måndag 10 november 2014

Urväxta kläder, ammning och kalasplanering

I fredags hade vi tid till rådgivningen för damen.. William har fått hänga med de senaste två gångerna då det passar ganska bra att handla på samma gång då man en gång är ut ur huset, (och har fräschat upp sig såpass så man vågar se folk i ögonen).. =)



IMG_2640.JPG

Dessutom älskar han kokvrån i väntrummet och har uppfört sig rätt så exemplariskt båda gångerna (för att vara den energiska snart tvååringen med häftiga humörsvängningar som jag känner)..

Anyway.. Damen har växt duktigt.. 5870g och 58cm är dagsformen.. Och jag har fortfarande inte plockat bort alla bodys i storlek 50..



IMG_2641.JPG

Men på den punkten får jag faktiskt prisa polarn o. pyret lite.. Vem kunde tro att denna body te.x är i storlek 50? Och kommer att passa även upp till 60 cm? Finns nog bara en knäppning ner till, så även om ärmarna har långa resor borde de ju bli för korta på längden.. Antar att de bara är väldigt töjbara.. Och så blir de ju nog lite vidare kring nacken, så då har jag löst det med en dregglis.. =)

Nåjaa.. Borde nog slänga dem i tvätten och inse att den tiden äro förbi, så kanske de drar ihop sig ifall jag töjt ut dem.. Men då de är så fina.. Fast kläder har vi nog inte brist på.. Jyst nu är både vissa 50:or då, 56 och 62:ans storlekar ibruk.. Bäst passar väl jyst då st. 56.. Lite störande är det ju att vissa plagg bara användes en eller två gånger, men.. Så brukar det ju vara.. Att man hittar sina favoriter och då är det dom samma som varvar i tvätten..

Dregglisarna äro också ibruk för denna gång.. Inte för att damen dregglar så värst mycket ännu, men de är bra både vi amningen och då hon får tillägg så rinner det ännu mer vid sidan av munnen så då sparar vi några klädbyten.. överlag är det dock väldigt sällan det händer några större incidenter med kläderna och att det går åt mer än en uppsättning kläder per dag.. Vilket är väldigt olika om man jämför med william som ofta krävde både två och tre uppsättningar kläder dagligen då han brukade vara en mästare på att kakka med hela ryggen..

Nåjaa, det om kläder.. Amningen funkkar väl fint de gånger som mjölken räcker, men uppskattningsvis så får hon nog halva mängden i ersättning ändå.. På nätterna och morgnarna är hon oftast nöjd med det jag har att erbjuda då det varit fler timmar emellan amningarna.. Men däremellan ammar jag helt enkelt först och ger sen tillägg..

Det är väl lite blandade känslor kring det också.. Med William hade jag mycket mjölk och jag minns hur det brukade packa på ibland så jag var tvungen att pumppa bort lite.. Han ville ju å andra sidan inte amma efter att ha blivit flaskad mer eller mindre direkt från födseln då hans gulsotsvärden steg och han blev slö och orkeslös.. Då pumppade jag egen mjölk och gav den i flaska sen.. Fast sen räckte inte den egna mjölken mera, och så slutade jag då det blev så otroligt omständigt och för att han helt enkelt började vägra och bokka bort bröstet hela tiden då jag försökte..

Nu skulle det ju banne mig då fungera.. Inga jobbiga gulsotsvärden som ställer till det, och vad billigt framförallt det skulle bli tänkte jag jämfört med william och den mängd vi bar hem åt honom, men där hade jag fel.. Jag tänkte att mjölkmängden varierar från person till person och påverkas av ens matvanor och sådär, men inte att det är olika från barn till barn.. Hjälper det dock inte att dricka mycket och vila och försöka äta lite hälsosammare så får det nog vara för min del.. Börjar inte med något amningste å pjasas kring detta.. Är det ens någon som fått några bra resultat med det?

Vissa ser det dock som lite av ett lost cause att amma den mängd man har och sedan ge tillägg.. Varför inte bara köra ersättning då? Nåh.. Jag inbillar mig i allfall att det är bättre för att bygga upp immunförsvaret med 50% modersmjölk i allafall än inget alls.. Och för det egna samvetet också.. Att jag gör det jag kan för henne.. Istället för att bara rent skita i det och bestämma mig för att sluta.. Fast än ett vinglas och en tobak skulle göra underverk för min sinnesfrid vissa gånger, och framförallt att det skulle gå så mycket snabbare och smidigare att flaska då man är på språng.. Eller att i såfall ha möjlighet att helamma så är det ju inte så omständigt, men.. Stay strong bitch! Intalar jag mig själv.. =)

Nu skulle ju dethär inlägget inte handla om ammning i huvudsak utan vad vi gjorde i fredags då.. Vi var till rådgivningen och for sen vidare till halpa-halli i kokkola där jag bestämt att vi uträttar allt vi har på agendan också.. Först mat, sen en föddispresent till min kusin samt nånting till alla i farsdagspresent..

Det blev, trumvirvel... Ett underställ+strumppor till pappan i huset och strumppor samt favoritgodis till alla moffor och faffor.. Samma som alla andra år alltså, och det är ju i allafall inget onödigt man inte använder så vi fortsätter på samma linje.. =)

Dessutom hittade jag en massa bakgrejs jag kommer att behöva då jag ska få pipplat ihop både en doptårta och födelsedagstårta åt William.. Och en del smågrejs till en "sak-kalender" åt busen..

Att parera William samtidigt som man försöker tänkka vad man sku ha handlat är inte det lättaste theese days.. Dröjer nog ett tag innan jag slarvar med mig båda då jag ska handla igen..

Avslutningsvis måste jag berömma mig själv för att ha det mesta ovanligt bra planerat och saker som behövs beställt, i allafall vad gäller tvåårskalas och dop, så snart är det bara att skrida till verket..

Dopkläder till alla utom pappa är fixat.. Han behöver fortfarande en skjorta.. Samt att vi måste köpa lite rosa silkesband till dopkolten.. Ballonger, serpentiner, servetter och ljus i matchande färger till båda eventen är klart, och så baktillbehör till tårtorna..
Sen blir det att ta en sväng förbi en blomsterhandel för att se ifall de har ljusrosa gerberablommor eller nåt som passar till dopet.. Borde förresten beställa några lösa blommor så det säkert finns..



IMG_2660.JPG

Kommer antagligen att stressa röven av mig här ännu, då det inte går att te.x städa lite innan i tid med William i huset och sen tar tårtan sitt tidsmässigt dagen före och så.. Kunde ju nog ha beställt tårta för att ha enklare, men denhär gången har jag något speciellt jag siktat in mig på, så då är det enklast att jag filar på den själv då jag är så krantto.. =)

Måste påbörja tårtdekoratinerna här ganska så prontto.. Och så får fammon, mommo, syster och Emma eller de som nu är lediga komma till undsättning dagen innan så det blir färdigt här.. Men överlag ser det ganska ljust ut då jag verkligen lagt mig in i att planera för en gångsskull.. Måste trotta systemkameran i näven på syster så det blir fotat nånting också.. =)

Så att, bråda tider i gråblåa huset här framöver.. Fast en del av mig gillar dethär kaoset.. Otroligt nog.. =) och så har vi bestämt träffis med andra fina mammor lite nu som då här emellan så mycket roligt att se frammemot.. Och William älskar att kalasa då det är så många som samtidigt ger honom uppmärksamhet så honom går det ingen nöd på..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar