lördag 20 oktober 2012

Gårdagen..

Annat vi gjort senast.. Gårdagen började med trimmtid åt Tim, hos ett lite äldre par i larsmo..

image



Och det blev så bra och lättare att sköta.. Aga är underbar som trimmare! Kan verkligen rekommendera henne!! Hennes man håller hunden och ger den trygghet medans hon trimmar.. Aga har själv ett par cockrar, och dom små vita burriga djuren borde vara rasen mittelspits.. vet inte vad de kallas på svenska, men enligt google heter de så.. de föder fortfarande upp lite olika raser och utställer och sånt..

I en gammal skola i Eugmo (Larsmo) hittar man Aga Kilponens kennel, där hon även trimmar.. vet inte om hon trimmar alla raser, men det lönar sig att ringa och fråga..

För en cockertrimmning, då hunden är någorlunda ren och tovfri! Betalade jag 40 euro och det tar typ 1 1/2 timme, så helt okej pris tycker jag.. alltså står hon för förvandlingen från liten björnunge till cocker.. =) hon tar kort med maskin där det ska vara. Och får bort det mesta ullhår och såntdär burrigt som växer honom på ryggen.. och tunnar ur massor.. skulpturerar honom enligt rasens "frisyr" helt enkelt..

Nu är det ju inte helt otänkbart att jag sku utföra detta själv, eftersom jag är van vid de flesta klipptekniker för i allafall människohår, men jag har nog en bra bit till att bli så skicklig som Aga..

Investerade i en maskin som faktiskt klipper den tjockleken hår som växer på Tim i våras.. hittade kvitto på att jag betalat 90!? Euro för den, och jag kan nog ärligt säga att den inte ens e värd 5.. den är allt för klen för att trimma en cocker med och det enda den klipper är morrhåren och ansiktet.. vilket känns ganska surt då den ändå var så dyr.. min returrätt har gått ut för länge sedan och jag tänkte mer att det var jag som hade fel teknik.. jag frågade ju trots allt en försäljare som sa att denhär sku va bra..Den är ju inte sönder heller, så jag antar att jag lämnar med den.. =/

image

Nu har jag i allafall fotat den Aga använde på Tim, och hittade en likadan vid musti & mirri.. den var inte heller billig, men den gör garanterat jobbet och den hon hade, hade varit i användning i 5, 6 år.. så nu ska här trimmas vartefter det växer.. har studerat lite hur hon gjorde, så det ska bli kul att prova själv sen..

Blev inte av någon utställning änn i allafall, så det är inte så noga om han inte ser exakt rätt trimmad ut.. men det är ett faktum att med denhär pälskvalitén, är man tvungen att borsta igenom djuret en gång i veckan minst och hålla bort burret med maskin..

Jag har lärt mig, för denna gång tog det sammanlagt ca 8 timmar att reda ut pälsen.. vi orkar varken jag eller hunden allt på en gång men innan vi är igenom hela pälsen tar det så länge.. det är som fårull och torvar sig direkt när det är vått eller det fastnar kvistar från skogen.. Jaja.. efter det tog orken slut med den värdelösa maskinen och jag ringde Aga..

Detta var kanske inte så intressant för er som inte äger en hund, men för er som gör det finns det många som gärna tar emot tips på bra trimmare.. Det är trots allt viktigt vem som hanterar ens djur.. för jag har varit med om när det inte varit fullt så smidigt med en annan hund och trimmare där lynnet och bandet mellan hund och ägare blev mer eller mindre förstört. Fast tillochmed en drama queen som Tim godkänner att bli trimmad av Aga och hennes man, så dit bara ni som behöver hjälp med sånt..

Sen handla vi lite mat och redde upp på loppisbordet i jeppis innan det bar av hemmåt.. och fortfarande går det på vinst.. fast tror jag ringer och avslutar det imorgon, så får jag plocka bort på tisdag.. har inte direkt mer skräp att föra dit just nu, så kanske till våren försöker vi igen.. har i allafall sluppit mängder av onödiga prylar så jag är nöjd..

Sen när jag kom hem studerade jag dekorationslisterna mannen fått på plats för ett par dagar sen..

image


De som är högst upp ovanför balkongen.. så nu har huset alla sina delar och dekorationer.. även ett par av de sista listerna på insidan var på plats, me like! det enda som återstår är speciallister runt spisplattorna och en list på översta trappsteget.. de ska vi hämta när vi ska på rundvandring till BB om ett par veckor..


Mannen for i jobb
tidigt igår på morgonen och kom inte tillbaka förrän sent inatt.. hur kompenserar man att fredagsmysa ensam?

Som gravid gör jag det såhär..

image

Med en glassbomb av vaniljglass, Dajmglass, jordgubbar och gräddvisp.. sen dog jag frossdöden och somnade på soffan.. =) det var den fredagen det..

Idag donar jag vidare härinne.. vi mjukstarttar dagen i soffan med frukkost och NCIS.. får se vad det blir av denhär dagen.. Åtminstone ska jag vandra lite i skogen med den nyfriserade..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar