torsdag 25 juni 2015

Vardags bergochdalbanan

Äntligen är morgonbestyren färdiga. Det går lite på räls detdär numera, Vakna, byta blöijor och kalsonger åt William under pyjamasen, göra frukkost medan man får muta och muta lillasyster att inte använda sina högsta decibeller, ger upp och sätter henne i bärsele, dukar fram, William applåderar belåtet åt sig själv för att ha varit på pottan, tömmer och tvättar ur potta, tar fram klistermarken och irriterar mig på Williams beslutsågerst tills han valt ett att klistra på sin pott-tavla,
matar Vanessa och påminner William om att äta. Sen då de är klara kan man ju tänkka sig att jag själv sku hinna slänga i mig nåt men nej, like clockwerk Nr.2 på G för båda, (medan William har kalsonger och ibland godkänner att bli hänvisad til pottan och ibland inte), röjer undan det och sätter mig för att insupa mitt kalla kaffe och degiga bröd. Same story every day, the glorius life of a mom. Men sist jag var till stan hittade jag en sånhär, bra investering kan jag tycka.




Påtal om frukkost är denhär något av det godaste jag smakat pålänge. Liten sockerråtta som jag är älskar jag Valios uuniomena joghurt som jag helst äter med något knaprigt musli, men eftersom jag försökt avvänja mig ifrån det överdrivna sockerintaget har jag bojkottat den och kört med naturell yoghurt istället. Denhär var dock helt okej balanserat näringsmässigt tyckte jag. dubbbelt mera proteiner än kolhydrater och så har jag en näve Kellogs granola musli till. Nomnom. =)




Livet känns verkligen som en bergochdalbana jyst nu. Eller det är en konstant humörs-berochdalbana i mitt huvud. Barnen är i olika trots och växfaser och kräver total uppmärksamhet HELA tiden. (bara sålänge jag skrivit dethär har William rivit ur varenda kudde ur soffan och hoppat i den samt klättrat i kylskåpet för att ta sin mjölk och ligger nu på golvet och trotsar för att han inte får några angry birds kex.. Och där puttade han omkull sin lillasyster också, suck!) Det senaste nytt är INGEN får rätta honom."Vill dy ha liiti appelsiin juice?" W: "Nee. SAFT!! int hädee" "hitt er saft.. sama som vi bruka drick" W: "Nee naa appelsin, JA VILL HA SAFT!!"  "tokodee röö saft" W: "Ne, gul!!" (suuuck!!) "look mister! hitt er gul appelsin saft, hä heitär ba appelsin.. entå sama som vi bruk drick..." "hitt er saft, drick ny" W: "Nee appelsin, hitt e saft.."
Har minst 50% grått hår på kommande..

Samtidigt är Vanessa den största dramaqueenen världen har skådat som inte drar sig för att klämma i  med ljud då livet går mot hennes önskningar. Speciellt roligt är det ju då man äter nånstans med annat folk då hon tar i så det låter som om någon gör henne illa för att hon inte fick sin mjölk tillräckligt fort. 

Håhhååjaa.. intensivan tid vi lever i.. Tycker nog att mina barn är världen bästa och så, men samtidigt hoppas jag att jag sku få tänkka färdigt ibland också.. Igår krävde jag lite organiserinstid, vilket ganska enkelt är ett par timmar då jag får organisera ostört med två lediga händer ett par timmar och damn vad jag kan hinna på det numera. Städade hjälpköket och tvätthörnan och hallen och tog en kaffe för mig själv till ett Dr. phil avsnitt. Och bara lyssnade på tystnaden.

Samtidigt som de kräver mycket vill jag själv också mycket. Har den senaste tiden målat om i halva huset, bytt syskonvagn (mer om det kommer snart) och allt bara hopar sig i huset tycker jag. Nu behöver vi tagga ner lite och bara vara. Men mycket har vi ju flytt huset också för att  hämtta lite krafter av de närmast lidande kan man säga. Varit mycket med mommo, fammo har skött lite nån dag så jag fått nått gjort och William har balat lite med moffa.


Under tiden har jag och Vanessa sett på kalvarna.



Och skuttat i skogen bakom föuset för att få damen att sova.



Midsommaren firades på villan med mommo, fammo, faffa och Miikis mommo och moffa. Vi åt inne i det kassa vädret och till efterrätt hade jag bakat en vitchokladkladdkaka som vi åt med grädde och färska jordgubbar. Smakade verkligen sommar.



 Och så fick Miiki fixat en kontakt som är solpaneldriven så vi kan ha en lamppa eller två i villan.





Vi stannade en till natt och dammsugade lite i båda villorna medan Vanessa sov och William och Miiki tog en runda hem för att hämtta allt det vi glömde.  =)




Här sover vi. William sover i en soffa svängd mot vår säng så han inte trillar ur, och åt vanessa hämttade vi en resesäng. Fast hon fick i medeltal 16 myggbet över hela ansiktet så tills nästa gång måste vi ha med ett myggnät att sätta över sängen.



Där trivdes hon i en ärvd slattrig body av William och som tur blev det ju lite varmare väder så man kunde skala av alla onödiga lager kläder.




Även William hade klädsel i skick för villaliv. =)



Igår tog vi en kaffe med Jannina och barnen. Det var lite regnigt till först, men sen kunde vi gå ut och studsa lite. William älskar att vara med äldre barn än han själv är så han trivs alltid med Isac och Casper och ska göra allt lika. =)

Nu blir jag snart GALEN av Willliams energi så vi ska leka av oss lite på Maxifun med mina kusiner Ida och Isak idag. HA en bra och fridfull dag! =)

2 kommentarer:

  1. Du får det att låta så förjävligt att ha barn varför har du överhuvudtaget skaffat barn ??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad är det som enligt dig är förjävligt.. Tänkker ta mig friheten att anta att du själv inte har några? De som har barn förstår att det är väldigt intensivt och krävande och ungefär som jag skriver.. någon vill ha uppmärksamhet hela tiden, och samtidigt brukar jag ju ha ett eget liv, det är att få kombinerat ihop dom två som är det knepiga.. Jag har ser du egna behov också som jag kan leva utan en tid, men som ibland måste få komma fram, och bara för det betyder det inte att jag hellre är utan barn. Men om du själv tror dig kunna göra ett bättre jobb än jag så kan du ju alltid göra det med dina EGNA. Dethär är ingen ytlig rosafluffig blogg om hur prefekt allt är hela tiden. sådana finns det gott om om det är det du söker. Och såhär är det inte jämt! såhär är det nu med en en 9 månaders och en snart 3 åring,,

      Radera