lördag 29 augusti 2015

Svensson semestern

Hej,hej på er! Visst har vi kommit oss hem från sverige, redan i söndags faktiskt.. men vardagen har varit lite kaos minst sagt sen dess och nu är vi alla förkylda också så vi är nog bara här hemma och försöker hitta nån balans.

Bilder från resan ska ni ju självklart få:

Här är bilen vi hyrde och huserade i en vecka vår lilla famlij och mommo. Resan började tidigt (men inte så tidigt som planerat som vanligt) söndag morgon och trötta sovande barn flyttades till bilen och sov vidare i sina bilstolar. Pappa-chaffisen styrde kosan mot åbo eller Nådendal och Mumindalen som stod som första programpunkt.

William som annars inte är känd för att vara speciellt blyg, eller stå i still alls stod och observerade mumintrollen med stora ögon. Köpte conceptet helt.. They ARE REAL liksom.. =) men krama ville han absolut INTE!

Sen kom lilla my och ville high-five:a och det gick han med på ändå. Hon ser väl mest mänsklig ut av dem.

Ute vid badhuset, inne i snorkfrökens rum och i en pumppa. =)

Tuutikkis båtar tyckte han mest om faktiskt och tänkte aldrig bli klar där. Byteskläder var bra att ha med då han inte brydde sig om att kantterna var våta. Lillasyster däremot blev ganska uttråkad innan vi fick bortlirkkat storebror.

Allt med vatten är fortfarande så intressant så det inte behövs så mycket mer. =)

Vackra Nådendal, och vädret var ju verkligen rätt inpickat så det var det inget att klaga på. Märk väl att lillobservantten har ställt sig precis som pappa. =)

Hann inte med några vofflor på mumindalen så vi hittade ett ställe som hade skugga, vagnparkki brevid bordet för sovande lillasyster, sandlåda för att inte go grazy och vara oförmögen att uppföra sig för brorsan och vofflor på ett och samma ställe.

Det var inte dåligt, och inga fjuttiga vofflor var det heller. Sen intog vi härbärge vid Ruissalo camping den första natten, men var mega trött eftersom det blev lite dåligt med sömn natten innan med allt packande och så sku vi vidare på morgonbåten kl.7 så tror faktiskt inte jag satte min fot på den campingen alls, haha!

På båten åt vi frukkostbuffé, testade bollhavet och sånt man allmänt gör med barn på båtar. =) Vi hade en familjehytt, dv.s som två vanliga hyttar med en dörr emellan.

Båten var också en kul upplevelse för William. Innan då han varit på stora båtar har han varit så liten så han inte brytt sig så hårt men nu vällde det bara in frågor. Va er hädee? Vann ska i vara? Dusty-båten! (som han kallade livräddningsbåtarna) och det häftigaste var väl när vi mötte två vikingbåtar i mariehamn. Taxfree butiken var inte helt fel den heller. =)

Vi kom fram till Stockholm runt 7 på kvällen och började ta sikte mot halland där vår längsta destination för veckan var (utan att köra hela vägen ner den kvällen, men en bit). Barnen var trötta och vi körde in brevid en mack för att äta kvällsmat och sen låta dem somna efter vägen.  Miiki försökte fixa svenska tankka-på kort för att vi sku få internet, utan större framgång. Och den detaljen var nog faktiskt dålig i serviceväg i tydligen stor del av hela sverige. Ingen visste rikigt något om saken och fast många kunde tankka på kortten var det inte riktigt någon som sålde dem. och frågade man var de säljer kunde de inte riktigt säga det heller. What!? Har för mig att man får både kort och på-tankningar vid alla r-kiosker i hela finland, eller?  Nåjaa, vi hittade sen ett ställe som sålde kort men jag hade inget eget under hela veckan utan delade från Miiki's Ipad. Det var inte ofta jag skulle ha haft tid med det heller så aivansama för min del, men för GPS:n behövde vi ett. det blev bara lite onödigt krångel när ingen visste något.

Första natten i sverige sov vi på First Camp Kålmården. Och hade det varit säsong så hade det nog varit bättre tror jag. Campingen var rätt öde och bara några enstaka camppare synttes till. Inte många andra barn att leka med, och ingen personal om man checkar in sent. Det var typ en postlåda med nycklar eller nått där det stod tag här, betala imorgon. Men vi fick ju sova på campingen här i allafall till skillnad från större campingar där de bara säger att tyvärr kan vi inte släppa in er efter kl.22 eller nåt sånt. Närköpet och alla ställen som serverar mat var stängt efter att säsongen är slut, men vi åt på en liten herrgård precis utanför campingområdet där de hade god mat och trevlig personal. Dessutom var Kålmårdens djurpark bara öppet på helger och då det passande nog var en tisdag vi råkade befinna oss här och ha tid för det, så fick det lämna åt framtiden. Annars var campingen bra, med fräscha tvätt,och duschrum och sånt, men kändes nog som att vi var ute lite i fel tid.

Vår lilla hjälpreda.. =)

Sent på Tisdagen kom vi oss också ner till Halland och Apelvikens camping som nog var den bästa på hela veckan. Här fanns bara allt! (Tyvärr kom vi efter inchekningstiden och var tvugna att sova på en parkering intill första natten vilket kändes måttligt säkert).

William stiftade bekantskap med en jämnårig pojke som också hade en lika gammal lillasyster som Vanessa. =)

Och en balanscyckel.. Mer än så behöver man inte för att umgås då man är 3. =)  Dom skrattade och gungade på gungbräda, något som också testades första gången.

På stranden var det härligt!

Men någon grön gegga fanns uppspolad på sanden som vi funderade om var alger, och sen hittade vi en rutten fisk. Så då knallade vi iväg till poolområdet istället. Det var jättesnyggt och fint, men lite kallt vatten var det ju.

Fåglar kom och nappade  brödsmulor och två kaninkullar i olika åldrar hoppade på här om kvällarna. På dagen kunde man se en eller två men på kvällen var de ju minst 20. =)

Lokaltåget kommer om ganska nära som vi funderade om skulle höras, men det gjorde det inte. eller så blev man van med det bara. litet närköp på området och passligt med folk även om säsongen är över.

Vi stannade i två nätter och hann bl.a med dethär:

Ullared! Kom mig igenom butiken på kanske 4 timmar medan Miiki parerade barnen, huhheijjaa! Det var nog shopping som heter duga.

På Fredagen styrde vi vidare mot Örebro där vi tänkt sova sista natten, och fram kom vi till Gustavsviks Camping mot kvällskvisten..

Campingen var jättefin med en rolig minigolfbana, men kanske lite för svår för att ha med William nog, och brevid campingen fanns ett äventyrsbad dit vi gick istället.

Hade ingen kamera med in till badhuset så nappade en bild från hemsidan, men det var jättebra. Åk dit om ni har vägarna förbi örebro med barn, för det var toppen för båda två. Mycket William och Miiki kunde åka i tillsammans och mycket för Vanessa också.

På lördagen hann vi med lite shopping inne i örebro's centrum innan det var dags att söka sig tillbaka mot stockholm och siljaterminalen. Hittade massor med billiga och nödvändiga saker därifrån också. Siljaterminalen är under nån slags konstruktion så där GPS:n visade att det borde vara fanns ingen terminal. Vi frågade någon och kom precis i tid typ sist in på båten. Nåjaa, vi hann med i allafall.

En trött lillasyster sov medans vi andra åt buffé och efter att vi inhandlat det sista godiset och snuset tog vi natten i vår hytt.

Då båten kommit i hamn körde vi av och åt frukkost. Och sen blev det Po.p's outletbutik i Raisio för min del. William och mommo var till BR leksaker och körde karuseller i köpcentret under tiden och Vanessa och Pappa låg och vilade.

Sen åt vi lunch där som mer eller mindre blev en nightmare och jag var tvungen att gå omkring med Vanessa tills nån annan hade ätit färdigt och kunde byta med mig. Nånstans här insåg jag att hemvägen kommer att bli lång. Men det gick väl i slutändan ganska okej. Vi stannade på en kaffe vid Juustoportti innan vi var hemma igen.

Shoppinglasset! Helt ok mängd för mig och barnen tycker jag, dessutom har allt varit på rea eller annars bara kostat hälften av det vi är vana att betala så mycket fint för mindre pengar blev det fyndat. Pop. jackan och byxorna var på 50%, ta tre betala 2 skor från skopunkten, en massa kläder från ullared och nya sittdynor till donkeyn för en 20-lapp. Bra så!

Tja, blev det nu svenssonliv och avkopplande sommardagar blandat med nya upplevelser som förvänttat eller mest bara skrik och kaos med barnen? Well, både och sku jag säga..

Vet inte om jag precis kan rekommendera att camppa med en tre och ettåring som mest bara vill det de vill för stunden. Sen är det ju ganska trångt så att proppa sig in i en husbil en hel familj samt en mommo har sina prövningar som alla nog antagligen kunde tänkka ut redan innan med det är liksom saker överallt och påstaplat, som lätt blir frustrerande med tiden då man inte är van att leva så.

Upplevelser är jättebra med för denna rutt borde vi nog nästan ha varit två veckor om man ska kunna koppla av på campingarna också. Nu var det mest bara pang på oftast och Vanessa fick inte krypa fritt så ofta som hon borde tror jag då man får se efter henne på de ställen vi åker till och i bilen fanns ingen vidare krypyta. Dessutom var hon nog redigt förbannad de sista hundra kilometrarna hem. För William var det väl roligast som inte bryr sig om det är stökigt och fick sova i "oppisängen" med mommo samt uppleva nytt varje dag, men även han blev lite slutkörd mot slutet. Så om det blir fler gånger justerar vi nog lite i programmet. samt så är 3 och 1 år den värsta tänkbara åldrarna för bufféer. En måste stå på huvudet och ha nått på gång hela tiden, medan den andra är mest bara missnöjd vad som än bjuds. Så att.. man kan nog verkligen inte njuta av det som man skulle om de inte var så intensiva nu. Men å andra sidan far sverige ingenstans så dit hinner vi nog säkert om vi vill då de passar oss bättre. Men speciellt utvilad kan jag nog inte påstå att jag är nej. Några upplevelser rikare dock.

Vädret var ju verkligen kanon, vilket gjorde allt så himla mycket bättre och allt jag shoppade gör att jag skiter lite i om det var omständigt eller inte men vi bokar nog ingett nytt nu på en tid. Vi är så nöjda att bara vara så, och va e nu bäter en hä? =)