måndag 27 augusti 2012

It's a cruel cruel world..

Såg en störande bild på facebook... Där en tatuerad jävel häller starksprit i en några månader gammal valp.. och jag blir så lessen.. :'(

Han har kört ner trytan i halsen på valppen som hjälplöst kämppar emot och ser ut att gråta med blicken..

Jag visade bilden åt Miiki, som kom med ett par intressanta notiser.. Hur vet du att det var sprit i flaskan? Han kanske bytt ut det mot vatten.. eller så kanske korken var på...

Oberoende är det omänskligt att köra ner stora föremål i halsen på en hundbebis, och självklart håller även Miiki med om att det är helt sinnessjukt, men han försökte väl bara förmildra bilden eftersom han vet hur känslig jag är för sånthär..

När jag ser djurplågeri, ens bara på bild, så vrider det sig så ordentligt i magen på mig så jag en gång var tvungen att lägga mig ner för att bokstavligen inte spy.. jag kan bara inte hantera det, och vägrar absolut att acceptera det..

Om djur avlivas för att bli mat, är det en annan sak tycker jag.. vår egen art hade nog tyvärr dött ut utan att offra det som är lägre på näringskedjan för föda.. men avlivningen ska ske mänskligt och snabbt med minimalt lidande.. och var och en ska uppmärksamma var köttet kommer ifrån..

Jag är själv inte vegetarian, och tycker att det är okej att äta kött, men jag mår dåligt av att slänga kött.. har som de flesta andra gjort det många gånger, men inte obemärkt.. det känns sjukt att ett djur har avlivats och att jag inte tog köttet tillvara! Och jag vill helst inte tänka på hur många kilo kött som slängs per år i den oändligt stora köttindustrin, vilket betyder antagligen hundra eller kanske tillochmed tusentals djur som avlivats för att människan ska överleva, men sedan slängs bort utan mening.. att det hela blir överdrivet och handlar inte bara om överlevnad mera.. men det var i allafall tänkt som mat..

Någonting har dock hänt med arten människa, som får vissa av oss att bete sig på dethär sättet.. inte ens urålders grottmänniskan tror jag dödade för skojs skull.. och idag har vi den teknik och de resurser som skulle ge möjlighet till att låta djur och människor leva tillsammans utan lidande, eller med maximalt lite lidande på denna planet om alla bara ville det..

Därför förstår jag helt enkelt inte varför någon väljer att plåga hjälplösa liv som inte stör dem på något sätt.. ingen är ju tvungen att ta hand om ens ett djur om man inte vill det.. Att man sedan FRIVILLIGT skaffar sig ett för att plåga det är bara sinnessjukt! Eller plåga andras djur som man själv inte har ett f*n med att göra..

Det enda rättfärdiga som ens i närheten skulle kunna jämföra handligen är att kedja fast den tatuerade jäveln till kar i väggen, köra ner en hemskt tjock slang i halsen på honom och stå och hälla magen full av starksprit.. sedan skita i att magpumma honom, och helt enkelt se om han överlever..

För den hemska sanningen är ändå att jag tror att det var sprit i flaskan, och att valppen avled av denna hemska handling som ett offer för ett sjukt partytrick.. eventuellt var valppen inte ens hans egen, utan någon annans som inte ens i misstag skulle ha fått för sig att göra något sånthär..

Om man då skulle utsätta en människa för sånthär sku man antagligen få livstid, eller något i närheten.. vad tror ni han fick för att han gjorde dethär åt valppen? Fick han ens böter? Hjälper det fast han skulle fått böter, eftersom man får fråga sig hur bra det är att sådana individer som obemärkt kan utföra sånthär går lös i allmänheten... Gud vet vad annat de kan hitta på..

Hur har det blivit så bedrövligt i denna värld att man allt för ofta hör om stora gårdar med avelshästar som far illa, med både våld och hemska saker som frätande syror runt hovarna för att få dem att prestera enligt människans egen vinning..

Eller om cowboyens vardag, där man utför kastrering utan bedövning på hästar som är för dåliga till avel..

Även får, griskulttingar och valppar utsätts för detta dagligen utan att folk höjer högre på ögonbrynen.. det finns ju inte pengar till bedövning.. men tror nog att det är människan och dess prioriteringar som det är störst fel på.. att man kanske inte hade alternativ för 100 år sedan, men idag är för lat och för snål för att bespara djur lidande..

Lika hemskt är det att se djurskyddsmyndigheterna hitta stora gårdar med hundar som föds upp för ett enda syfte, att slåss.. och reglerna är sådana att hunden som förlorar ska avlivas.. dessa hundar är omöjliga att rehabilitera, eftersom hela deras liv gått ut på lidande och anses för oberäkneliga.. det enda mänskliga i den situationen är att avsluta deras lidande och låta dem åtminstone vila i frid..

Det hemskaste djurskyddsfallet jag hört om var en hundtik som fått alla tänder utdragna för att inte kunna bita, och blivit fastskruvad med skenor i en ställning där djuret matades, parades och födde sina valppar utan att kunna röra sig.. När sedan diverse djurskydds arbetare hittade tiken, vad de tvugna att låta henne somna in, eftersom det konstaterades att hon skulle falla ihop om dom befriade henne från ställningen då musklerna tynat bort.. helt ofattbart hemskt..

Hur kan folk göra sådana gärningar under långa tidsperioder utan att någon vet, eller ser det.. eller bryr sig folk över huvudtaget?

Jag skulle ju helst av allt släppa in hela världens djur till oss bara för att bespara dem detta lidande, men då tror jag nog Miiki flyttar.. =)

Men det känns så sjukt att vi har alla medel i världen för att undvika detta, och ändå händer det konstant.. man känner sig så förbannat hjälplös!!

Jag kanske är dum i huvudet enligt vissa om jag inte förstår begreppet "bara" en hund.. men för mig är en hund, eller ett djur överlag inget BARA! Det är en levande individ som ska behandlas med respekt! Hur f*n kan det vara så svårt att förstå.. eller åtminstone låta dem vara om man själv inte bryr sig om att ge dem ett bra liv..

I vår kultur är hunden, som jag tar som exempel för att det är det enda djur jag haft ansvar för, ett sällskapsdjur.. I alla kulturer har den inte samma värde utan äts tillochmed i vissa länder, men det kan jag varken förstå eller ta ställning till eftersom jag själv hellre i princip skulle svälta ihjäl än äta en hund.. det bara är och kommer alltid att vara etiskt fel för mig..

Som jag ser det lever katter och hundar redan efter förutsättningar som skulle fungera.. De har inte bett om att existera, och jag tror inte att de förstår att de kullar ungar de bär på och föder ska avlivas av människan so fort de föds.. varför kan man då inte som dominerande art förstå djurets bästa och ta det till veterinären för att steriliseras för att inte behöva ha ihjäl ungar efter det.. visst kostar det.. men det är ju inte precis miljoner vi talar om.. människan lägger nog ut så mycket mer pengar på idiotiskare saker ändå..

Sällskapsdjur kommer då också näst högst i rang efter människan i min pyramid.. De är familjemedlemmar som skall respekteras och både uppfostras och behandlas med värdighet..

Med hund nr.2 som är min första helt egna ägda hund tillsammans med min man, har jag kommit till att de mår bäst av att ha klara regler och klar position i flocken.. de som äger flera hundar förstår detta att regler måste finnas för att både två och flera fyrbenta skall kunna leva tillsammans..

De som skämmer bort sina hundar och är lite över då åt andra sidan, förstår jag bättre än de som låter djur fara illa, men tycker lite synd även om dessa hundar som i många fall tror att deras huvudsakliga uppgift är att skydda en hel familj, eftersom ingen annan tydligt tar ledarrollen..

Hos oss bor då förutom en snart 2årig cockerspanielhane som nyss konstaterats ha fel på bukspåttskörteln och är beroende av specialmat resten av livet, en 8 årig (samägd med svärföräldrar) schäfer hane som är omplacerad efter en dålig start i livet och lämnades ensam i över 12 timmar dagligen och hade en vardag fylld med alkoholmissbruk och våld..

Ingen av dessa skulle jag avliva idag oberoende av vad det kostar mig! Jag kan helt enkelt inte prissätta dem utan ger dem den vård de behöver oberoende..

Önskar bara att folk skulle förstå ansvaret innan de tar djuren.. att pälsvården för cockerspanieln skulle vara såhär krävande eller att den skulle kosta mig såhär mycket förstod inte jag heller innan jag tog den.. men jag har ändå ansvaret, och är tvungen att se till att djuret har det bra..

Det är tyvärr det enda man kan göra idag..vara stolt som en tupp över att de djur som lever hos mig har det så bra som bara få djur får chansen till.. att åtminstone en av dem är helt skonad från dessa hemska människor och kanske aldrig förstår hur grym världen egentligen är..

Här får de rätt mängd mat enligt kroppsvikten, och enligt deras medicinska behov, friskt vatten och friheten att bo innomhus som oss andra, med en klar position i flocken och regler som gör att de respekterar andra och får samma respekt tillbaka.. de är inte perfekt skolade, men vi har en fungerande vardag som jag tror känns bra för alla..

Jag säger inte att det är dethär är det enda rätta sättet, och dömmer inte människor som har jakthundar ute på gården i en bur, sålänge de har bra förutsättningar och regler för att ha hund utomhus följs, men för mig är dethär enda sättet att äga en hund..

Jag klarar inte själv av att sätta ut den i kylan.. något som jag och mannen har en del delade åsikter om.. men om jag inte får ge hunden ett så bra liv som möjligt är jag hellre utan..

Va synd att inte resten av världen vill dela min rosa gosiga världssyn.. vilken underbar plats detta sku va då.. =) undrar bara hur länge man får se helvetesbilderna och videona innan något ändras?

Varför är detta fortfarande såpass okej att det har möjlighet att förekomma så ofta? Regler måste skärppas och tyngre straff införas..

Nu ska jag leta reda på kvitton och reda upp bokföringen i hopp om att få förtängt det jag just såg.. detta har redan förstört hela min dag.. dumma idiotiska människor..

image



Och gosa med min fyrbenta älsklingar.. <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar