lördag 1 augusti 2015

Bonden behövs!

Igår morsse blev jag som många andra väldigt upprörd på denhär människan och hennes uttalanden om att hon hoppas att alla bönder går i konkurs. Funderade länge fram och tillbaka på hennes argument men kom inte till något annat än att hon rent av är korkad. Någon som bildade svar på tal mycket bättre än jag är Kajsa-My, och jag håller med henne till 100% i allt hon skriver.



Jag tror inte att folk överlag som inte bor på landet eller varit hit ut och sett hur det går till förstår hur pass stor del av ert liv bonden bidrar med. Det är så väldigt lätt att sitta och dissa till höger och vänster men innan man läst på var allt man använder i vardagen kommer ifrån så är det nog väldigt mycket som kommer från jyst en bondgård från början. Bönder är lika viktiga för utvecklingen och för vår framtid som te.x forskare eller IT-tekniker, och vem av dem får minst i lön tror ni? Vem har de längsta och obekvämaste arbetstider utan möjligheter att ta ut sin semster mellan april eller september? Vem av dem jobbar 7 dagar i veckan utan lediga helgdagar? Men den mest avgörande frågan tycker jag som också varvade mitt huvud imorsse är, Om världen slutade producera mat, vem tror ni har de bästa möjligheterna till självförsörjning då, bonden eller kontorsnissen?
 Hon skriver att man som bonde inte har något "värdigt arbete" men om man jobbar för att överleva här i världen så borde nog bönderna vara de med störst möjlighet, utan att använda sig av produkter som blivit importerande från alla möjliga länder där det förekommit barnarbete och blivit besprutade med gud vet vad.



Vet ni hur ironiskt jag tyckte det var engång då jag körde efter en dam i röd personbil till butiken som faktiskt tutade åt en traktor med "pisstzärro" då det tydligen fördröjde henne förlänge i hennes dag, då jag såg samma dam himla med ögonen då mjölken råkade ha tagit slut. Sen frågade hon också upprört hur i vida världen mjölken är slut, att det har hon aldrig upplevt förut. Man kan ju liksom inte klaga på att den är slut om man inte orkar väntta på att bönderna gör sitt jobb!

Likadant som det inte bara är mjölk eller kött som ren vara man tänkker sig kunna klara sig utan, utan också allt innehållande det. Jag kan tänkka mig att man hålls i liv av växter rätt många år, hela livet rent av och kan då bevisa att det går, men jag tror inte att man mår bättre långsiktigt. En intressant notis här är också att det inte hittats EN ENDA ursprungsbefolkning som livnärt sig på bara växter! I rest my case! Om det vore i människan instinkter att äta enbart växter hade dom nog gjort det. Det fanns ju växtätande dinosaurier och ickeväxtätande, men inga arter av ursprungsmänniskan har levt på enbart växter, det tycker jag ni ska tänkka på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar