torsdag 10 december 2015

Under kan ske

Häij häij på er! Hade tänkt blogga tidigare idag, men vi hade sån otrolig städflow!? jag och barnen så var tvungen att följa den. Och tror faktiskt inte att vi fått gjort såhär mycket på en och samma dag sen vi kom hem med lillasyster från BB. Men denhär dagen är ju givetvis ett undantag och av den ytterst sällsynta sortten, fast en varmt välkommen kontrast till den vanliga vardagen. I helt rätt tid kan jag också tycka så får vi också julstädat lite.

Här kommer lite bilder på det senaste: 

Medan snön fortfarande fanns var vi ute dagligen. 



Men halt blev det ju då det regnat och frusit på lite, så då var kälkken bra att ha.


I söndags gjorde vi en favorit från min barndom, nämligen Månskensgröt! För er som namnet inte direkt ringer några klockor är den gjord på mestadels mjölk, potatismjöl och socker.


Hos oss gillas inte risgrynsgröt något vidare, ingen annan än jag uppskattar den speciellt mycket men denhär älskade Vanessa. William tar några skedar och konstaterar sen att "Hä e stygg", men han smakade i allafall då Vanessa så ljudligt gottade i sig, tomttegröten har han inte velat smaka heller. Och jag orkar ju inte stå och koka och röra gröt som bara jag äter, så denhär var en enklare variant minus grynen förståss, men man kan ju inte alltid få allt. =) 


Jag hade i lite päronpuré då vi inte hade plommonsylt hemma som jag tänkt mig, men vi testade det vi mommos efter julhuset i måndags och det var nog bättre tyckte jag. Den första gången hade jag i för lite potatismjöl också enligt ett googlat recept, men tillsist blev det nog bra. =)


Här får ni receptet tillochmed:

Månskensgröt

7 1/2 dl standardmjölk
4 msk potatismjöl
1 1/2 msk socker
3 tsk vaniljsocker

Vispa samman allt utom vaniljsockret och låt sjuda upp under omrörning. Obs! gröten får ej koka för den bränns lätt och blir sen jättetjock som klister. Ta bort kastrullen från värmen och rör ner vaniljsockret. Låt svalna. Super som "vardags efterrätt"


Och så har vi äntligen fått tummen ur och installerat något vi borde haft redan då vi flyttade in, nämligen korgar för alla handskar, mössor, halsdukar och sockor. Även pappas jobbkläder, allas mediciner och praktiska saker som brandfilt och ficklamppor och sånt får plats. 

Tisdagen började på bästa sätt! Fick håret fixat till jul och träffa Maria som jag inte gjort på evigheter. Vad mycket det har hänt sen vi gick i yrkes, och bodde ihop en tid då vi började vuxfrisörlinjen i Vasa. Nu är det mest i hårets tecken vi fortfarande träffas, men diskuteras mest barn och sånt kanske. Får sån positiv energi av denhär människan så jag nästan helst sku stanna kvar varje gång jag kommit. Men, sen fortsätter livet och vardagen så tur i allafall  att håret växer så kan man kombinera lite nytta med nöje. =)

 

Resultatet blev överlägset bäst sen mina hårkatastrofer började sku jag säga. Dagen efter osminkad bild, med kass belysning dessutom, men ni kan ju se mest på det som blixten fångat. =)

Förr ville det skifta i grönt av vattnet, numera blir det guldigt och tillsist pissgult om pigmenten får härja fritt. Och mina längder har ju blivit färgade både till det ena och andra så de är fortfarande ganska kruktorra. Denhär gången hade vi också i Fibreplex från Schwarzkopf som man kan välja på flera salonger numera mot en liten extra avgift. Behandlingen görs i tre steg där man blandar i det första ämnet i hårfärgen som lämnar en jämnare yta på hårstået och inte öppna fjäll som det normalt blir då man färgar. Steg 2 görs i tvättstället då man tvättar bort färgen och steg 3 får man köpa hem att använda som kur te.x istället för balsam. Rekommenderar den verkligen! Speciellt om man har behandlat håret mycket som jag har gjort. Tror det var denhär som Nina använde sist!? eller så var det nånting som heter Olaplex, men det går ju ut på samma sak, bara att de är olika tillverkare.


Ock så en eftermiddag då Vanessa sov pysslade jag och William lite..


Årets julkort av familjen. =) Eller snögobba Skuthälla som William sa at dom heter. 


Vissa dagar har feelisen inte riktigt varit på topp..

Då har vi flytt fältet till fammos te.x. Mycket roligare med ipad under middag och kex efter än sura mamma som bara tjatar..

Men idag har vi ju som tur inte behövt tjata så ändlöst. Vi har tvättat fönstren i hjälpköket sålänge det var ljust, skurat vessan, plockat i hallskåpet allt innehåll, sortterat bort gamla mediciner (jag, medan de lekte i lekrummet), röjt undan lite allmänt på vinden, tvättat 3 maskiner tvätt och sortterat bort gamla torrvaror och sånt ur största skåpet i köket. Vanessa har sovit 2 1/2 timme och William har varit en riktigt liten hjälpreda. Sen fick vi ihop en tacopaj av maletköttet vi stekte igår till tortillas. (packas alltid stora mängder för större familjer då de är eget kött så man får fundera vad man ska göra av det då det är upptinat innan det blir gammalt.)  Ibland sker under tydligen. Ibland kan alla vara konstigt bra synkroniserade och allt bara flyter på. Men det gäller verkligen att ta vara på sådana dagar då det kan vara läääänge tills det inträffar igen. Imorgon är det ju fredag också!

Gonatt på er!

1 kommentar:

  1. Vad roligt att du är nöjd med håret! :) det var kul med salongsbesök, vi tar på nytt snart! :)

    SvaraRadera