lördag 11 maj 2013

Si och så

Denhär veckan är det lite si och så med träningen..

Jag hade Mickan, lilla Colin och bride to be Maria på besök igår, som jag inte träffat på jättelänge, så det blev lite bulla och kaka, och så var vi alla till svärföräldrarnas på middag innan..



20130510-215917.jpg

Dessutom förklarade jag en vilodag till mig själv i princip av tvång, eftersom jag trimmat hunden på golvet i en förskräckligt oergonomisk och obekväm ställning, så min rygg var lite lessen..

Har lite problem med att välja ut en vilodag i veckan.. Hur viktigt är det att ha en överhuvudtaget? Har hört att det är viktigt att vila om man bygger muskler eftersom de "växer" när de vilar mellan all ansträngning, men hur är det om man tränar mest för att gå ner i vikt?

Nu innan körde jag i två veckor utan vilodag.. Och på morgonen känner jag mig som en 80 plussare som får kämppa med att lyfta William ur spjälsängen, men ett par timmar efter mjuknar musklerna och det börjar gå smidigare.. På kvällen kan jag bra springa och prestera igen.. För dålig stretching? Försöker, men ger det inte riktigt tillräckligt med tid antar jag..

Sa ju att jag sku va envis denhär gången, och har änn inte ens engång tänkt att jag ska skita i dethär.. Jag är som en pansarvagn som ska frammåt om det så är det sista jag gör i livet.. Sen ser jag dethär med kost och vila och sånt som en kemisk formel som ska funkka med träningen och resultera i många tappade kilon.. Men det är nog en djungel dethär med träning, kost och viktminskning innan man gör det på bästa möjliga sätt..

Därför.. Ni som har bättre koll och tränar mycket, hur skulle ni göra dethär för bästa (och snabbaste) möjliga resultat? Alltså för att ha all fakta.. Jag sover upp mot 9 timmar och vaknar kl.9 Äter frukkost ca. 9:30 (2 ägg, kokt skinka och en 17% ostskiva + en frukt) och busar med William ett par timmar.. Kl. 11 tar W sin första lur och jag somnar oftast med honom.. Kl.12 vaknar vi och jag äter ett mellanmål, (oftast kvarg med bär) sen beror det på ifall vi har ärenden att uträtta.. Då tar jag med mig denhär proteinstången och äter den i farten..



20130510-223253.jpg

Den har mest protein och minst kolhydrater än någon annan motsvarande produkt jag jämfört.. Dessutom är det ju himla praktiskt ifall jag ska till någons på kaffe så är det ett litet substitut för andra sötsaker..

Om vi är hemma donar vi på ett par timmar till och så äter jag grönsallad med tomat och grynost, kanske lite tonfisk med ibland och lättdressing.. Och så fortsätter dagen..innom 3 timmar blir det igen mellanmål med typ en frukt och senare en större mättande sallad.. (Grönsallad, tomat, gurka, grynost och kycklingstrimlor eller om jag är lat tonfisk istället för kycklingen) Kl 21:30 efter att jag nattat W börjar träningen.. 30 min på bandet vaxlande mellan att gå raskt och jogga i hastigheterna 6 och 6,5 utan pauser.. Det är väl ungefär den fysiska nivån jag är på nu.. 4 kilometer blir nog max då en gång i veckan..

Och efter träningen proppar jag i mig endast proteiner och en massa vatten innan läggdags.. Fuskdagen infaller på lördagen och brukar under normala veckor bestå av kött, potatis och gräddsås och efteråt en redig sundae med gräddglass kolasås rostade nötter och grädde.. Har tränat mycket på att försöka ta små portioner och tänkka på att det går att ta mer istället för att lassa upp ett redigt karalass från början.. Och så försöker jag minnas att dricka grönt te med citron och göra "plankkan morgon och kväll, ibland en gång på eftermiddagen också när W sover.. Och så blir det en vagnlenkki ca 3-4 ggr i veckan, men väldigt långsamt eftersom jag oftast ringer mina samtal då, men fler steg än annars i vardagen förståss.. 10 kilo gick bra, men nu börjar det vara segare..

Och för att införa lite stryrketräning hemma finns planer på att göra min egen trx.. Men vet inte om jag ska styrketräna vissa dagar och springa andra, eller göra båda omvartannat..

Angående vilodagen är det väl mest psykiskt.. Jag vill träna den dagen jag "syndar" eftersom det suddar ut det fortare.. Och om jag tränar söndag är allt synd borta till måndagen och jag kan fortsätta då.. Och andra dagar går av farten om jag inte har riktigt leido.. Då förklarar jag vilodag.. Men det är väl inte bra att träna månader i sträck, eller?

Så att såhär.. Hur gör ni? Något för mycket? Något borta? Alla tips beaktas så shoot!! Det går väl hyfsat, men långsamt.. Och nu blir det två synddagar till denhär veckan hur jag än försöker p.g.a morsdagen.. Kul med en första morsdag, men mindre kul med dessa söndriga veckor.. Jag trivs nog bäst med rutiner jag..

Nu dagens träning eftersom W somnade senare.. Woop, woop..

8 kommentarer:

  1. Jag tycker du har ett bra upplägg och det viktigaste är ju att din ny livsstil passar in i din vardag. För tar man sig vatten överhuvudet med träning/kost är det lätt hänt att det kommer fler och fler vilodagar och "fusk dagar". Och -10 kg är jätte bra jobbat, fortsätt kämpa! :) Men ibland känns det som att allt bara stannar av och då kan det vara bra att förändra något. Jag är ju absolut ingen expert utan jag talar bara av egna erfarenheter, variera träningen med lite stryka. Ökad muskelmassa = ökad fettförbränning. Trx är något som ligger mig varmt om hjärtat och den rekommenderar jag. Billig om du bygger den själ, lättillgänglig och enkel att använda. Med trx:n får du aktiverat massa små muskler eftersom du jobbar mycket med balansen när du använder din egen kroppsvikt som tyngd. Och om inte för annat så tyckte jag att min vardag med både jobb och kånkande av vår 2½ åring blev mycket lättare när jag började jobba med musklerna, förut var jag jämt trött i nacke och rygg men inte längre. Så som sagt, du är varmt välkommen hit och titta och prova min trx! :)

    SvaraRadera
  2. Träningsfreak12 maj 2013 kl. 02:38

    Styrketräning, jämn intag åv vatni hela dan.. ganska segt kan i jo tsännas.. eftersom du säkärt har gaadd ner "hä mesta" du har gaadd upp ? Sista kilona e riktigt jobbi ti få bort.. tsemppiä! :)

    SvaraRadera
  3. Nåjaa.. 13 kilo/20 så int er hä jo rikti iland änn.. =) å tå eri jo tenkt et ja ska fortseti 16 kilo til baket gravidkilona.. Sidu hä er leng saan jag int ha haft na extra.. =) så täfö eri så viktit et int i stedär ny tå ja entå har 23 kilo kvar ti mååli.. Men tror no et i far frammåt så fort ja får fokuser på träänasi, itasi å ana rotinä.. Ny eri eitta sondaga mitt i viko å födelsedaga hij å tij.. Tsäns så trist ti fa å fiir naans födelseda mä en släätan kaffikopp å int ens smaka hä di ha baka.. Men hä er klart et a måst tenk på ti ta mindä betona å kanssi bara ein sårt å int hejdlöst lass åt si.. Hä er så tongt å iriterand ti spring bort i hela viko annos.. Täfö eri håålt ti ha na viiloda jyst ny tå ja stamppar på stelli tå å vegä sama flei viko i strek ny tå a iprincip ba får bort hä som vaal synda.. Nå.. Snart kombä vaddaan.. =)

    SvaraRadera
  4. Träningsfreak12 maj 2013 kl. 04:38

    Låter int na rolit å hä er jo et helvet tå i ska faras på födelsedaga å festä..frestelsä överallt! Men men.. ja pa å stirr mi blind på vågen.. men om i star på stelli så kanstsi du måst pro mä na nyitt, men hä hadd du väl fundera på, häde trx. Vejt int va i er men om i tsäns bra så go for it :)

    SvaraRadera
  5. Jå.. Ska ti en kaveris å skoda holeis a ska laga en trx sjölv.. Hä er två handtag mä na fjedro eldä gomiband som a ska fästi i tatsi, som ska ersäti en kuntoyhdistelmä ganska langt.. Alltså er int dömdi gomibandä bara motstånd fö arma utan man kan fäst föträ i dömdi handtagä å dzä armhävninga, typ.. Å så söl tv shop å liknand döm fö näämbä 100 euro, men på youtube finns vel både övninga å holeis a ska laga döm sjölv.. Ha int hända legg mi in ij i så grömtt ännu.. Men tzäns vel som närmsta alternativi fö styrketräning jär heim.. No vaal hä jär åv änny.. Int ha ja na planä på ti dze mi åtminstoni.. Naaleis som a sko ork meir i vaddaan tå träning er en deil åv i.. Fö somsagt fast ja kombä mi ner tij ja ska få ja no så bara accepter et ja måst trän regelbundet fö ti int fekn.. All e vi olika å vissa kanssi int bööv, men jag hör no int ti tömm.. Elämä on.. =)

    SvaraRadera
  6. Träningsfreak12 maj 2013 kl. 15:43

    Okej.. låter bra å speciellt åm man kan fix i sjölv. Hä e kanstsi int så aktuellt ti bygg na hemmagym mä en baby tä heim. Hä såm e bra er jo hä e et man håkar et a orkar betä just såm du sa..å tå a vill byri få häde bra tsänslo tå a har dsort na.. tå er a rej fast :)

    SvaraRadera
  7. Minns et du int ska GLÖM ti ita tömtee kolhydraatä som t.ex pasta, päärona, riisi.. Kroppi bööv hä fö ti fåå spjelkt hädee maatn, män hä betyydä jo int helldä et man bööv ita mytsi ååv döm.

    SvaraRadera
  8. Hmm.. Jå, fast kolhydratä finns jo i princip i allt man itär.. Fösöker hitt produktä mä så mytsi protein som möjlit å så liiti kolhydratä som möjlit, men oftast er jo no kolhydratä en tridideil så grömt som proteinä, finns ny int na mytsi som er rikti utan.. Så täfö boda jo kroppi kona spjälk hädi födo.. Tro no ba et i bromsar änn meir om ja byri ita brö eldä pasta varinda da?

    SvaraRadera