tisdag 3 december 2013

Kalas, tårtor och vardagstankkar

Halloj!!

Nu är ettåringen firad, movember och lillajulen över och december välkomnat..

Lite bilder på det senaste i vanlig ordning:




20131202-222829.jpg

Hallåå? Mamma Mu? E det du? Muu!! =)



20131202-222953.jpg

Jag bakade till kalaset..



20131202-223111.jpg

Och William matade Tim med rosk från golvet..



20131202-223207.jpg

Provsmakade potatismjöl..



20131202-223320.jpg

Och organiserade om diverse köksskåp..



20131202-223505.jpg

Dagen kom och det öppnades paket.. Det bästa var nog duplo och mamma mu och kråkan gosedjur.. =)



20131202-223847.jpg

Och vi blåste ut ett första födelsedagsljus..



20131202-224006.jpg

20131202-224029.jpg



20131203-003642.jpg

Williams hemgjorda födelsedagstårtor.. Och jag går fortfarande och är löjligt nöjd över vad jag fick åstadkommit i tårtväg.. Ibland överraskar man sig själv.. =)

Är såå övertygad om att jag jobbade på Carlo's bakery i Hoboken, New Jersey där de spelat in serien Cake boss i mitt förra liv.. Iofs, är hon som decorerar tårtorna nog utbildad skulptör så det jobbet platsar inte bara vem som helst.. Men såntdär småpåtas är sånt som får det att pittra ända ut i tåspetsarna på mig och jag kan sitta upp till halva natten med marsipanfigurer när jag väl börjat..

Så att, nej.. det är inget man vevar ihop på en halvtimme precis, men det är min hobby.. Och det får ta tid.. Varför jag då inte studerade till konditor? Är ingen morgonmänniska.. =) dessutom fungerar det inte med en man som börjar jobbet 06:00 och du har familj.. Ifall du inte själv har eget företag hemma.. Och så vill jag ju bara decorera och göra tårtor.. Inga toscakakor, bullar och smörgåstårtor.. =) men det är väl jyst roligast att ha som hobby.. då tröttnar man inte heller.. Ska publicera ett "tutorial inlägg" om tårtorna på begäran när jag hinner här.. Lite steg för steg hur jag gjort.. Rätt ok för att vara de första "stoppa kakona" jag gjort ever! =)

Och så är det något jag bestämt förlänge sedan, att när jag får barn ska de få figurtårtor på deras födelsedagar.. Och sånadär hemmagjorda julkalendrar med ett litet paket för varje dag som jag aldrig fick när jag var liten.. =) och äggjakt på påsk och godisjakt på halloween.. Så det är väl nog mig själv jag ville leva upp till.. För tror inte en ettåring sku veta nån skillnad.. Men jag tycker allt såntdär är kul.. Att anstränga sig och göra det speciellt för barnen.. För tror att det är sånt de minns sedan från barndomen..



20131202-230237.jpg

Och så har vi lekt med yngsta farbrorn.. William älskar när han sätter sig ner och bygger duplo med honom.. <3



20131202-232423.jpg

Lite julsaker har hittat sina platser..



20131202-232525.jpg

Och så har vi hälsat på världens sötaste Thilde med familj idag..

Imorgon har vi slutträff med min PT.. Dit for 4 månader.. Och ca 8 tappade kilon, som gör att vågen idag hamnar på -30 tappade kilon sedan vi kom hem från BB.. Helt sjukt! =)

Nu på slutrakan har jag fått acceptera att jag inte har orken till att gå ner lika mycket som jag hade i början.. Det är en sak att bestämma sig för att tappa 36 kilo och en annan att sedan faktiskt komma imål.. Året är snart slut och saldot för detta år tycker jag att jag kan vara mer än nöjd med.. Detta år har jag blivit mamma OCH är i bättte form nu än jag varit på många år.. Väger ungefär 10 kilo mindre nu än startvikten jag hade då jag blev gravid..

Det bästa jag kan göra nu är att stanna upp lite.. Hålla kosten och röra på mig i den mån jag trivs med.. Och förvånansvärt bra går det att hålla vikten.. Det är helt okej ifall jag jämnviktar nu till efter jul och kanske har mer inspiration och driv då att ta en sista knyck för att få bort de 6-7 kilon jag har kvar för att hamna i mitten på BMI normalviktskategorin.. Börjar jag strikt hårdbantta nu tror jag gör att allt går så fel det kan gå.. Man måste höra på kroppen och behålla psyket någorlunda.. Vi fortsätter med attityden "no händas hä" "No hätä" =) men utan att släppa sig helt förståss..

Nu isäng.. Natt natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar