söndag 20 maj 2012

Just to be clear..

Ni som följt denhär bloggen en längre tid vet att jag i ett skede uttryckte mina starka åsikter om graviditet.. och dessa åsikter är något jag fortfarande håller fast vid..

För er som inte alls vet vad det är frågan om, så bloggade jag vid ett skede av mitt liv då det inte fanns något jag hellre skulle ha velat än att ta del av denna Bebis-värld och fyllt mitt huvud med tankar om vilken barnvagn som är finast och shoppat små mysiga bebiskläder. Inte minst av den orsaken att jag var så in i det sista led på skolan efter att ha påbörjat en ny utbildning direkt på en annan och jobb däremellan. Det kändes så trögt och hemskt.. vi var dom samma människorna som bodde tillsammans och gjorde samma saker mest hela tiden.. dag ut och dag in.. och som jag såg det fanns det två alternativ 1) satsa på en bebis, vilket skulle resultera i minst en halv bortkastad utbildning, eftersom jag aldrig skulle ha gjort klart någonting i vasa efter det. eller 2) bita ihop och få allt färdigt innan jag tillåter mitt liv att ändras så radikalt..

Jag valde alltså det sistnämnda.. om det sen var rena slumpen eller bara jag som såg sånt jag annars inte skulle lägga märke till vet jag inte, men plötsligt bomboderades hela facebook med ultra bilder,  mappar med 50 likadana bilder på ett barn, folk som laddar upp mappar som heter "magen" eller "kulan" och det löjligaste enligt mig, status uppdateringar med barnkollen.. Du är nu i vecka 36.. din bebis har alla organ och kan nu suga på tummen o.s.v..

Ursäkta, men jag tror faktiskt inte att speciellt många är intresserade  av att veta ifall min bebis har hår och naglar och vecka för vecka få en såpass noggran uppdatering konstant..eller vill se min mage som växt liite liite liite varje vecka.. tänk er de människor man känner på facebook som inte kan få barn av någon anledning.. eller de kompisar som helt enkelt inte är där i livet änn.. att bara uppdatera barnkollen och ladda upp bilder på magen hela tiden tycker jag faktiskt blir lite för mycket.. även fast jag nu då är gravid.. Jag tycker facebook är ett allmänt nätverk där man självklart får skriva saker man är glad för lika bra som saker som gör en förbannad.. men håll en gräns för folk VILL INTE VETA ALLT OM DIG!

Det vore även kul om folk som fött barn ibland kunde uppdatera något om sig själva också ibland och inte BARA om barnet.. jag är ju liksom kompis med dig och inte ditt barn.. och nu rullar all ögonen upp till skyarna och tänker "väntta bara tills du har den på utsidan" då ska du få se.. men det tror jag nog inte.. det är sällan jag uppdaterar någonting alls på facebook sida, men på den sidan heter jag Emma Skuthälla.. jag kanske är gift och kanske har barn i framtiden men jag är liksom ändå jag, och jag kommer att göra mitt bästa för att behålla min personlighet med barn. istället för att totalförvandlas till en mamma som bara har det som uppgift - and thats it!

jag förstår att den första tiden handlar hanska långt om att få ammat och någon sömn och orka plocka upp hemma om ens energin ens räcker halvvägs till det, men sen.. när allt börjar rulla på.. då kanske man vill ha tillbaka lite av sin personlighet.. det vill i allfall jag..

Jag läser dock själv om hur fostret växer varje vecka och blir alldeles varm i hjärtat.. som en liten uppdatering där innifrån.. men orka sen posta det på facebook.. det är intressant för mig, just nu, för att vi går igenom det just nu men resten av världen gör nog inte det, och det accepterar jag..

Annat är det med bloggen.. det här är min sida.. mitt tomma papper där jag absolut tänker arkivera mina ultabilder, magbilder, hur jag mår, vad jag shoppat till den lilla  o.s.v men det är liksom mer slutet.. man är tvungen att skriva in adressen för att öppna sidan om man VILL läsa, men jag vill inte att min graviditet ska vara "i någons face" som inte vill ta del av den.. för på facebook tvingar man lite folk att "se på mig, jag ärgravid"  är det inte ubermegaspännande? för jag förstår också de som av en eller annan orsak inte kan ta del av denna värld just nu..

Med det sagt är det bara att fråga om det är något ni vill veta.. jag är ganska rak och ärlig så jag svara på i princip allt!

Kul i alla fall att så många kommenterat och gillat när jag berättade att jag varit på ultra på facebook. Det piggar alltid upp att veta att folk bryr sig om en.. Ni är så fina llihopa! <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar