måndag 28 december 2015

Julen 2015

Julen förklaras härmed firad från vår sida.. I fyra dagar har det varit tomtar, julklappar, mat och choklad i överflöd men nu ska det nog bli skönt att komma tillbaka till vardagen.

Aftonen firades hos oss med Miikis familj och Mamma.


Alla "Jäsar" efter en gigantiskt jullunch i sedvanlig ordning. Och se på Kalle Anka hade vi tänkt, men helt oförklarligt var svt 1 borta!? ur vår digibox lagom till kl.16.. *%?¤#" What?! Vi gjorde två kanalsökningar utan framgång. Men såg Victoria's secret fashion show istället som jag totalt glömt bort att se på iår. 


Spänningen stiger då tomten ringt och sakt att han var påväg..


Aldrig tänkte han komma, men plötsligt knacka någon på fönstret.. 


Och där på vår bakgård fräste han förbi på sin mönkiä.. =) 


Sen parkerade han och klamppade in.. 


Och visst hade han många paket i sina påsar. 


Vanessa var inte alls rädd utan sa bara "Ta-ttaa"  varje gång hon hämtade paket till henne.


William var lite mer reserverad, men vågade sig nog fram han också..



Vi har tydligen blivit med flera husdjur, tack och lov rumsrena sådana.. =) En "Dikusaurie" och en fluffy-hund. Och här nånstans fick jag också en alldeles underbar julklapp av mannen, nämnligen en ny digitalkamera som synkkar bilder till telefonen te.x Så kanske jag kan snabb-blogga lite oftare då jag förhoppningsvis har lite bättre bilder. Givetvis är det ju stor skillnad ifall de blir redigerade eller inte vilket följande är, men ska verkligen snabbutbilda mig lite på youtube och se vad den kan göra. Dessa tog jag ju bara sådär direkt efter att jag knäppt på den..






Och en med feeling som tagit en jul-selfie. =)  Senare på kvällen var vi bara hemma och fortsatte utforska alla nya saker. Sen fixade jag och mannen lite kvällsmål (d.v.s mera skinka, limppa, saltgurka och glögg) och såg "Tomten är far till alla barnen" sen barnen gått och lagt sig.


Juldagen var minst lika fröjdfull och vi for på julgröt till svärisarnas och sen kom jag hem lite tidigare för att få ställa mig ifred till vår nya jultradition - En julfest inom familjen. d.v.s alla Miikis och mina syskon med deras respektive samt min kusin Ida med hennes pojkvän. Min bror och Miikis två yngsta bröder var på annat, men vi var i allafall 10 pers. så helt tillräckligt tykte jag. 


 In i biln, ny far vi. Hejdå barnen som lämnade med Mommo som vi hade som nattgäst. Men de tyckte nog att det var minst lika roligt och varierande som vi med nattgäst så det hade nog gått super. Moffa kom in för att se vad de fått av tomten också då han förde dit Emilia och "Antero" så de hade nog tillräckligt med program. =)


Baksätet fullt av "Skuthällares bruuda". =)



Framme vid jakobstadens-hotell där det blev tvårätters som starttade kvällen. 



Och sen vidare till O'learys sålänge Emilia och A vänttade på sin skjuts till köust. Enligt Andreas är det också en tradition man inte sviker på juldagen då hela Tärjär befinner sig i köust, typ så de for dit.  


Och sen träffade jag, som jag hoppades på en av de finaste människorna i mitt liv. Mai oh, Mai I've missed you!  Big love!


Mera partyfolk innan hemfärd..  

På morgonen vaknade vi på vår hedersplats i glasterassen (som vi givetvis har värme i nu) av två crazykids som var glada att se oss. Vi tänkte att det var bättre att smyga dit och sova då vi kom hem så vi inte väcker någon i onödan och har då närmare till vessan om det skulle behövas. Vi är ju inte precis 20 längre, utan att motivera det vidare. =) 

Jul-annandagen hade vi en andra julafton hos Moffas. Julgröt och skinksmörgås, men få hade optimal aptit då det onekligen var lite segt att veva igång sig efter 4 timmars sömn där. Och sällan så smakar det ju något vidare då man har "Sår hååri" som vi brukar säga. Men vad gör man inte för barnen. =)



Och igen har man svårt att veta vad man ska göra av sig själv då tomten är på intågande.. 




"Pling-plong" i dörrklockan och där kom han. Samma tomtte som ifjol, som moffa konstigt nog alltid missar. =) 




I repeat, Vanessa älskar tomten!  William sku aldrig ha velat vara sådär nära då han var 1 år.. Ville knappt ens stå brevid i år heller.


Men en bild fick vi allt till. Den enda av nästan hela familjen då vi glömde ta en med pappa med också i år, men.. Tillräckligt bra såhär.


Vår moffa, kungen av sjungande och rörliga julpynt.. =)  Pahahaa.. Barnen älskar dem.. "Tryck meir åpåå" säger William hela tiden.


Mamma Muu Memory på G.


Idag har vi igen varit till Moffas för att fira min bror Erik som fyllde år den 19:nde och sen var det kaffe vid mommos dit min kusin Ove och hans familj kom. De har mindre barn så våra har lek-kompisar och vi träffas alltid kring jul, så med det förklarade vi denhär julen avslutad.

Här är alltså kameran jag fick. Have no idea how to use it, but still already love it! större minneskort och en extern hårddisk fick jag också att spara bilderna i, så verkligen fina tekniska julklappar. Och bra är väl det, för Miiki har inget vidare intresse för att fota barnen och deras utvecklig speciellt tätt så då kan han ju lungt stå för redskapen. =)




Bild

 Jaja..

Imorgon står tandläkartider för båda barnen på agendan och pappa ska till jobbet och göra undan pappersjobb så att, en vardag nu som omväxling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar