fredag 28 december 2012

Det var den julen..

Sådär.. tyckte inte konceptet "livet enligt emma" riktigt passade in på bloggen mera.. eftersom livet numera i princip går ganska långt enligt herremannen som bor hos oss.. =)

Och då var julen firad i dagarna tre.. vackert så.. =) På julafton var vi själviska och bestämde att vi skulle fira hemma.. speciellt med en 4 veckors spädis orkar man inte slarva med sig allt.. Men alla som ville var självklart välkomna att fira med oss..

Det åts julmat som mamma och svärmor gjort..

039

Vad har annars ni på ert julbord? Julskinka, kokt potatis, brunsås, rödbetssallad, grönsallad, rökt ost, rökt lax och remouladesås.. och till efterrätt ALLTID plommonkräm med gräddvisp! Mm.. vet inte om jag borde koka en kräm till innan jag kan påbörja det nya året.. brukar inte annars göra kräm av plommon annat än på jul..  men på jul måste man ha plommonkräm.. i år hade vi även fruktsallad och glass för de som inte gillar plommon..

003

Sen sågs det Kalle Ankka..

005

006

Och diskuterades allt och inget..

037

Ljusen brann..

038

Och amaryllisen var utslagna..

032

Även de fina röda tulpanerna som vi fick av Miikis mommo gjorde sitt för att höja julstämningen..

012

Sen kom tomten och det öppnades paket..

016

Vissa var mera entusiastiska..

011

Och andra mindre..

026

Det gjordes ett första försök till ett famlijeporträtt.. innan lillemannen spydde ner sin "jul outfit" och sov resten av julafton.. med undantag för att tankka lite mat mellan varven..

Och vad fanns i paketen då? Vi hade mest önskat oss kläder till den lilla människan i större storlekar så vi inte behöver köpa så mycket sen.. speciellt pyjamasar går det åt här.. och det fick vi minsann.. har ungefär en hel maskin att tvätta och vika in i herrens byrå..

025

Detta är bara en bråkdel av vad som fördes hit åt oss.. Och en blädderbok om djur som har olika djurljud.. den kommer nog att vara populär snart.. =) och bestick och kakkahanduk med mumin på.. Tack så hemskt mycket alla som givit såna underbara gåvor.. tror nog vi har användning av varenda en.. BRIO skallran som vi fick av min kusin och hans fru tyckte jag också speciellt mycket om.. tänkte samla några eftersom de känns lite retro och är gjorda av trä, så de blir fina att spara till sina egna barn sen och har för mig, mer värde än allt annat plastskit man går och samlar upp sen.. mycket uppskattat!!

Annat som skänker lite lyx och variation i en hemma-mammas vardag är muminmuggarna jag omedvetet till en början hade en samling av eftersom jag fått dem som gåvor.. nu tycker jag det är nästan det mest spännande som finns att nappa mitt exemplar av säsongsmuggarna.. och nu som då när jag är tillräckligt uttråkad och går och handlar mat nappar jag med mig en mugg som vi inte har.. tror vi har hälften av alla standardmuggarna och ett par tre kanske av säsongsmuggarna.. och jag kommer antagligen inte att sluta innan jag har alla av standardmuggarna.. men dom är faktiskt roliga och skänker lite mera färg i vardagen.. har till och med några små idéer om en skilld hylla i köket att ha muggarna på så de sku synnas.. för de är ju så fina.. undrar om mannen tycker det också.. =)

Här är iallafall mina senaste babys jag fått av tomten..

Muumi_muki_03L_Hosuli_1

muumi_mhattivatti

Tack snälla ni! nästa muggarna jag planerar att lägga vanttarna på är muminmamman, sniff, hemulen och filifjonkan.. bara så att ni vet om  någon nu sku få för sig att jag behöver dem.. =)

På juldagen hade vi kaffe här hos oss med min pappas familj, fammo & faffa och faster med familj.. änn en gång en härlig och bullrig stämning..  bra så.. Jul annandag blev det kaffe hos mammas med min kusin och hans familj på besök.. Williams småkusiner Fabian och deras nyfödda bäbis Sebastian som är en vecka yngre än william.. och lika var de.. =) tyvärr sov de på lite olika tider så det blev aldrig tagen någon bild.. men det blir väl någon vasaweekend så småningom så ska vi hälsa på dem och försöka få en bild..

En annan bild vi dock fick tagit är en av oss och våra fyra generationer.. mommo, mamma, jag  och william.. Mommo ser lite dåligt, så hittade tyvärr inger bild då hon faktiskt tittar in i kameran.. men vi är alla med på bilden så den får duga..

012

Och jag är så glad att min mommo hann träffa william.. 90 år fyllda i år.. men fortfarande pigg och allert, även om man måste vila ibland om man ska orka med alla kalas och tillställningar.. men hon kommer och är närvarande och minns fortfarande nästan allt.. det är inte dåligt för att vara 90.. <3

Jaha.. och hur var er jul då?

2 kommentarer:

  1. Va rolit et ni tyckt om Brio-skallran! Ja harmast å saan vi kom hei et int vi to na fotona åv bebisa tå vi nu var på sama stell... men ni ska absolut koma in ti oss tå ni kombär ti Vasa! Trevlig fortsättning på nya året!
    ps.. vann har du skaffa köksmattona? ti er gårrfiin :)

    SvaraRadera
  2. jå.. vi ska no koma.. köksmattona er från Anttila, men hä finsta int na langen ein som ja sökt, så ja söma ihop två kort mä björntrådn.. =) ti er alltså tri kort i sama storleik som hodi kortari på bildn..

    SvaraRadera