måndag 16 juli 2012

Bebisfunderingar och mammalitteratur..

Det blev en telefonfri dag då jag lämnat den vi mammas..

Nåh.. här finns inget speciellt att rapportera.. vi grillar och njuter, kollar igenom hela true blood (hotta vampyrer detdär, verkligen ett uppswing för skarsgård) och så sorterar jag på vinden i den takt jag orkar.. och provar blommiga klänningar och tunikor..

image



Imorgon är det då dags för ultra nr.2.. är nu i vecka 21 (20+1) så kanske vi får se då vad det är som gömmer sig därinne..

Sen har jag budat och vunnit på något alldeles underbart på huuto.. en graco swing 'n bounce..

image



Detta är en kombinerad gunga och sitter.. den har eldrivna funktioner som gör att den kan gunga i 6 olika hastigheter, vibrerar, spelar musik och naturljud..  och så har den en löstagbar sitter eller bouncer som det heter i amerika..

Det är kanske inte bland det viktigaste på att-skaffa-listan och man kan säkert klara sig bra utan en sån, men den var så mysig.. och lite använd.. dessutom var den bara en bråkdel av vad en ny (260 euro!?) Kostar.. så den ska vi plocka upp i vanda på väg till båten och vår minisemester.. och vem vet, jag kanske tackar mig själv flera gånger om när jag står där med ett skrikigt kolikbarn.. eller annars bara ett barn med krånglig mage..

Sitter som bäst i glasterassen och inhalerar min favoritdoft av eteriska oljan "white tea" från thailand och drömmer mig bort... saknar stället något fruktansvärt.. kanske ännu mera nu eftersom jag vet att det är måånga år innan vi styr kosan ditåt igen.. helt enkelt för att jag tycker att det är för långt för någon som är under 3år.. helst 4.. och skulle det bli så att vi får fler barn innan detta i magen är 4, är det ju ännu längre..

Fast då finns det ju alltid husbilar, mumindalen och Astrid Lindgrens värld.. man måste väl helt enkelt resa så som det blir bäst för alla.. fast det får mig att vilja boka flyg till thailand imorgon.. bara för att jag tycker att det sku va det bästa för vår "familj" just nu.. =)

Nåh.. vi slipper ju i allafall till grannlandet, handla på tax free, äta gott och shoppa små mysiga bebiskläder. Hotellsäng och frukkost och ett par (förhoppningsvis) fina soliga dagar i stockholm.. det blir nog en bra första bröllopsdag..

Bläddrar lite i en mama tidning..

image



Och denna gång var den helt okej faktiskt, med något sånär vettiga skriverier.. överlag tycker jag inte att jag är någon mama-person.. den är för ytlig och väl tillgjord för min smak.. slutade läsa efter ett reportage med Carolina Gynning med rubriken "den kommer bara att ploppa ut", yeah right! alla är så uber snygga och lykligare är lyckligast, och jag upplever tyvärr inte vardagen riktigt så..

Min vardag är absolut inte dark å negativ och tråkig heller, men jag föredrar hellre de finska mammatidningarna som jag tycker slår de svenska med häst längder..

Där finns reportage direkt ur livet om te.x en ensamstående mamma med förlossningsdeppression som berättar hur hon tog sig igenom det värsta och kan se ljusare på framtiden.. eller tips på hur man ska orka med kolikbarn, eller allmänt överaktiva barn..

Såntdär som man vill läsa när man själv upplever att man har världens skrikigaste barn och själv är världens osexigaste.. istället för att läsa mama och blänga på de ubersnygga brudarna med sådan lyster och perfekt hy som matchat sin egen och bebisens outfit så in i det sista..
Var och en med sitt.. vilken tur dock att det finns både seriösa mamma tidningar, och mer modeinriktade med tips om hur man får sin muminform till kropp att se något så när representabel ut i allmänheten..

Ikväll har vi haft våffelkalas i glasterassen, och jag är fortfarande sprängmätt.. nu ska jag betala lite räkningar och gogla lite barnklädsbutiker i stockholm.. om ni har några tips tar jag gärna emot.. kan också vara barntillbehörsbutiker.. =)

2 kommentarer:

  1. shit va ja e avundsjuk, ja vil å haa en tokodeen gongo... =P =)

    SvaraRadera
  2. =) fast tror int et Laura sko hals ij ä na leng meir.. Ho har allt fö brått ti koma upp å fäälas som aadä..

    SvaraRadera