lördag 31 december 2011

Hårbekymmer och inventering!

Påbörjade denna sista lediga dag med att försova mig till jobbet..F*ck! blir nog att bege sig och söka efter en old-fashoin alarmklocka med en pendel och klockor.. =) blir van med telefonens olika larm och nej, inte fast jag ställer in den på högsta volymen och byter till någon irriterande signal, och väckarklockan med batterier har jag tydligen också vant mig vid numera.. nåjaa, tur att det är lite lugnare med frissajobb i mellandagarna, så ingen behövde väntta på mig i allafall..

Istället inventterade vi alla produkter i salongen, och i år kan jag nog säga att det var nästan hopplöst.. mest för att vi sålt mängder av magnetsmycken och alla småpiplor är nästan omöjliga att hålla reda på.. nåjaa.. det var bara att bita ihop, och nu är vi på bättre sidan i allafall.. =)

På den bloggfria gårdagen (alltså Torsdag, inser nu att det är rätt sent)gick all energi åt att fundera ut hur vi ska få någon ordning på mitt hår.. worst bad hair-period ever!!

Vi kan säga som så att om jag inte slutar att färga och bleka det snart blir det omöjligt att kamma och faller bokstavligen av mitt huvud.. =(((.. på allvar tror jag inte det tål en enda behandling till.. kanske om jag bara sätter mig på att göra inpackning varannan kväll och låter det vara i tre veckor, och försöker göra lite slingor sen.. får se.. såhär ser det ut nu för tillfället i allafall..



Lite för gult ännu, men mycket bättre än efter blekningen..Vi ska också göra det klart att jag aldrig i livet skulle experimentera såhär med nån annans hår.. och i princip inte heller med mitt eget, men nu är det såhär. jag vet i allafall hurjag ska ha det i en lååång tid frammåt.. skulle jag ha en trollstav nu skulle jag göra det bara lite ljusare och en lite längre page-modell..

Först blev det konstant grönt av vårt vatten hemma i jeussen, så jag bestämde mig för att färga mörkt från öronen ner mot nacken och lite i luggen, men det ljusa blev fortfarande grönt.. Så jag bestämde mig för att dra en mörk färg över hela.. helt okej blev det.. lite ovant att det var så mörkt eftersom jag alltid varit ljus, och jag valde inte en så mörk färg på kartan, men kanske mitt hår redan var lite väl behandlat efter alla försök att hålla bort det gröna före bröllopet.. sedan försökte vi något annat som sket sig totalt, det blev i princip svartbrunt.. så då blekte vi lite och la en ljusare rödbrun färg på.. (det var tänkt att det rödbruna skulle neutralisera och ta ut det gröna och matta).. helt ok.. men det blev mest bara brunt och inte så mycket rött.. avundades min studiekompis M som hade en sådan fin rödbrun nyans på examen..=) så jag visste ju allstå vad jag ville ha det till men lyckades inte rktigt få till det.. funderar nu i efterhand om det kan påverka när jag tvättar håret i vatten som innehåller för mycket metaller, kanske de torkar fast i håret och sen när man färgar det så styr det färgen i fel nyanser..

Det värsta med en mörk nyans i mitt hår (som krävdes flera gångers färgning för att ens få det mörkt när jag var så ljus innan) är att färga utväxten.. för det går inte att bara sätta samma färg och hoppas på det bästa, det blir så mycket ljusare.. Sen klippte jag kort nacke med en frammåtväxande page, trivdes inte alls som jag trodde att jag skulle så jag la i lite tejpförlängningar.. som också behövdes färgas.. jag trivdes i det långa, men det blev risigt ganska snabbt, och den första gången jag skulle flytta upp tejpen närmare utväxten höll jag på att dö.. inget medel ville bita på för att få lossat tejpen och att försöka riva för hand var heller inget alternativ. det kan förliknas med att kanske föda barn och bli tatuerad på samma gång.. har ju inte någon erfarenhet av det först nämda, men jag kan med säkerhet försäkra er om att det var värre än att tatuera sig.. de sista tejpen knivade vi bort.. det syns inte något defenitivt, men jag har en del kortare hårhär och där.. så det kan vi glömma att jag någonsin sätter tillbaka dem i mitt huvud..

Och nu vill jag alltså ha det enkelt och ljust tillbaka.. och när jag kommit dit ska jag ALDRIG färga hela håret mörkare igen.. i allafall inte förrän det blir grått, i promise my self.. =)

jaja.. för att nu lite lyfta upp situationen har jag gått ner 4 kilo denna vecka!? men så brukar det för det mesta vara när jag testar någon diet och man utsätter kroppen för något den inte är van med.. Kostplanen till abtronicen går ut på att balansera kolhydrater och proteiner jämt, och jag måste nog säga att det går roskens bra. Har knappt känt av någon hunger eller frustration alls.. Nåjaa, imorgon är vi bjudna på nyårsmiddag hos H & J, så då blir det nog andra bullar.. =) men man behöver ju något onyttigt emellan så man orkar.. Det värsta är nog att orka förbereda maten, fast jag har ju Miiki som kör samma sak så det är ju mer vits om man gör mat för två..

Jaha.. nu är jag nog heelt slutkörd för idag, och tänker varva ner med ett avsnitt grey's anatomy när jag nu för engångsskull har gubben på vift och får vistas ensam här i casa del skuthälla.. =) trivs nog med att vara gift, men tänkt så skönt att få sjunka ner i soffan och få se på sina löjliga serie i fred, det kallar jag lyx.. Lite citronvatten på det och sen blir det nog gonatt..

Over and out

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar