tisdag 27 december 2011

Semester!! komsi, komsi..

Det blev inget "slira runt med restan av ungdomen och uppföra oss enligt vår ålder" (om det nu är vad man SKA göra vid 23 och 25år) =)..

Nee.. istället blev det mysig julbastu med eukalyptus i bastuvattnet, och så delade vi på en falska vin (Miiki försöker promt utleva sin kulturella sida och lära sig att tycka om vin, med lite varierande resultat) och så bokade vi in en hejdundrande smekmånad.. (man ska kanske inte dricka rikliga mängder vin om man vill boka utlandsresa med förstånd.. detta var redan på gränsen) =).. men, om ungefär 5 ynkka veckor styr vi kosan mot Thailand och Koh Lanta och Phuket.. yeei!



Och vi behöver det sååå båda två faktiskt. P.g.a husbygget hade vi inte riktigt möjlighet eller råd förra vintern att åka nånstans, men nu.. nu ska det bli av.. vi ska bara fara iväg och vara i största allmänhet.. göra ingenting.. tillsammans.. <3

Och i maj blir det Rhodos.. med två andra underbara par till ressällskap.. vilket också blir spännande och kul eftersom vi inte rest med någon annan än min mamma ännu hittils. Det har väl också varit okej, i och för sig, men att få åka iväg med människor man trivs att umgås med annars också ska bli jätteroligt.. =)

Mycket spännande på G.. och visst blir man lite effektivare här hemma i vardagen när man vet att snart slipper man iväg, och ha kul.. Jag har annars en kusin som bor och har bott på rhodos i flera år.. så då får vi ta en kaffe och catcha upp lite.. hon var hem till finland i somras på vårt bröllop, men då var allting ganska rörigt och vi hann inte riktigt umgås.. Planerade lite att vi ska på roadtrip til Lindos när vi är där.. får se om det blir hennes gamla honda som får agera som färdmedel.. längtar redan.. det är lite som mitt andra hem.. och så är ju ön inte så himla stor, så man lär sig ganska snabbt att navigera sig runt, även jag med mitt bristande lokalsinne.. =)

Vi hade ju tänkt att "luffa" runt lite med flera olika destinationer i thailand, och hade faktiskt bokat, planerat och funderat ut en rutt.. men sen kom översvämningarna och vi blev lite fundersamma på hur pass kul det är att ha planerat att göra en massa saker och sedan komma till ett kaos-thailand.. i allafall med tanke på att vi skulle ha varit ganska beroende av lokaltrafiken, och det är väl inte riktigt samma sak att uppleva om landet har en pågående "naturkatastrof".. så det blev avbokning och en del pengar fick vi ju inte tillbaka, men det skulle nog ha varit värre om man satsat alla slantar på en resa man har förväntningar för och sedan komma hem besviken.. efter en tids funderande beslöt vi oss för att då haka på dessa par när dom skulle till rhodos, och nu efter en ganska så stressig period för oss båda före julen kom vi till att en flexi-resa nog kanske är lämpligare för en smekmånad. Vi orkar helt enkelt inte flänga på som två hönor och fundera på allt som kan skita sig, även om det nog varit intressant att ta sig runt tillsammans. Det får bli en annan gång, men Koh lanta blir i allafall något nytt.. Phuket har vi sett två gånger förr, men när vi bokade resan kom vi till att vi vill tillbaka dit. Och Thailand i allmänhet är helt underbart. Vissa bekanta som varit till thailand har sakt att dom blivit besvikna.. att det är helt samma sak som kanareiöarna, men där kan jag nog absolut inte hålla med. ingen annanstans på jorden (enligt mig) hittar man naturen, gästvänligheten, maten och de finaste hotellrummen på en och samma plats.. inte minst sen för den billiga shoppingen.. =)



och massagen.. aahh.. tror jag betalade ungefär 6 eller 9 euro sist för ungeför en timme eller 45 min.. det betyder alltså att jag kan fara minst 4 gånger på massage där för att ens komma upp i dom 40 eurona jag betalar här hemma.. och det tänker jag göra också.. så ofta jag har lust ska jag ha massage.. och pedikyr.. rena lyxen för en kosmetolog på semester.. Sen tycker jag om thailändarnas sätt att leva, deras tro och hur dom ser på livet.. Skulle själv önska att jag orkade vara så hjälpsam och förlåtande.. Riktigt på fakta, så tog vi upp alla sidor med finlands ledande resebyråer och funderade noga och länge på att åka och se något annat hörn av världen, men alla andra ställen saknar någon av dessa egenskaper jag nämde ovan, så då är saken enkel.. Thailand it is! och jag kunde inte längta mer..



Ska börja skumma efter musik att ladda min ipod med, och lite annan nödvändig media man behöver.. tur att man har telefon med stort minne och en helt okej display så får man med sina favoritserier.. Ett väldigt fint minne jag har från phuket-resan för två år sen när mamma fyllde 50 är när jag och miiki nyduschade efter en heldag med sol, bad, massage och en supergod middag ännu på det, såg på avsnitt efter avsnitt av supernatural när regnet smattrade ner.. dit vill jag tillbaka.. =)

2 kommentarer: