måndag 30 juli 2012

We're back

Helgen som gick spenderades i Stockholm för att fira vår första bröllopsdag som råkar vara idag, faktiskt.. men eftersom det är måndag, så fick vi tjuvstartta lite och fira i förtid..

Vi bilade ner till Helsingfors..

image



image



image



Jag skulle personligen inte själv helst ratta på i storstan, men min man är som tur ganska härdad med sånt så det gick nog bra.. =)

Första stoppen gjordes dock i vanda där vi plockade upp graco gungan jag ropat in på huuto..

Sen steg på Vikings Mariella, som inte är någon vidare lyxupplevelse numera.. Den är väl typ minst och äldst av alla och den 37 euro dyra buff'en saknade en massa varmrätter.. man vill liksom inte nöja sig med köttbullar och potatisgratäng när man betalar såpass mycket.. men förrätten och efterrätten var helt okej..

image



Makroner (den illrosa marängsaken längst ner) är tydligen det trendigast som finns just nu och finns i princip överallt.. åtminstone på den svenska sidan..

På morgonen anlände vi till Stockholm..

image



Och till vårt fina och fräscha hotell, Scandic Malmen..

image



Den dagen gick helt och hållet till att strosa genom gamla stan, och sedan shoppa hela dagen lång.. vi gick dit reaskyltarna lyste och damp ner på diverse Waynes coffe som miiki gillar så mycket.. eller ja, näst bäst efter Starbucks som besöktes flitigt i Phuket..

Sen avrundades dagen med kaffe hos mormors syster, som bor i stockholm, och öl på ett par uteserveringar med mammas kusin, som bor ett kvarter från hotellet.. eller hmm.. lime vichy för min del förståss..

Vad konstigt att det snart är ett halvt år sen jag druckit något alkoholhaltigt.. får se hur länge till det blir.. men det går förvånansvärt bra och jag tänker nog inte så mycket på det.. 

Anyway.. dag två shoppades det mera och besöktes de ställen vi inte hann med dagen innan..

Saldot blev diverse babybutiker, NK, Åhlens och Sergels torg där den största H&M butiken jag sett finns.. och de närliggande sportbutikerna  i statskärnan.

Kom att tänka på att om man bredde ut alla plagg som finns i stockholm skulle man antagligen kunna täcka hela världen.. man blir bara snurrig tillsist och orkar inte se mer.. en smärre kulturshock för sådana lantlollor som vi som måste köra i tvåsiffrigt kilometerantal för att komma till matbutiken.. =)

Dessutom var det jättevarmt och kändes mer som Grekland än Stockholm..

image



image



Detta hittade vi då i den röriga storstaden..

Till junior (om pappa får välja) :

image



Ganska långt samma klädstil som han själv.. (kolla bilden ovan) =)

Och han är väldigt specifik om att jag minsann inte får slarva hem några "Daijukläder" till barnet.. inga stuprörsjeans och inget rosa.. (inte för att jag precis ville köpa det heller)..

Diskussionen uppkom av det faktum att det faktiskt finns stuprörsjeans i babystorlek!? Kan inte tänka mig att det är det bekvämaste när vissa vägrar sätta vanliga jeans med stretchigt gummiband i midjan på deras barn.. Nåh.. smaken är som baken..

Söta var i allafall de kläder vi köpte.. och tog lite större storlekar så dom passar på våren..

Och så hittade jag sånt..

image



Påslakansett till vaggan och vagnen med söta stjärnor.. grön dregellapp från Geggamojja och en trikofilt och strumppisar från polarn och pyret..

Och i taxfree shoppen stötte jag på dessa..

image



Soggs.. vet inte riktigt vad idén med att sälja babysockor i äggpaket är men de var inte speciellt dyra och passar perfekt här hos oss på landet med komönster och allt.. =)

Nu har jag definitivt färdigshoppat kläder till den ofödda, eftersom det kommer en del i mammalådan också och kanske bebisen får något i present.. så för att ens hinna använda allt får jag så lov att avvakta och se om vi är utan något sen mot slutet så det inte totalt spårar ur.. men oj vad söta bebiskläder det finns.. =)

Till mig själv blev det ett par långa leggings till hösten, amningströjor att ta med till BB, och ett par gravidjeans som sitter bättre än de jag har för tillfället allt från H&M.. och så varsitt par puma-mysbyxor som också ska med till BB..

Så nu borde jag ha allt i klädväg till BB också.. förutom ett par sköna pyjamas byxor, men det är ju ingen panik precis..

Det blev en hel massa kilometrar vi vandrade och miiki sa också att han inte haft så sjuka fötter sen han var i militären.. man kan ju undra hur bra det är för mitt tillstånd.. fast känner ingen smärta förutom i fötterna, både under för att vi gått så långt och i vristerna där de samlats en del vätska.. Nåh..jag får helt enkelt vila bort det..

Hemresan med Vikings Gabriella var betydligt bättre.. i allafall buff'en.. och Miiki fick sitt efterlängtade snus.. så vi är nöjda..

Nu måste jag snart dra iväg och handla.. detta inlägg blev kilometerslångt, sori... =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar