måndag 4 januari 2016

2015 Del 1

Här kommer en tillbakablick på vårt 2015. Vill direkt ursäkta att bilderna är i så olika storlekar och kvalité eftersom de är tagna med två olika kameror och en iphone. Dessutom flyttade jag ju bloggen hit mitt i året och här gäller lite annan storlek på bilder än jag hade på den förra, men kanske det går an ändå.. Periodvis har jag ju inte bloggat alls så här finns några osedda bilder som jag tagit i farten. =)


Januari

Jag och mannen kickade igång året med en dejt och tumistid på stan medan barnen var med fammo och faffa och byggde snögubbar. 


Jag var väldigt trött, men lycklig kan jag kanske sammanfatta det som. Vi hade kalas åt William i november året innan och Vanessas dop 7 december och sen sku det ställas till jul direkt efter med en spädis, men vi gjorde vårt bästa och bra blev det ju.  Tröttheten har väl nog hålllit sig kvar mer eller mindre hela året då jag igen blev ganska överraskad hur tungt det kan vara att få hushållet och vardagen med två barn att gå runt, men sakta itakt med att barnen växt har det tuffat på vidare, och nu kan jag väl säga att det lättat en aning.  Det är fortfarande intensivt, men kanske på lite annat sätt än den totala limbon som hägrade den första tiden. Man blev liksom en robot som bara gjorde och fanns till för alla andra, och hann knappt känna att jag liksom lever. Jag var mest på standby som person in i en robotkropp förklarar kanske det bäst. Nu är jag mer mig själv fast jag ibland nog ännu kan känna att jag knappt hinner tänkka klart mina tankkar, då i Januari var det guld värt att få pausa roboten och kliva in i mig själv till full kapacitet i nån timme.


För att i nästa stund förståss känna att dethär verkligen är meningen med livet, och att det är för dessa små personer jag lever just nu. Allt annat är ganska orelevant egentligen..


Vanessa svängde sig på magen första gången och smakade potatis. Inte så gott tydligen. =) 



Vi var ofta ute, då vädret var helt perfekt. Mycket snö och inte så kallt. 





Sen drog vi på oss en riktigt flunssa som tyvärr resulterade i några dagar på barnavdelningen. Vanessa var såpass tappt i näsan så jag inte vågade sova mera, så förr allas bästa for vi till HVC som sen ville vi skulle via sjukhuset och blev sen direkt inskrivna då hon konstaterades ha RS-virus.


Vanessa var väldigt tapper och positiv ändå och så kom William och Pappa och byggde babygym åt henne och hade med sig subway smörgåsar. Mysigt det också och roligt med besök då man annars är så sjuk och trött.  


William var så orolig och ängslig för sin syster. Hon som bara funnits i hans liv i fyra månader, men som han ändå inte kunde föreställa sig utan. Upprepade flera gånger "Koma heim ny". <3


Väl hemma vänttade den ack så underskattade vardagen som plötsligt var hur bra som helst. Damen var fortfarande sjuk och väldigt täppt i näsan då hon sov, men sakta lättade det också.


William började visa små tecken på svartsjuka, inte minst då vi ammade och annars då han inte kunde komma först. Innan var allt så nytt och så var vi båda lediga runt jul men nu då det bara var vi tre om dagarna var det inte alltid så kul. 



En dag kom Pappa hem och kammade hem tusen pappapoäng, minst! Han hade lakt in ett struntbud på en minimönkiä från ett företag som slutat och plötsligt fått den. Den är ju alldeles för stor för en tvååring då han nu ännu som treåring inte kan köra den själv, men för den summan var det nog ett kap. Då han är med pappa i garaget har han ju något att pilla på som är hans nu tillsvidare i allafall. Och ibland kommer hans yngsta farbror Jimmy och kör den med honom. Hans egen "Binkki" som han sa tillförst. =)


Februari

Jag fortsatte att vara tröttare än tröttast och bloggade inte alls. gjorde några tappra försök för att  få till nån träning, men oftast gick all min energi åt livet i allmänhet. Vanessa däremot utvecklades massor och ville hinna med  brorsan alltmer.



Jag och Miiki var på bröllop allahjärtansdag till ära och vädret fortsatte att leverera. 


Hushållet  kanske inte var så prydligt alla gånger, men.. vi fick mat och rena kläder även då så det är väl huvudsaken. =)



Vanessa övergick mer och mer till fast föda och starttade dagen med gröt.  Plötsligt ville William också ha babygröt fast han ätit bröd och flingor på morgonen sedan länge.


Vi hade besök, och besökte själv ofta mammor och jämnåriga lekkamrater.


Det blev en natt på kantarellis i Vasa och en dag på tropiclandia..


Sparkföret var bra och så grillade vi korv i mommos spis..


Och fortsatte med hyss.. =) 


Ibland gick det lite för vilt till, men roligt är det ju med en lekkompis.



Mars


I mars hände en del förändringar. Några relationer tog slut och andra relationer påbörjades inom kompiskategorin. Vi var fortfarande lite förkylda och sega, inte minst vår fammo som drog på sig nån konstig bakterie och fick ligga idropp nån dag. Istället var mommo ofta med oss och hittade på lite program för att vi sku orka. =)

Vi åkte till Ruka och bra med snö hade dom där också.. Sena frukkostar och sovmorgon då vi hade med fammo och faffa som frivilligt steg upp med William. Vanessa sov också bra där så allt var på topp. Långa vagnpromenader i solen och oftast plusgrader.



Tills Vanessa oförklarligt började spy.. Thank god för tvättmaskinen i stugan säger jag bara. Försökte få i henne gröt i allafall om hon inte vill äta annat, men det kom också upp. Tills jag insåg att det var jyst gröten hon spydde av. Vi böt grötsort till Semper och så slutade det bara. Antagligen något hon reagerade mot i pilttigröten.


William ville vara en deardevil och smaka på pikkasaften då vi pausade vid mäcken i Uleåborg. Det blev inte många klunkkar men han ansträngde sig för att se så oberörd ut som möjligt. =)


Och så rockade vi sockorna som alla andra till nationella down-syndrome dagen. =) 


Våren visade sina första tecken och tänkka sig, så fick jag ha mina tulpaner i vasen på bordet i fred. Undrar om det kommer att gå denhär våren.. =) 


Vi hälsade på mera både stort och litet folk, som söt Selma och hennes mamma te.x =)



Vanessa tog sig upp i krypställning.. Och William återgick till att vara den bästa storebrorssan. <3



Och så fick jag och vår mommo en idé om att ta oss an Ikea i tammerfors med båda barnen.. Eeh.. Smidigt var det ju inte, men hem kom vi med en förvaringsvägg till barnens framtida gemensamma rum som mommo köpte åt dem. Så jag kan tycka att det var värt mödan.


April



 Påsken var nog den mysigaste hittills. Lång frukkost och sen letade vi ägg som påskharen hade gömt härinne. Sen var det dags att ladda kaffepannan med brev som William hade ritat själv och så trollade för hela tjocka släkten.



William var en ödla och Vanessa en liten påskhäxa i farbrorns halare från mammalådan -89. =)


Våren var som bäst och vi testade nya badtunnan som vi samäger med Miikis bröder. 



En snabb stadsrunda funkkade rätt så bra med barnen och storkillen åt hamburgare vid halpa-halli.


Vanessa fick sin första tand och var allmänt mammig. <3


Bloggen packade ihop sig och flyttade hit till Blogspot och här har vi trivts superbra.


Vi handlade mat tillsammans som William började gilla jättemycket då han fick leta efter osten och brödet vi brukar ha och sånt. Och så träffade vi mera mammor och barn. 



Jag fick en försenad födelsedagspresent av mamma. Ett armband med evighetstecknet och Miikis och barnens initialer i. Älskar det!


Vi besökte vårmarknaden i jeppis och köpte minionballong och godisremmar.


Jag möblerade om i matsalen och kände direkt att det blev så mycket bättre och mysigare. Och tycker det fortfarande. =)


Första eftermiddagskaffet i solen.



Och så blev vi fotade av modellab. 


Vi hade en heldag med mina kusiner och tog syskonvagnen till dagis en regnig dag där vi gungade och rutschade lite.


Och så cyklade vi i Terjärv med mommo. 


 Maj



På vappen åt vi middag i glasterassen och badade tunna med två andra par. 


Jag och Vanessa tog en tjejdag på stan.


 Och så åt vi ofta ute. =)


Vi tog en länk till Jeussens centrum och pausade hos gambelmommo och gambelmoffa.



Vanessa kämppade på för att slippa högre upp. 


Och William fick en ny sparkcyckel av Mommo. 


En heldag hos grannarna då vi lekte och gjorde mat tillsammans.. 


Och cycklade mera.




En gång då vi fick handla ifred MED barn.


Och William som tyckte att trappan behövde lite extra pynt. =)


Äntligen kom dagen för den efterlängtade Turkiet-resan och barnen var i paradiset. 


Ibland jag också då vi hade tre par vuxna händer på två kids. Mommo var med som Nanny. 


Babyfloaten som är typ världens bästa uppfinning. 


Och  rutscharn som var i gång hela dagarna långa. =)


Då vi kom hem ställde hon sig upp. 


Och pappa byggde sandlåda. 


Vardagsrummet flyttade till glasterassen sålänge jag och mamma målade om. 


Och sen drog jag på kalklitiren. Så mycket ljusare och finare än det mörklila som gjorde rummet mycket mindre på nått sätt. 


Och så tog vi en premiärtur med cyckeln. 


Juni



En eftermiddag i juni som kräver både halare och tjock mössa. Finska sommaren i ett nötskal. 


En av mosters lediga dagar spenderades på tohutalo med fullt ös.


 Perfekt för en minibrud som tränar balansen. 


Det var utställning i Lillby. 



Och vi satte smultronland. 


Vanessa provade på konceptet sandlåda.


Och vi hade villapremiär.












Paradise on earth. 


Vi bytte syskonvagn <3

 

Och William blev duktig i köket. 


Bråttom bråttom att utforska världen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar