lördag 8 augusti 2015

Hejdundrande vecka

Halloj! Hektisk vecka på G med en massa program så har inte blivit många minuter framför skärmen.. =) Men en liten sammanfattning ska vi nog hinna med här.. 

I måndags besökte vi Traktormuséet i kronoby med mammagruppen. Och William trivdes minsann.









Den ena traktorn efter den andra skulle provsittas, och vad fina de var alla där de stod parkerade brevid varandra från olika tidsperioder i så fint skick. Traktormuséet är öppet enligt begäran och definitivt värt att besökas tycker vi.





Den stora och snälla vakthunden var minst lika intressant för barnen som traktorerna. =) Sen blev det Power Park för hela slantten på Tisdag, och William älskade det!


Först ville han nog bara titta. En obekant miljö med massa ljud och tjutande människor i stora och lite skrämmande karuseller var en oskådad syn för vår snart 3-åriga lilleman. Vi tog en ettmeddaskaffi och funderade på läget lite, och sökte oss sen mot den minst skrämmande attraktionen för mindre barn, och då han inte behövde åka ensam ville han nog. 


Första åkturen ever, spännande! 



Vanessa satt i sin vagn och lyste upp som en sol mest hela dagen fast hon inte fick vidare till action själv annat än att titta.




"Ska vi fa meij?" lät det hela tiden. Tyckte det var jättebra då vi tog ett åkband åt William och bara inträdesbiljett åt mig, så får man åka med en vuxen per barn på de minsta karusellerna då man ofta inte vet hur mycket och i vad de kan åka då de är så små. Det är säkert också individuellt hur modig barnet är och så, men tror att han var i jyst perfekt ålder att börja med sånthär. Om vi hade åkt ifjol vet jag inte om han hade vågat med hälften som han gjorde nu. Men sen fanns ju rölliskogen och sånt för de riktigt små. Såg nu inga bebisar i karusellerna så antar att barnet bör ha lite längd fast man är med som vuxen. En av sommarens höjdpunkter for sure! =)



 
Sen vågade han tillochmed i en karusell där bara barnen fick åka.. Först satt han bakom ett annat barn och sen ville han åka ensam mååånga gånger. =)  Dethär med flygplanstema passade ju perfekt.





En gång fick vi bort honom från dom små karusellerna och tittade på den nybyggda delen av parken. De hade lakt dit en gammal båt med lite halvskrämmande pirater.. 



Vår pappa och "ungdooma" testade även den nya attraktionen "Junkker" som går från 0-100km/h på 2 sekunder. (Miiki alltså, inte min pappa, haha) Funderade på det jag också, men nöjde mig sen med ett varv i träbergochdalbanan.



Man blir så otroligt "fisi" med åren. Speciellt då man fått barn. Förut slängde man sig liksom bara in i sånt här, "Vi far tå", typ. Men nu han jag tänkka en massa skit medan tåget drog sig upp till den högsta toppen. Som att om det sker något fel här och den släpper så dör vi nog. Och hur synd skulle det inte bli för mina stackars barn. Man blir nog försiktigare då ens liv är beroende av fler människor än bara en själv. Eller ja, inte som att jag tänkker på det dagligen men har nog märkt att jag ibland har svårt att hålla hastigheten då jag kör bil. och då menar jag att jag inte lyckas hålla hastigheten mer än att jag kör för hårt. "Hä er no 100 ijee" låter det oftast om jag kör då mannen är med. =)   





En fin dag hade vi med jättebra väder som omväxling. <3


I Onsdags var vi hemma till eftermiddagen. Vår pappa fyllde år och vi sjöng "Ja måå ha leva" åt honom som William har lärt sig. Sen for jag och Vanessa till stan och handla mat och allt till kalaset vi ska ha imorgon kväll. På dagen ska vi på tvillingkalas till grannarna och fira fadderbarnet och hans jämngamla bror. 


Syskonkärlek är att joina sin bror på timeout. William är energisk, oj jestas vad han orkkar hålla på vissa dagar. Speciellt de veckor som sett ut som denna då det händer mycket tycks det vara svårt att bara vara hemma ens en dag. kommer definitvt att få grått hår innan jag hinner fylla 30. =) 


Det är verkligen sant att barn med syskon vill lära sig saker snabbare. Vanessa kan dricka själv ur pipmuggstuttflaska. Sådär så hon håller i handtagen och lyfter den själv nu då hon idag fyller 11 månader, hjälp!? Snart nalkkas det ju 1-års kalas också. Det tog jättelänge innan William alls var ens intresserad att använda något annat än tuttflaska. Han var nog långt över året minns jag. Men damen ska ju helst göra allt lika som William. Igår tog hon i hans potta och började dra i sin blöija för att visa att hon också vill, och det fick hon också. Men hon förstod nog inte vad vitsen var då hon satt där och log och sedan kröp bort från pottan. Me nu har vi ju i allafall provsuttit den.=)  Mig är det ju inte emot fast hon sku vilja börja tidigt, men tror nog inte vi lägger någon större energi på det jyst nu.

Sen i Torsdags blev det träff med min kusin Annika som är hemma från Grekland. Hade händerna fulla och besöket var allmänt intensivt då vi träffas så sällan så blev inga bilder. Istället får ni ett par från sommaren 2009 då vi bodde hos dem i en månad ungefär på Rodos. Tänk att det är så länge sen!?



Trevligt, trevligt! Annikas mamma och hennes sambo har en husbil som William fick titta in i, så nu är han nog taggad inför caravantrippen till sverige som starttar nästa söndag. =)

Igår gjorde vi inte så mycket annat än återhämttade oss och hade min BFF (eller biff som vi pa sej) på besök. =) Vi kaffade och babblade en stund och sen då hon for hem fösökte vi organisera lite Vanessa och jag. Det är ju också ganska lönlöst och kräver jättelångt tålamod då hon är jyst i den åldern då det ska rivas i allt, speciellt det du senast ordnade. Så försöka kan man ju om man ork..

Nu ska jag börja svepa ihop nåt dopp till kalaset sålänge Vanessa sover, och sen får vi väl se hur långt vi hinner idag då. =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar