söndag 28 september 2014

Tvåbarns vardag

Nåjaa.. En ny header fick jag knåpat ihop medans mini-me sov bort mer eller mindre hela kvällen igår, och kara miin var och hälsade på fammon.. Vad tycker ni förrästen? Lika smått rörig som mitt liv verkligen är för tillfället.. =)

Så otroligt kul och givande att få försjunka sig i något eget i ett par timmar ibland.. Utan att någon hojtar ut sina behov eller klottar med något.. Helt fantastiskt tyst.. <3

Vi lever nog allihopa, fast den nya vardagen kanske inte riktigt rullar på som den ska ännu.. Vår lillasyster hade ju sin beräknade ankomst i måndags, fast här ligger hon och sover nu snart 3 veckor gammal..

Den första veckan då jag varit ensam med båda barnen börjar vara till ända, och det har väl varit.. intressant kan vi konstatera. Sköna dagar då vi fått gjort lite här hemma, av det akutaste i allafall och mindre bra dagar då det som borde bli gjort tar en evighet och rutinerna som vi brukade ha innan inte riktigt löper alls.. Och det eviga ammandet.. Som gör mig till en övertrött zombie.. Men ingen har gått hungrig eller haft fulla blöijor eller smutsiga kläder.. Så high five till mig! =) (förutom kanske hunden då, som verkligen borde sköljas av då han luktar så äkligt).. Men överlag blir de flestas behov bemötta här, mina är det ju annat med men det brukar väl vara så hos de flesta..

Det som är lite annorlunda än då vi fick William är väl att jag helammar nu, så det är jag som matar ALLTID.. Dag som natt och man kan inte riktigt dela på den biten.. Har faktiskt inte ens försökt med flaska änn, då jag så gärna ville att amningen skulle fungera denhär gången.. Behändigare är det ju då inget behöver värmas, men om jag sku behöva vara borta från henne nån timme ibland så måste hon ju lära sig att äta ur flaskan..

Förra veckan hade vi besök från rådgivningen och då var hon strax under 4 kilo tillbaka, så hon tyckte att hon gått upp bra och att min mjölk antagligen räcker rätt bra.. Vi har helammat sedan vi kom hem från BB, och där fick hon ersättning en gång då min mjölk inte hann stiga i takt med hennes behov, men annars har vi nog varit självförsörjande.. =)



IMG_2344.JPG

Lillasyster har badat första gången hemma.. <3




IMG_2366.JPG

Och varit en riktig liten kelgris..=)



IMG_2341.JPG



IMG_2340.JPG

En kelsjuk bebis och en uttråkad William, så är det ungefär mer eller mindre för tillfället.. Han har börjat rada en massa saker nu.. Kan få någon impuls plötsligt och hålla på med det en bra stund, som igår då han radade tomma pilttiburkar på köksgolvet.. Sen är det ju förståss jag som får städa, men att han håller sig sysselsatt såpass länge med något är nog nytt..

Och så har vi förbannat oss hela veckan då fammon blev dundersjuk och åt en antibiotikakur JUST denhär veckan av alla, då pappa börjat jobba och William behöver lite mer action än vad jag kan bidra med alla gånger.. Så vi har nog varit ganska så allena i vårt gråblåa hus.. Men någorlunda klarade vi ju oss ändå.. =)

Från rådgivningen rekommenderar de inte att man raittar runt med en nyfödd till någon större folksamling före 2 månader.. Och jag håller redan på att klättra på väggarna.. =) men kan inte påstå att inskrivning till barnavdelningen lockar så mycket heller, så vi avvaktar tills vidare..

Nästa helg ska vi ändå på kalas till min kusins så då slipper vi ju ur huset åtminstone.. Och besök hos någon där det inte är så mycket folk börjar väl nog vara okej så småningom.. Tänkte jyst på dethär då en viss annan bloggerska från grannlandet har en nyfödd som har hängt med överallt sedan de kom hem från BB i princip.. Till frissan, till dagis och hämta hem syskon, på stan och handla mat.. Nåjaa.. Det bestämmer man väl själv, hoppas de klarar sig undan alla bobbor där de är.. Men det är ju jyst det om man vågar ta risken..

Å andra sidan undrar jag om jag orkar trycka här i ca 5 veckor till utan att slippa iväg nånstans över huvudtaget.. Hade vi ens nära till en cyckelväg sku man ju kunna ta en kort runda med vagnen då vädret tillåter.. Men här finns bara skog, grusvägar och älgflugor.. Oftast.. Och William är inte så värst intresserad i att sitta still i en vagn nåon längre stund så.. Men ut måste vi nog börja komma oss snart om psyket ska hålla.. =) Hösten är dock sådan pissig årstid då det ofta blåser och piskar och regnar..

Idag har vi haft besök av Miikis kusin med familj och deras 4 barn och så åt vi hos svärisarna med gambelmommo och gambelmoffa som sällskap som kom och inspekterade det senaste tillskottet.. Så idag har vi ju haft program minsann.. Såpass så Wilperi skippade dagsvilan då han var så upp i varv (och kanske lite sockerhög) =)..

Men det gör inget.. Kanske han somnar tidigare ikväll då så får vi vänt på dygnet lite.. Det vill bli lite sena kvällar och sena morgnar för tillfället.. För oss kvittar det ju som inte har några dagisbarn, men om man vill träffa andra eller har nån rådgivningstid så är det ju behändigare om vi backar lite..

Imorgon får vi besök från barnrådgivningen så då ska damen vägas igen och mätas och sånt..

Lillasyster har fått så fina kläder av alla så hon har en massa fint att växa i.. Tack snälla! Ska lägga upp lite bilder på en del kläder när jag fått fotat dem.. Sist bloggade jag ju under hela graviditeten om allt vi skaffat då, och det har väl nog blivit minst lika mycket (okej mer) i klädväg än senast.. =)

Men nu ska damen och jag försöka leverera någon föda åt denna 4 personers familjen.. Kan inte påstå att jag har någon vidare inspiration faktiskt.. Något som går snabbt får det bli..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar