måndag 13 augusti 2012

Kreativt preggoplagg..

Fick förrästen tag i ett enkelt mönster på en tunika som kan användas både annars och som gravid/amningstunika, och den är ritad från Me and I's chic wallpaper dress..

Orginalet..

image



Och en annan hemmagjord variant..

image



Är sååå avundsjuk på denna som är sydd av marimekkos tyg "samovaari" som så vitt jag vet ej finns att köpas mera.. hade annars sytt den själv direkt.. såå snygg!!

Mönstret fick jag tag på genom att gå med i en grupp på Facebook under namnet "ompelu elämää". Detta är en sluten grupp, fast jag upplevde inte att jag behövde några speciella kriterier för att bli godkänd, utan var medlem 20 min. efter att jag skickade begäran.. där finns både proffs och amatörer som diskuterar om sömnad och delar såväl mönster som bilder på sina kreationer.. bilden är alltså LÅNAD!

Tunikan i frågan har sytts av ett 50-tal olika tyger av kvinnor över hela finland i storlekar allt från xs till st. enorm.. =) den är numera omdöpt till "Tissitunika" eller tissis eftersom så många skrytit på att den varit sommarens behändigaste amningsplagg och kompletteras perfekt med ett par leggigs..

Det slog mig faktiskt hur otroligt bra detta plagg passar på ALLA kroppar. Som ni ser är kvinnan på bilden som bär tunikan inte precis modellsmal heller..

Mönstret finns uppritat i st. S och XL och därifrån har folk förminskat eller förstorat plagget när dom sytt.. noga anvisningar finns på Facebooksidan och även andra som jag, som ALDRIG har sytt kläder till sig själv har klarat sig bra och faktiskt använt plagget senare.. =)

Detta mönster ser jag som en stor hjälp i flera situationer där du behöver något representabelt att dra på dig.. så samla på er trikotyg kvinnor! Kanske har du nytta av att fräsa ihop en tissis inför solsemestern på vintern.. eller kanske man vill göra någon i mörkare färger med långa ärmar till hösten..

Det fina är att det är hur enkelt som helst att förlänga såväl längden på tunikan så den täcker tillräckligt baktill och ärmarna till långa när det drar mot kallare tider..

Bilderna finns i en mapp på sidan med namnet "tissitunikat by OE:n naiset".. ett plagg som förenar oss alla! Testa att googla så ploppar en och annan bild upp, men den verkliga inspirationen fås nog om man blir medlem på sidan..

Det är bara fantasin som sätter gränserna, så dela detta mönster ladies.. detta borde alla, speciellt småbarnsmammor ha! Jag har mönstret i st XL, för att få magen att rymmas och förminskar därifrån.. Det smartaste är nog att söka trikotyg från kirppis till den första tunikan, där man kan hitta för ett par euro metern, eftersom det blir en testkreation för att få den att sitta bra innan du sätter nålen i något dyrt tyg..

Denna ska jag testa att sy så fort jag hittar någon mänsklig tid till det.. lovar att posta bilder!

Och om någon annan vill testa kanske jag är så snäll så jag ritar av det.. obs! Sybeskrivningarna är på finska.. jag tänker översätta dem inom snar framtid också..

Nåjaa nog om tissisen.. denhär besattheten är inte riktigt normalt, men jag är så exited.. och har man problem med att klä sig snyggt med magen är denhär verkligen en lifesaver!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar