söndag 18 januari 2015

Mitt 2014

Medans jag fortfarande håller på med en årsberättelse (bättre sent än aldrig), kan ni få en textversion i form av en lista som jag knyckt av Elin.

Gjorde du något 2014 som du aldrig gjort förut? Nej, inte vad jag kan komma på.

Genomdrev du någon stor förändring? Födde mitt andra barn, vilket ju medför en rätt så stor förändring i sig från att ha ett barn.. En stor förändring men ändå inte ungefär.. 😊 annars inga stora förändringar, och det är nog skönt det för engångs skull.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? Ja, flera. Både av mina tidigare vänner och de mammor jag lärt känna som har jämnåriga barn med våra.

Vilket datum från år 2014 kommer du alltid att minnas? Den åttånde september då lillbruden föddes såklart!

Dog någon som stod dig nära? Nej, tack och lov. men ett och annat dödsfall som berörde mig finns nog med i 2014.

Vilka länder besökte du? Turkiet i april.. ja så mycket mera utflykter blev det inte med den växande magen.. ifall inte jeppis och fäboda eller villan i Evijärvi räknas.. och rätt många rundor till kokkola förståss.. och ja, en helg i vasa på kantarellis blev det också..😊

Bästa köpet? Nå minns nu inte ens hälften jag köpt under fjolåret, men kanske syskonvagnen då.. och diverse andra bebisprylar och kläder till barnen.. förutom mat och blöijor typ, det är väl rätt logiskt att lägga mest pengar på.. Och åt William är det nog utan tvekan Puky cyckeln.. den har vi haft mycket glädje av under året.

Gjorde någonting dig riktigt glad? Jaa, att få bli mamma för andra gången och tramppa in i bebisbubblan igen. Och även de nya bekantskaper under året som mammalivet har medfört.. många av dem är riktiga guldkorn!

Saknar du något under år 2014 som du vill ha år 2015? Nej inte direkt... Kan ärligt säga att jag är ganska tillfreds med mitt liv förtillfället..😊

Vad önskar du att du gjort mer? Rört på mig? Visst graviditet i all ära, men det kunde kanske ha blivit lite fler promenader och kanske inte fullt lika mycket intag av socker så kanske jag hade haft lite nettare att återfå min föregående kroppsvolym..

Vad önskar du att du gjort mindre? Nojat över saker jag inte kan påverka. Varför blevdet såhär? Varför hör den eller den andra människan inte av sig? Varför sa den personen så? Varför räcker jag inte bättre till båda barnen? Varför hinner andra med så mycket mer än jag? Om jag vet att jag gör mitt bästa så borde jag helt enkelt stänga av mitt huvud.

Favoritprogram på TV? Helt otippat kanske har jag mest sett på Erillaiset äidit och Erillaiset Perheet från katsomo.. Brukar ju inte kanske annars bry mig så hårt om finsk tv..Och lite Paradise Hotel varvat med Dr.phil.. Helt laidasta laitaan alltså..

Bästa boken du läste i år? Läste faktiskt inga böcker 2014.. Det är nu inte det första jag lägger min tid på om ja har någon sådan över huvudtager.. Fast jag har lyssnat på Snakk podcasten med Linn Jung och Nadia Boussir, och kiknat av skratt mellan varven, så det får noteras som min bok för året.

Största musikaliska upptäckten? Har faktiskt inte lagt någon tid på musiken heller annat än det som spelats i radio då jag kört bil.. Fast jag måste nog också svara att det isåfall skulle vara Jon Henriks jojkande när han vann talang. Den låten berör väl typ alla eller?

Vad var din största framgång på jobbet 2014? Jag var och är fortfarande väldigt mammaledig.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? Jag vet inte, överlag har jag nog varit mer glad, lycklig och tacksam det här året men samtidigt rätt mycket ledsen också.. Hormonerna som flödar i samband med graviditeten gör att jag funderar för mycket och att jag lätt blir ledsen för något som blivit sagt i efterhand.

Vad spenderade du mest pengar på?
Mat, blöijor, kläder & bensin.. mest kläder till barnen då och syskonvagnen samt andra bebisprylar.

Något du önskade dig och fick? En välmående bebis. Och fast det är lite tabu att skriva ut det så en flicka.. Jag hoppades ju att det skulle vara en flicka denhär gången och det fick jag ju.

Något du önskade dig och inte fick? Nej.. är nog rätt så nöjd med allt jag fått detta år.

Vad gjorde du på din födelsedag 2014? Minns nog inte så noga, haha.. Antagligen så drack jag kaffe med tjocka släkten.. Vi träffas rätt så många när någon fyller år. inte för att få många presenter utan för att umgås alla då det så sällan blir av annars. tur att någon fyller nästan varje månad så blir det ju rätt ofta ändå. Barnens halvårsdagar te.x firas med voffelkalas bara för att..

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? Att jag inte skulle ha varit så konstant trött under gaviditeten kanske..

Vad fick dig att må bra? Min familj och min släkt.

De bästa nya människorna du träffade? Vanessa såklart.. Och båda mina roomys från BB, samt en annan mamma som var där samtidigt. Där tror jag nog att ödet hade ett finger med i spelet faktiskt.

Mest stolt över? Min fina lilla familj. Har aldrig varit så stolt över något annat jag åstadkommit i hela mitt liv. Och att jag har insett att jag är en bra och tillräcklig mamma som kan ge mina barn det dom behöver..



2015/01/img_0641.jpg

2015/01/img_0889.jpg

Högsta önskan just nu? Att jag ska komma igång med träningen och kosten och gå ner i vikt så att jag trivs med att vara jag igen.. Samt orka fysiskt men också psykiskt med familjelivet medan jag gör det.. Hitta nån slags balans. Annars tror jag att jag börjar ha allt annat jag önskat mig här i livet..

Vad tänker du göra annorlunda nästa år? Jag ska släppa efter lite och inte planera så mycket.. Alla stora planer börjar vara verkställda så ifall jag planerar så ska det var positiva saker som resor, helg på kantarellis några dagar i lappland. Och så ska jag hitta en livsstil jag trivs med.. Och kanske ta mig tid att göra lite mer saker för mig själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar