måndag 4 juni 2012

Eko-isten

Hej! Här från urskogen hej... Vi lever och frodas allihopa..

Den senaste veckan har jag varit väldigt effektiv.. och fått gjort en massa annat än att blogga.. =)

Exempelvis har jag hämtat mål och målat halva terasstaket på framsidan av huset!? Och då har vi terasser som går hela vägen runt huset..

Sen har jag sprungit mina vanliga ärenden som att posta smycken och kataloger, ta en sväng via loppis och ordna upp på mitt bord (som förrästen säljer uselt =/), handla och städa, samt försökt få någon ordning på h*lvetes bokföringen.. utan några slående resultat, så den får jag nog fortsätta med vad jag hinner ikväll och imorgon..

Men sen har jag också varit på mitt första läkarbesök till rådgivningen..

image



Är idag i vecka 15 (14+1) och enligt läkaren är allt prima.. vi lyssnade lite på hjärtljud och sen undersökte hon diverse rutinsaker de kollar.. har bara gått upp 2 kilo sen graviditeten starttade och går mest och sörplar mitt lime-vichy.. =) men är inte sådär sjukligt-måste-ha snål på någonting.. inga cravings so far.. förutom då mitt lime-vichy.. =)

Hur pass eko-noijig ska man vara som gravid idag förrästen? Jag har varken rökt eller druckit alkohol sedan vetskapen om att jag är gravid.. det är helt förståeligt.. och inte speciellt svårt heller eftersom jag normalt rökte under 5 cigaretter per dag och det är längre än jag kan komma ihåg när jag sist druckit.. hade faktiskt tänkt ta en riktig kroghelg, eftersom det var så länge sen samma veckan som jag testade positivt gravid.. dit for den krogkvällen.. =)

Nej, men sånt totalt bort ufcorse.. men allt annat då som man inte ska äta av olika anledningar för att det kan öka risker med graviditeten.. Coca cola, vissa fiskar, salmiak, lakrits, färskost, starka kryddor o.s.v  och sen för att inte tala om alla konserveringsmedel och allt annat skit och starka parfymer det finns i allt från schampo till rengörings och hygienprodukter..

Hur pass eko orkar man vara när man är lika trött och mör konstant som om en bulldozer kört över en..

Visst det finns en massa andra alternativ än Coca cola.. och jag gillar inte speciellt mycket fisk, förutom ugnslax.. men salmiaken har jag fuskat med! Inga sjuka mängder men lite för det klarar jag mig INTE utan i 9 månader.. (salmiak ska ej intas överdrivet eftersom det höjer blodtrycket)..

och alla schampon och sånt använder jag som vanligt.  Man kan inte bli en eko-allt och orka vara gravid på samma gång.. då är det nog " håålt ti hals relisjöös".. =) fast det är nog bara det att jag aldrig gillat för många "du får inte punkter".. nåh.. måtta med allt..

Jaha.. nu ska här letas reda på kvitton.. vem har använt min kreditkorts apparat och sålt saker jag inte vet vad är.. dessa roliga mysteriska summor.. baksidan av att ha eget företag.. helt klart.. Att det är jag som måste reda upp dethär..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar