torsdag 2 januari 2014

Middagsvila och barnmatskok

Härliga vanliga vardag med vår vanliga skogsrunda och lång middagsvila i vagnen.. Det är vad glada små pojkar är gjorda av!? 😊

Samtidigt passade jag på att göra och frysa in lite mer mat till William.. Vi brukar köra med både hemgjord och butiksmat numera.. Fast den hemgjorda vinner nog överlägset tycker lillbossen.. Det tycker jag också eftersom den känns lite mer som "riktig mat" både i smaken och konsistensen..

Ibland vägrar han äta butiksmaten hemma, men som tur funkkar den om vi är nån annanstans då det oftast finns mycket att titta på omkring.. Den egengjorda är ju inte så praktisk att ha med nånstans direkt från frysen..



20140101-203230.jpg

Annars är det nog tacksamt att ha potatis i alla variationer i frysen.. Brukar göra kyckling,morot & potatis, lax, morot & potatis och sen bara morot och potatis som jag värmer upp till morosås te.x.. Och gör jag sås blir det ju oftast ganska mycket så då fryser jag in sås i burk också.. Nån gång i veckan äter vi figurmakaroner med köttfärs.. Och williams favorit knackkorv och makaroner.. Fast det var ju en massa ståhej om att man inte ska ge barn under 2 år knackkorv mer än ca en gång i veckan p.g.a att det innehåller nitrit som lär vara rätt farligt..

Nåh.. Hur stora mängder det då är vet jag inte så noga, men sku man söka upp alla incinamn på allt hamnar man nog att avstå från det mesta eftersom det är så farligt. Är det då en läkare som i dettafall med nitriten gett rekommendationer följer jag nog dem..

Min egen kost har varit lite vadsom är lättast att laga-aktigt och så förståss allt det som hör julen till.. Jag har haft en månads vägningsförbud för att nolla mitt huvud.. Det blev för stor omställning att inte få äta något gott eller framförallt något med socker och det senaste året då att inte riktigt ha någon tid till att göra saker för mig själv.. Och den tid jag tog gick omedelbart till träningen.. Jag fick leido på allt helt enkelt...

Jag trivs bättre med att träna än att inte göra det.. Men jag kommer väl inte att gå i taket om jag inte gör det varje dag.. Kanske 3 ggr/vecka som minst..Jag är nog lite av en periodare när det kommer till träningen.. Ibland orkar jag mycket och ofta och ibland vill jag satsa tiden på något annat..

Har därför 5 kg viktuppgång som mental gräns.. Det gäller alla jular, utlandsresor, skidsemestrar och andra omständigheter då det blir att man äter lite mer.. Eller perioder då jag bara inte orkar träna av en eller annan orsak.. Oli miten oli men uppnår jag denna gräns från det jag vägt som minst (utan att vara gravid) måste jag oavbrutet sparka igen mig själv.. Så det inte börjar kännas för övermäktigt.. Det är nog mitt nyårslöfte detta år.. I princip att hitta rutiner och en livsstil JAG mår bra av.. För det har väl varit lite hit och dit med det..

Ibörjan av denna månad gick det helt bra då jag försökte hålla mig men nu under julhelgen och nyår har det nog blivit en massa choklad och stora mängder mat.. Huhhu.. Hur ska jag ens våga väga mig? 😄

Ikväll har vi inte gjort så mycket.. Vår fammo var hit och lekte lite så jag fick färdigkokat maten, och så har vi testat konceptet borsta tänderna med en tandkräm vi fick av tandläkaren.. Han bet förståss mest i borsten.. Men, man måste ju börja nånstans.. 😊

Och så har vi försökt städa lekhörnan.. Det är få saker som får ett barn att go mer bananas än en städad lekhörna.. Han blir liksom så stressad av att jag lägger undan allt så det inte finns inom räckhåll om han nu skulle behöva det.. Är det framme är det ju inte intressant.. Men jag lyckades nästan få en ordning innan han märkte vad jag höll på med, varefter han blängde på mig och rev ut allt ursinnigt igen.. Och konstaterade att my mission is done, nu kan vi lägga oss mamma..



20140101-233349.jpg

Det är samma sak om jag försöker ordna upp innan någon ska komma hit.. Ropar, klagar och protesterar och vid första chansen ska ALLT ut på golvet igen.. 😜

Imorgon ska vi till kokkola och besöka en annan bra vän till mig och hennes William.. Det blir nog skoj.. De bor också längre bort så det är alltid kul att se hur mycket barnen växt..

Nu ska jag försöka organisera färdigt här och sen få tag i nån sömn.. Natt natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar