fredag 2 januari 2015

Mitt nästan perfekta liv

Hej, hej!

En liten uppdatering kanske sku va på sin plats med tanke på att det bytt år och allt.. 😜

Det blev en hektiskt men lycklig slutspurt på 2014.. har sedan lillasysters födelse mest känt mig så.. Trött, men lycklig..

Och så har vi haft diverse kalas och festligheter hemma hos oss som krävt min yttersta energi förutom barnen, så vi har nog mer eller mindre vistats enbart här i huset mitt i skogen..

Först fyllde William två!? =), sen hade vi lillasysters dop, som fick namnet Vanessa Johanna Eveline <3, och så blev det jul och allt vad det innebär och nu slutligen nyår..

Kommer att göra en årsberättelse inom kort då det minst sagt varit ett sugande bloggår, och kanske minnas tillochmed sånt jag inte bloggat om, men det var också ett nödvändigt dåligt bloggår då jag nu kommit till insikt med att jag visst vill blogga påriktigt..

Det är jyst bloggen jag kommer att lägga tid på som min enda hobby.. Den kommer antagligen aldrig bli någon stor blogg med speciellt många följare, och fortfarande så kommer den att skrivas från en iphone för att jag varken äger en fungerande dator eller har tid att blogga från en sådan.. Men, jag har laddat ner en del fotoappar så förhoppningsvis blir det någorlunda bra ändå..

I övrigt är jag somsagt rätt så tillfreds med mitt liv.. Jag har två av de finaste individer till barn man kan tänka sig och en av de finaste individer till man också, även om de flesta av medlemarna i min familj får mig att vilja riva av mig håret dagligen..😊

Utöver dessa guldkorn har jag även en mamma som hjälper mig ofta, en svärmor som ställt upp ändlöst för mig och barnen, en moffa som avgudar sina barnbarn och så min faster som alltid tänker på oss och erbjuder sin hjälp.. och alla ni andra också inom den närmsta famlijen..

Huset är byggt, bröllopet firat och barnen är födda... nu blir det inga stora projekt mer inom den närmsta framtiden.. förutom att få kroppen iform igen.. samtidigt som jag parerar två kids, hundar och ett 200+ kvadrats hushåll? tja.. ungefär..

Eeh.. i dagsläget trivs jag inte i min kropp alls.. har ca 20 kg kvar sen graviditeten och känner mig främst bara klumpig och flåsig.. ungefär som gloria i madagaskar, haha!


/home/wpcom/public_html/wp-content/blogs.dir/92a/30472057/files/2015/01/img_0977.jpg
Dessutom får jag inget brutalt sug att shoppa till denhär kroppen, utan vi kör mer klädstil "det som täcker bäst" för närvarnade.. och va behändigt att ha kalas på löpande band ända till julfirandet från eftergranskningen, not! så att man absolut inte kommer igång med träningen.. men nu har det nya året påbörjats och så även träningen..

Hittils har jag inte tränat riktigt på allvar änn, för att krona allt fick jag en dunderförkylning såhär som final, men ett par turbostäddagar har det blivit och så har jag lagt om kosten.. (och så fick jag ett Polar activity loop av tomten som ska hjälpa mig hålla reda på hur mycket jag rör på fläsket). 😜

Det låter som om jag sku ha en väldigt naiv inställning och köra igång med ännu en diet såhär när jag skriver om det, men de senste månaderna har jag gjort VÄLDIGT mycket psykist arbete med mig själv.. funderat mycket och kommit fram till en massa.. Och det enda som jag är missnöjd med i mitt liv är jyst vikten.. så då är det nog ganska viktigt för mig att förändra det.. Det var väldigt hälsosamt för mig att gå ner 30 kg innan jag blev gravid.. det känndes så bra att vara på något sätt och en del saker i vardagen var nog smidigare och förhindrade såklart att jag inte blev dubbelt så stor..

Nu kommer det bli väldigt mycket förhandlande med mig själv och sådär innan jag hittar den livsstil jag behöver för att må bra, gå ner i vikt och sen för att i framtiden hålla vikten också.. Jag kommer att experimentera mycket själv och inte ha några exakta regler vad gäller varken kost eller träning.. För det är ju jyst det det är frågan om.. att lägga om livsstilen till något jag MÅSTE trivas med..

Jag vet nog hur man SKA äta och så.. men då jag minskade sådär mycket i vikt kan jag väl inte påstå att jag trivdes något vidare med hur maten smakade eller att jag hade piskan på mig så hårt så jag ibland sprang väldigt sent på natten fast hur trött jag var om jag inte hunnit innan.. träningen och kosten SKA prioriteras detta år, men inte över ALLT annat.. det är ändå nu barnen är små och jag är vårdledig så då kan det inte vara något träningsläger utan måste ske i den takt jag orkar..

Fast mina möjligheter att lyckas sålänge jag är hemma är nog bra mycket större än då jag jobbar, så nu ska det nog tränas en del.. men jag behöver inte komma imål på ett år.. nu siktar jag på ett ungefär 2 år då jag i princip har 30 kilo till min normalvikt (kom ju inte hela vägen imål innan jag blev gravid heller så) så om vi klarar 15 eller 20 kg detta år är det bra så.. huvudsaken är att jag trivs med livet medan jag gör det så blir det nog bra..

Hur har jag då lagt mig i denna situation igen då.. graviditet i all ära, men alla kilon berodde väl inte på den eller? jag säger bara: Full blown sugar addict!! det handlar inte direkt om att vara snål eller inte kunna hålla sig bort från sötsaker, det är mera blodsockret som aldrig hålls på normal nivå och som jag får en fix av att hålla högt genom dagen.. att ha blodsockret högt är det som är det normala för mig och när det sjunker kommer abstinensen.. Jag vet, eftersom jag förtärt sjuka mängder socker största delen av mitt liv, och aldrig har det varit så viktigt med en karkkidag för kidsen som efter denhär insikten..

Verkligen!! kan inte understyka nog hur viktigt det är att lära barnen att ha ett sunt förhållande till socker.. Annars blir det stora problem i framtiden.. och nu börjar en kamp inom mig själv för att komma ifrån dethär.. men det blir nog bra ska vi tro.. jag ser ljust på framtiden.. det kan ju bara bli bättre!



/home/wpcom/public_html/wp-content/blogs.dir/92a/30472057/files/2015/01/img_0962.jpg

Så nyårslöften för denna gång blir då bloggen och kroppen, bra va? fast egentligen ogillar jag nyårslöften starkt men detta år var det på sin plats med sådana.. undrar hur livet ser ut vid årets slut.. har jag bloggat mycket? hur långt ifrån viktmålet är jag? hur upplever jag livet med en 1 och 3åring? får se.. 😊

Slutligen slänger jag in en bild på kidsen från julkortsfotograferingen.. Det är i princip den enda syskonbilden vi har så..



/home/wpcom/public_html/wp-content/blogs.dir/92a/30472057/files/2015/01/img_0045.jpg

Gott nytt år 2015 till er alla!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar