söndag 26 augusti 2012

Venetziaden

Vi har precis kommit innanför dörren här hemma efter en sista natt på villan.. och jag är totalt utmattad.. känns precis som om jag har krabbis.. en nästan halvårsgammal sådan isåfall, för har nog inte druckit alkohol sen dess, vad jag vet.. =) men det känns ganska långt likadant.. vill helst bara dega på soffan och se nån film.. och fast man vilar blir man inte märkbart piggare..

Det var väl en venetziad likt alla de andra.. först när vi kom dit var vi tvugna att sätta ett par timmar på att städa av terassen och klippa gräset.. och så satte vi bambulyktor vid stranden.. miiki och hans bröder hade badminton turnering och hundarna njöt till fullo av stranden och med att jaga badminton raketen..

Sen anslöt Miikis föräldrar, och hans mommo å moffa.. samt en till broder med sällskap, och vi grillade och föråt oss som vanligt.. sen blev det kaffe och blåbärspaj.. *Mmm*

Och så började raketskjutandet.. jag och Tim for in i villan och tog skydd.. han uppskattade inte raketerna.. fast de andra två brydde inte sig så noga..

Raketer är fina att se på.. och det kan jag lika gärna göra in ifrån villan.. ju kraftigare brak raketen ger ifrån sig, desto dyrare är de antar jag, men för mig är dom alla lika lame.. orka tända på dem alla.. de är alla likadana.. *fiiiu, pang* och så håller det på.. vau-känslan existerar inte längre.. en och annan påse kan man ju smälla för traditionens skull, men vissa år hos oss har det blivit satt en större summa på raketer, som jag bara inte ser någon poäng med mera.. men det gör tydligen min man, som lika troget står vid stranden och smäller.. =)

Efter att raketerna tagit slut drog sig alla andra hem och vi lämnade kvar och sov över, badade bastu, hade det mysigt i stearinljusens sken eldade en brasa i spisen..

image



image



Imorse sov vi länge, åt frukkost och så diskade jag..

image



image



Och med diska på villan menas koka upp vatten och diska för hand.. men det var rätt okej.. vi använde en del engångs fat och glas, så det var inte så mycket..

image



Och miiki röjde upp på gården.. det brukar ju komma fram en del skräp överallt efter en venetziad, än vad man såg i nattmörkret.. med nu är det snyggt igen.. och det sista gräset och gruset utsopat från villan efter 3 hundar och en del folk..

Väl hemma möttes vi av huset som blivit såhär fint med sina skrankkar..

image



Snart färdigt.. kanske man vågar hoppas på att få allt på plats innan vintern ändå..

Vi hade målat färdigt taket i terasshörnet till vänster på huset baktill, bakom bastun trodde jag. Fast nu i dagsljus är det bara en lacering.. annars står det precis samma sak på den nya burken vitmål, som den gamla "oljebaserad akrylfärg" men en lite text på etiketten "skall blandas" avviker deffinitivt från VIT som det står på den gamla... !#*%$

Nåh.. annars ska det regna idag.. kom redan en ordentlig skur, så om jag gör det till min enda uppgift idag får det duga så.. störande att inte ha mål hemma om vädret tillåter..

Måste tynga iväg direkt om jag ska hinna innan de stänger..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar