torsdag 19 november 2015

När en mamma inte kan påverka framtiden

Det är tyst i huset. Alla andra sover, men jag kan inte riktigt hitta någon sömn. Har för många tankar som snurrar. Det har varit tyst här i en tid nu. Jag har behövt fundera. På livet och vår framtid i allmänhet, men främst då vad gäller mina eventuella studier. Jag har tagit reda på ungefär vilka tider skolan är, vilka tider skiften på sjukhusen är och hur vi skulle få allting att fungera rent praktiskt.. Och vi har nu kommit fram till att jag inte ska söka in trots allt.

Det känns.. Piss, faktiskt. Jag skulle ha så otroligt mycket att ge av mig själv till dethär jobbet tycker jag själv. Jag sku träffa så otroligt mycket intressantta människor, och efter att jag försökt lägga mig in i alla aspekter av jobbet som barnmorska finns det inget som sku skrämma mig riktigt. Det är mycket ansvar och sådär, och allt slutar ju inte alltid lyckligt även om man skulle önska det, men jag tror att det är något av de mest belönande jobben som finns. Jag var så iver att börja studera.. sku nästan ha kunnat börja direkt (även om jag förståss inte vet om jag ens sku ha kommit in), men tanken på att jag inte kommer att få jobba med dethär har inte varit lätt att slå bort.

Såhär är det, att skolan börjar 8:30, vilket betyder att jag måste startta och barnen ska vara på dagis kl.7. Sen de fulla skoldagar jag sku ha skulle väl sluta kl 16, alltså sku jag inte vara hemma förrän 17:30, och då sku nån annan behöva hämta dem. Miiki kan variera sina jobbtider lite, alltså börja nån timme senare än 6-7, och sluta tidigare om han börjar tidigare för att hämtta. Men på hans kontrakt står 10h/dag som arbetsledare, så det är ju lite knepigt att komma runt. Sen har vi ju fammon som är hemma dagtid, men jobbar tidigt om morgnen och igen ca 16:30 nån timme så då måste Miiki hinna hem om inte jag gör det. Och så här ju mommo hemma på heltid också. Skolscheman varierar ju så det sku ju säkert inte alltid vara fulla dagar 5 dagari veckan, men sen är praktiken ju i skifte..

Morgonskiftet börjar 7, och jag borde åka 6.15 för att hinna fram och byta om och sånt, så det är rätt tidigt att föra till dagis. Ibland kan ju Miiki kanske börja lite senare, men jag sku då vara hemma kl.16. Om jag har kvällsskift börjar jag ju på eftermiddagen och kan föra barnen senare, och Miiki sku då kunna hämtta, så det funkkar ju bättre, men om jag försöker få mycket kvällsskift ser jag ju inte barnen alls typ, så det vill man ju inte ha mer än lagom heller. Nattskiften är ju bra då jag är hemma på dagen och kvällen, beroende på när jag ska sova förståss och vilket skift jag har haft innan, men det slutar också först 7.15 Vilket gör att klockan är 8 innan jag är hemma och barnen kan inte sova ensamma. Fammo jobbar morgon, och att tvinga hit mama till typ 6 är inte heller så optimalt. Hon reser ju ibland även om hon säkert sku bidra med sin tid då hon är hemma, men det sku nog har blivit ett enda pusslade förståss. Obekväma tider, men såhär långt sku jag själv vara villig att försöka. Jobbet sku ge mig mer än vad det tar, men det vet jag ju inte om mina närmaste sen sku hålla med om. Men.. det går ju inte annat än att försöka då det är barn med i bilden. Man kan ju alltid sluta då ifall det verkligen blir för jobbigt för alla.

Det som sätter mest käppar i hjulen är det faktum att William börjar skolan innan jag är klar med mina studier i såfall. Jag hinner gå 3 år av utbildningen innan han ska till skolan som börjar 8:30. Skolskjutsen kommer tidigast 8 kanske, och jag sku inte kunna vara hemma till 8 oberoende av om jag har skola eller praktik. Ifall då inte skolan börjar senare, eller jag har ett kvälsskift. Så det är ju kanske mer sällan en som regel. Jag kan inte kräva av någon annan att komma hit till 6:15 så jag kan gå till mitt morgonskift och ställa iordning William för skolan. Eller för att jag inte hinner om jag jobbar natt. Ibland kan ju Miiki kanske justera, men inte varje gång jag har morgon eller natt. Och då slutar han sent isåfall. Vet faktiskt inte om han ens får göra det då det väl står att han ska börja 6-7 så då blir det en massa krångel för dem också. Och barnen är ju inte på det bästa humöret om morgnarna, så sku nog inte lita på att det sku vara något lyckat koncept. Dessutom är det ju mer eller mindre hela lågstadiet det är frågan om.. Och sen går Vanessa två år efter det i skolan också.. Och de slutar ju då 12.30 och vissa dagar 14? eller något sånt.. Dessutom är det ju på tapeten med skolstängningar hit och dit, så inget vet väl riktigt förtillfället om dom kommer att gå i den skola vi vet av nu, och vilka tider det då rör sig om ifall de ska längre bort.

Har funderat massor på dethär med systemet överlag och hur det är tänkt att man omöjligt ska kunna jobba från kl.7 då alla skolor börjar mellan 8 och 9. Ändå finns det väl fler jobb som börjar kl.7 än senare har jag för mig. Miiki sa te.x att han inte kan komma på något jobb över huvudtaget som han ens kunde byta till som sku börja senare än 7 i hans branch. Vilket betyder att jag inte kan jobba från den tiden då någonsin, typ. Måste nu hitta nått jobb som börjar tidigast 8:30, då ingen annan kan vara hemma innan barnen ska till skolan. Det finns väl nånslags förisar och eftisar i vissa kommuner, men det kan vi ju inte riktigt förlita oss på heller, och det är väl bara de första åren. Tur i oturen att jag inte studerade dethär efter min första yrkesutbildning, då jag ganska säkert inte sku ha funderat över hur vi ska göra med våra framtida barns skolgång. Verkar inte vara möjligt om vi inte skiftar båda två och får skiften att passa ihop någorlunda och sku bo i kokkola.. Men det är ju inte heller så vidare realistiskt med ganska så nytt hus och en fastanställning så.. Verkar nog få ge upp denhär drömmen..

Och så var det ju dethär med att vi inte är färdiga med barn här i livet ännu. Vet faktiskt inte om det finns så många som skiftesjobbar med fler än ett eller två barn och hur dom får det att funkka i praktiken. Då sku det vara ännu fler osäkra skolmorgnar med både dagis och skolbarn, så att.. Om jag måste välja mellan karriären eller att vi kan göra vår familj till det vi vill att den ska vara så är det inte riktigt värt det heller. Man kan ju inte vara överallt, eller göra allt, så ibland måste man välja. Family first! <3

Men det är ändå jättejobbigt! för jag ville ju så innerligt, och får fortfarnade lite ångerst då jag tänker på att jag inte får jobba med det jag helst av allt vill göra. Ni som är barnmorskor gör ett superjobb, verkligen! Ni som läser förstår säkert hur kämppigt det är att få ihop det med familjeliv och dethär jobbet, men ni är så otroligt lyckligt lottade! Ni klockar in i era skift utan att veta vad de innehåller. Ni får bevittna obeskrivlig glädje och lycka, men också stark sorg och förtvivlan. I helhet tror jag är lyckan vinner ändå.. Och allt dethär är SÅ ÄKTA! Även då allt är bra och så normalt som man kan komma är det äkta. Smärta, lycka, hormoner och allt man kan tänkka sig i ett. Det slår alla kontorsjobb i världen, om man då ska jobba dygnets alla olika timmar.

Vad ska vi alltså göra nu? Har uppriktigt sakt inte nån aning alls.. Barnen är fortfarande för små för att börja dagis NU, tycker jag. Men nästa höst närmar ju sig också snabbt, och det är ju svårt att leta nått jobb till det ännu. Och så sku jag väl vilja att vi sku få nån slags mjuk start då vi väl börjar, så ja vet inte.. Kanske det sku räcka med ett halvtidsjobb nuförst eller inhopp. Frisör kan jag nog erkänna att inte är min grej. klipper fortfarande regelbundet här hemma, men mest bekantta. Men att ha det som heltidsjobb är nog inte för mig. Som kosmetolog sku jag kunna tänkka mig att jobba som anställd. Är inte vidare sugen på att startta nått eget, men de flesta anställningarna kräver nån tilläggsskolning, som jag då iofs kan göra men, men.. de börjar nog också många kl.8 och som anställd kan jag ju inte välja det.

Och fast vi vet att vi inte är färdiga med barnafödandet, så har väl ingen av oss någon obotlig längtan efter en till spädbarnsperiod sådär nu direkt. Vanessa är fortfarande så liten och fastklistrad i mig, så vi inte vågar tänkka oss att utmana ödet något vidare. =) Fast då tycker jag ju att William är ganska stor och duktig som alldeles snart fyller 3 så två år te.x från nu gör ganska mycket. Å andra sidan kan det ju vara bättre att man söker jobb sådär påriktit, sen då man vet att det inte blir fler barn och man kan helhjärttat koncentrera sig på att hitta ett jobb som man kan tänkka sig att göra resten av det arbetande livet, eller i allafall tills sista kotten klarar sig själv efter skolan. =) Ekonomiskt är det väl mest en fråga om att ha det mer eller mindre bekvämt nu sådär tillsvidare. Och ifall man vill eller inte vill sätta barnen på dagis för att jobba.. William sku eventuellt behöva minimitid i dagis ändå oberoende av vad vi gör. Nån dag bara, halvdagar eller vad som helst så han också kan få lite mer program om dagarna än det jag kan erbjuda en uttråkad snart 3-åring.

Inga enkla frågor dethär. Men jag har väl ett öppet sinne för allt.. Kanske jag hittar nåt intressant jobb, kanske vi tuffar på som tidigare, eller kanske babyfebern lägger sig i sinnom tid änn engång över detta hus, den som lever får se.. Jyst nu pushar jag inte åt något håll alls. Hoppas att ödet väljet det åt mig denhär gången och tills dess så är jag bara. Det är väl värst att inte riktigt veta vad jag ska göra av mig själv.. Hur blir det bäst för oss? Ska jag jobba eller vara hemma för barnen? Vill jag så desperat jobba jyst nu? Men orkkar eller vill vi ha fler barn nu innan jag isåfall återvänder till arbetslivet? Blir det bättre med större hopp i åldersskillnad om man ändå måste slänga sig in i det sen? Då vi inte riktigt har nått klart antal på hur många familjemedlemmar denhär familjen ska ha. Vi litar bara på att vi vet då vi vet det. Okej, fler än fyra barn blir det inte, då jag tycker att alla ska ha egna rum, men om det är nått jag har lärt mig om föräldraskapet är det att man inte kan bestämma sånt på rak arm innan man bara vet liksom. Jyst nu vet vi inte.

Jag vill ju ändå kunna se tillbaka på denhär tiden och tycka att vi gjorde det som blev bäst för alla.. Om jag bara visste vad det var..


8 kommentarer:

  1. Tråkigt att ni inte fick de att gå ihop. Kanske du kan uppfylla drömmen senare :) har nämligen två runt 40 åringar på min barnmorske klass. Så int ede försent sen när barnen växt till sig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, tänker inte se det så heller.. Blir för ledsen om jag ska fundera ut ett jobb som sku smälla lika högt med att förlösa barn till världen. Är nog ganska passiv jyst nu faktiskt, för det känns som att allt annat bara är ett random jobb liksom.. Att vara barnmorska sku lite vara en del av mitt liv. det absolut optimalaste liksom, och om jag tänkker att jag aldrig får uppleva det blir jag bara deprimerad..Ehkä sitten joskus.. =) Blir väl till att ploppa ut sina egna barn någorlunda på rad enligt min egen ork så vi har det undan och de kan börja växa upp.. så KANSKE möjligheten kommer en dag ännu.. Nej, vet faktiskt inte vad dethär blir till.. får se vart magkänslan tar mig..

      Radera
  2. Förstår att ni funderat mycket på det här, det är stora beslut det handlar om. Jag/vi har haft som princip att följa mina/våra drömmar och anpassa livet därefter skulle ju gärna hejja på dig ännu mer i ditt beslut. Barn gör det hela förstås lite svårare men vill ändå bidra med några tankar. Det finns många flerbarns mammor (och pappor) som skiftar, t.o.m. ensamstående mammor. På de flesta avdelningar har man arbetsergonomi och autonomi vilket betyder att man långt kan planera sina skift utgående från de egna önskningarna. Förstås prioriteras ensamståendes önskningar lite högre, samma gäller föräldrars men på alla platser jag jobbat har jag kunnat påverka mina skift. Många som jobbar skift har dessutom sagt att det är det enda möjliga för att få ihop småbarnspusslandet, så var inte orolig, bara för att det är annorlunda är det inte dåligt. Skiftandet kan t.o.m. hjälpa dig. Speciellt under studietiden fick jag som studerande planera mina arbetspass precis som jag ville. Sen är det förstås skoldagarna, de tycker jag själv skulle skapa mest utmaning men de varar också kortast tid. Hejjar på dig, att du iaf ska hitta ett jobb som känns givande och utmanande :) trivs du på jobbet tror jag också du kan ge mest åt dina barn. Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jå.. hörd om att man kan planera och påverka sina skift, men det är ju morgonen det krockar med mest. Och just sen då det är frågan om skolan. Nu innan finns ju dagis och mommo oh fammo och alltmöjligt, men sen blir det nog knepigare, speciellt då de slutar så tidigt också.. fast finns nog fler alternativ om kvällarna, vem som sku ha barnen än då jyst morgnarna. och även om jag bara vill börja på, hamnar man ändå att fundera..

      Antar att jag kanske inte kan börja 8:30 sådär bara. Och även om jag kunde lägga in praktiken helt som det passar för oss, så kommer ju vardagen emot ändå. Om det finns något dagsjobb, gör jag det då i typ 10 år sålänge alla knattar är i lågstadie.. ja-a tå man sku veta...

      Radera
  3. Ge inte upp din dröm i första taget :)

    Studietiden kan kanske vara ett evigt pusslande, men jobbet däremot kan lyckas helt okej. Under tiden barnen är små kanske du kan jobba dagtid på mödrapoli, rådgivning mm. och ta några ströskiften på förlossningen/bb för att sen jobba med det du verkligen vill sen när barnen blir äldre (för det kommer en tid sen när barnen inte är lika beroende av sin kära mor och då står du där än en gång och funderar vad du ska göra med ditt liv) :)

    Lycka till och hoppas ni hittar en lösning :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jyst det! redan de sista 1 1/2 åren då William är i skolan och jag har skoldagar som börjar 8:30 är det problem. Och visst kan Miiki kanske börja senare nån dag eller mamma komma hit, men man känner sig rätt hjälplös och krävande om nån annan ska fixa varje skoldag, varje morgon eller nattskift då jag själv kan bara om jag har udda skoltider eller kvälsskift, Dessutom är det ju få kvällar jag är hemma för att hämtta kl.16. svårt att veta då man inte vet hur tillmötesgående både skolan och praktikplatserna är angående tider och sånt och ändå blir det nog mycket hjälp av andra mest hela tiden. Tänk om de då tröttnar då de hela tiden ska vara här. Och sen om man har 3-4 barn ch vet vad det omsätter är det ju inte lite energi som går åt.. Lite som att om man väljer fler barn kan man kanske inte kräva at andra ska ta hand om dem mest hela tiden.. Vet inte.. vet inget alls riktgit, och det känns som att man vill riva håret av sig av att fundera ut allt. Vår fammo som bor huset brevid jobbar kanske inte till 100 år heller.. =) men har väl nog stadigt 10 år kvar av sitt arbetande liv.. ja.. Hur göra? Om nån annan som jobbar på sjukhus, har barn i dagis eller en plan för hur göra när skolstartten är aktuell samt man som inte skiftar eller börjar jobba senare än 7, hur gör ni?

      Radera
  4. Okej hur sku ni göra? kanske nån som studerar kan tänkka sig in i mitt liv ett slag. Miiki jobbar i regel från ca 6:30 till 16:30 kan justeras + - en timme om det inte blir så att han förvänttas vara hemma varje dag till kl.8. Nu sålänge det finns dagis kan han ju föra dit dem till 7 eller när han nu behöver jobba. Min skola är väl i regel 8:30 - 16:00, varierar väl rätt mycket men längre dagar än så hoppas jag att det inte är.. Fammo är avbytare och jobbar allt mellan 5:30 till 8.30 kanske och sen oftast från 16:30 till 19:30 kanske. Vår mommo är ledig på heltid förtillfället, men reser några veckor isträck ibland, så kan inte planera det som att hon måste vara tillgänglig jämt. Och min pappa har biffkor som också är ett par timmar morgon och kväll men kan väl justeras nångång ibland (även om hans rutiner är stenhårda sen mjölkföustiden, ;) ) Barnens anamommo (min styvmor) jobbar också skift på vårdhem.. så att möjligheter finns, men att bolla runt allt dethär då jag själv har väldigt svårt med morgnarna.. speciellt sen skolstartten tills jag ens sku ha färdigt skolan 1 1/2 år efter den.. Då man ju inte får skjuta upp skolan heller något vidare..Jag vill ju så gärna tro att det går, men samtidigt måste vi tänkka realistiskt också.. Kan tillägga att jag har 1 1/2h till skolan i vasa och 45 minuter hemmifrån tills jag är på sjukhuset och ready for duty.. Jag är inte alls rädd för att ge järnet och lägga ut mig själv hur mycket som helst.. det är väl bara att jag funderar på om jag kan kräva det av andra.. Om jag börjar studera blir det inga barn innan skolan är färdig. Sen om det blir fler efter det är jag ju hemma i nått år och kan då eventuellt söka nått dagsjobb.. Har jag missat något då jag inte vet hur jag ska tänkka? hur sku ni lösa dethär med dessa möjligheter?

    SvaraRadera
  5. Har ni funderat på att skaffa au pair? Det kunde lösa de praktiska problemen, även om det förstås innebär en del praktiska arrangemang i sig. Kan vara värt att kolla upp hur det funkar! Vet om en familj i jakobstadstrakten som haft au pair istället för dagvård då båda föräldrarna jobbat, mamman inom vården.

    SvaraRadera