söndag 1 november 2015

Happy Halloween!

Det har ju varit mycket på tapeten om dethär med Halloween i bloggvärlden. Om huruvida man tycker att det är najs eller bajs. Jag ska berätta lite om varför och hur vi firar hos oss.

Halloween är nog mest bara en kul grej för oss. Vi har alltså ingen djupare innebörd för det än att barnen tycker att det är roligt. Halloween och Allhelgona brukar ju firas i samma svepa och det tycker jag faktiskt att är bra. Vi tänder ljus på gravarna för alla i min släkt då Mamma oftast är i thailand denhär tiden på året. Och det tycker jag att är fint och stämningsfullt på alla sätt. Att minnas de som inte är med oss mera på en speciell dag då man annars inte tar sig tid för det så definitivt. På Allhelgona minns man de som dött som stått en nära, men på Halloween umgås man med de som fortfarande lever. En extra gång, bara för att. Finns absolut inget negativt i det tycker jag.



William fullkomligt älskar att dekorera hela huset med spindlar och väv dessutom. Och springer och kollar att alla spindlarna är kvar hela tiden då de ser så äkta ut. "Ha e no jär änn" låter det med jämna mellanrum.

 Boo! I fredags pynttade vi lite inför helgen alltså..



Lillhäxo våru! <3 William ville inte alls ha på sig några huvudbonader då han var mindre, men Vanessa kan ha på sig en bra stund tydligen, så man hinner knäppa bilder tillochmed om änn sudddiga sådana. 




Jag fick nöja mig med spindeldiademet.. Och en Halloween-selfie på det av kvinnorna i huset. Tömdi kara har jo int tid så.. =) 



Sen for vi med mostis och tända ljus på gravarna..


På lördagen blev det middag hos oss för de som kunde komma från Miikis familj. 



Menyn blev Tacogratäng och hemgjord potatissallad som svärmor hade gjort, grönsallad, fisk och lite småplock.


Och till efterrätt chokladdoppade marshmallows, frusen chokladmoussetårtta och julstjärnepremiär. =)


William fick vara med och decorera med blommorna och figurerna efter att jag spritsat spindelnätet av lakritssås. Och han var så stolt! <3 "Ja ha laga hädi spindelkako ja!"


I år blev vi utan pumppa, vilket harmar lite. Ifjol var det höjdpunkten då William entusiastiskt fick vara med och karva ur den, men på fredagen var de slut i alla butiker där Miiki hade vägarna förbi. Såg att det fanns många och jättestora då jag var och storhandlade, men hade inte riktigt rum för dem då. Nåh, i nästa år ska vi ha tre, minst!


Suddig bild på kvällens kaffegäster.. Moffa, Katrinmommo, Mostis, Erik, Ninni, Dennis och Malena. Trevligt och lekfullt kaffesällsakp som barnen inte ville släppa hem.


Nu myser vi till solsidan och kvällste. <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar