tisdag 30 juni 2015

Om mygg och semesterplaner

Resten av gårdagen blev väldigt produktiv som tur är. Sånt behövs verkligen i en småbarnsfamilj mellan varven. Det var en väldigt nöjd liten kille som kom hem från sin första tumisdag med mommo, så win win var det. Jag fick städat klart tvättstugan och vikt all tvätt som hopat sig medan vanessa sov. Och sedan drog jag lite cirkelträning och intervaller här hemma. Hade tänkt ta en långlänk med vagnen, men hann bara upp till vägkorsningen innan Vanessa somnat och myggen svärmade runt mig som om de vänttade på sin middag, så jag vände om och körde innomhusträning istället. Att det aldrig ska få vara bra. Om det är svalt och bra lenkkiväder är myggen som galna, eller så är det stekhett eller vinter och mörker. Nåjaa, lär inte blir något optimalt många gånger så bara att vänja sig vid diverse irritationsmoment. Igår hade jag inget myggmedel, så därav blev det andra planer. Dels för att jag är allergisk också, så tror jag inte det varit så smart att vandra omkring som en levande festmåltid och sen se ut som om man varit smittad med något dagen efter. 

Då vi var i thaiand för ett par år sen bet en mygga mig på foten. Hela fotryggen svällde upp till den punkt att det började packa i hela foten. Den var nog svälldare än då jag var gravid och runt bettet blir det rött ca 1 1/2 cm radie så inga små prickar vi pratar om. Det första myggbettet blev tillochmed blåsvart och jag var tvungen att uppsöka läkare för antihistamin och kortison. Reagerar inte lika kraftigt på inhemska mygg som utländska, men reaktionen har nog blivit värre på dem också sen dendär thailandsresan. Och så kliar det något fruktansvärt och kommer vätska från bettet oftast, så det är nog inget man helst tar emot om man kan undvika. 

Jag har ju levt i förnekelse om att kanske det gått om eller nåt, men alla gånger vi reser utomlands hädan efter ska två saker finnas med i väskan. 1) Antihistamin som ska ätas i förebyggande syfte, det är ingen fråga om de biter för det gör de, alltid. och så får jag gå runt och skämmas för att min bruna är täckt till 50% av myggbett. 2) Kortison importerad från thailand som man kan ha i solen. Hydrokortisonen härifrån svider ju i solen och den thailändska är nog superbra. Mamma får hamstra hem lite. Här hemma blir det ju inte sådana reaktioner så här räcker det nog med mygggmedel och jag får endast lite rödare prickar än andra. Men tänk vilken skillnad då Miiki nästan aldrig reagerar mer än med en prick. Nu ser det tillochmed ut som att Vanessa är lite känsligare också, speciellt i ansiktet  efter att hon sovit ute i vagnen dit myggen letar sig in fastän vad man har för nät.




Jaja.. Sittdelen på Donkeyn gillade hon iallafall mycket då vi testade den frammåtvänd igår.



Körde nog lite för hårt med både ben, armar, mage, rumpa och rygg då jag inte tänkte slippa fot om fot efteråt igår, fast idag känns det inte alls faktiskt. Morgondagen lär bli en annan historia. Höll mig till mitt kostprogram igår och idag känns det faktiskt jättebra. Känner mig inte speciellt trött eller hängig så vi ska försöka fortsätta såhär så gott det går. Andra dagen utan socker nudå.


Miiki har äntligen fått prickat in lite mera semester i slutet av augusti, och idag kommer vår mommo hit för att planera en andra semestervecka med oss. Involverande campingliv i husbil i grannlandet.
En riktig Sunes sommar, haha. Nå eventuellt int, men det lockar nog avsevärt mer att ta del av det svenska campinglivet än det finska that´s for sure. Lite mumin ska det kanske bli också i Nådendal, men nu är det främst en husbil vi behöver få bokat innan vi kan planera in vart vi ska styra.

Och så finns det ju mera tvätt, ett helt kök att städa och småningom hungriga barn att utfodra. Ha en bra dag! =)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar