söndag 14 juni 2015

Love kalklitir

Hej, hej! har gått på turbomode den senaste veckan och krafterna har gått ganska jämnt ut med dygnets timmar innefattande målande, mer målande och mycket annat skoj också. Vi är lite upptagna med lifvet jyst nu helt enkelt.  =)

Skrev dessutom ett rätt långt inlägg en kväll men internetanslutningen eller bloggportalen krånglade, och precis då jag sku spara blev jag utkastad nånstans och inlägget blev plötsligt dubbelt kortare. Sånt är ju alltid kul eller hur? Har alltid tyckt om blogger jyst för att det sparas medan man skriver, men inte denhär gången förståss. Dyrbar bortkastad tid.. Nåjaa, vi börjar på ny kula.

Målning var det ja.  3 varv grundmål och 2 varv kalklitir i vardagsrummet, check! Drömmer mer eller mindre om att måla då det blivit så mycket av det. Ett varv kalklitir till i hallen imorgon så kan vi börja breda ut oss i huset igen så som vi är vana att bo.



Det första varvet av kalklitir blandades som planerat av färgen Palladio och Ivory.. 








Men även om man ser att det är betydligt mörkare än det vita grundmålet där uppe i hörnet, blev skillnaden till listerna och taket för liten tyckte jag. Allt blev lite samma färg och inte den helhhet jag hade tänkt mig, så det andra varvet blandade jag bara Palladio så som den är, men eftersom att det första lagret är något ljusare kan ju slutersultatet vara det också. Trodde faktiskt inte att listerna var så naturvita som de är då de var mot den mörka lila färgen. men då man målar ljust så hamnar man och fundera lite på 50 shades of beige och grått. =)





Här syns det hur pass mörkt det är då man målar, men ljusnar alltså betydligt då det torkar.




Här hade jag målat ett varv med Kalklitir..






Och såhär ser det ut som färdigt! Visst blev det fint? Nu har listerna och taket tillräckligt olika nyanser från färgen men den är ändå så ljus som möjligt. så jag är rätt nöjd.




Det som jag blev mindre nöjd med är det faktum att jag hade bråttom mot slutet då jag målade denhär väggen, och det täckte inte riktigt bra överallt så jag tänkte sådär diskret fylla i lite där det var som tunnast för att få jämnat ut det. Istället fick jag två gigantiska fläckar som för denhär perfektionisten var för hemska att leva med så jag fick dra på ett lager grundmål till och två varv kalklitir igen som jag var livrädda att sku synnnas skillnad på där jag skarvat då jag inte orkade måla om hela väggen. Det första lagret är precis applicerat kan man säga och tack gode gud för att det blev rätt jämnt och bra så går det lika bra med det andra lagret ska det nog inte synnas nån skillnad. 

Greijen med kalklitir är att det måste få torka vartefter. Ordentligt mycket av färgen, men också rätt så systematiskt målat. Alltså är det inte läge att multitaska med annat som att torka nån barnrumppa eller ta kaffepaus mitt i. =) Och för guds skull gå inte och tro att det går att korrigera efter att det torkat för det kommer att synnas! Kalklitir ska ju vara flammig och lite dåligt täckande kanske. Det är inte som tjock målarfärg som man kan kleta på i all oändligen. Det är genomskinlig färg som syns om man målar för många lager på varann. lite som silkespapper i flera lager på varann. Fast det har varit superkul att måla med kalklitir faktiskt. Det är nog inte så svårt som man skulle tro och bara man tar redigt med färg och lite ser hur man ska vinkla penseln för att få det som jämnast så är det nog i slutändan ganska enkelt och går snabbare än tjockare målarfärg tyckte jag. 

Ytan då, känns lite sträv för att det är kalk i färgen. Det lämnar inte mjöligt eller rasar från väggar så kläderna sku bli smutsiga ifall man lutar sig mot väggen. Ifall man inte gnider jättehårt. Tror att det går att torka av med en trasa försiktigt, men samma princip här så ska man inte torka och gnida jättehårt för då lossnar nog färgen. Vilket kan bli intressant i en småbarns vardag då det minsann kan klottas de märkligaste sakerna. 

Varför valde jag då kalklitir framför något praktiskare? Det vet du först då du påriktigt sett ljuset lysa in på en kalklitirvägg. Då skuggorna dansar ikapp med den flammiga färgen. Det bara är känslan. Att trivas bättre än någonsin i sitt eget hem. And I love it! <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar