lördag 19 december 2015

Mera julförberedelser

Frid i huset. Miiki och William är och mathandlar lite och Vanessa vilar. Håller precis på att se reprisen av Svenska Hjältar galan som jag missade igår och pyylar för fulla muggar. Vilka människor det finns. <3 Sånthär är ju verkligen det bästa med julen!

Vi har pynjat på med lite sånt som jag brukar få genomfört till jul och är nu på bättre sidan tack och lov.  =) Jag och William har dekorerat små pepparkakshus..



Jag har fått rengjort ugnen.. 


Och så gjorde jag nånslags rockyroad av en del skåpinnehåll då jag sortterade. Men hade ingen dumle eller salta jordnötter heller så det blev lite hasselnötter, mandel, russin och marshmallows i mörkchoklad. Men ingen annan diggade så de får jag ha för mig själv. Beställde hem ingredienser med killarna så får vi också prova orginalreceptet. Nu börjar det väl då, frosseriet. =) 



 Sen i Torsdags var vi på excursion med moffa då han råkade ha en ledig dag. Det händer ju inte så ofta för bönder, men då han har avbytare är han ju ledig.Vi var till Evijärvi och åt lunch på Tuuhett, ett ställe där fammo och faffa bjudit oss på födelsedagslunch i barndomen. Och det såg precis likadant ut som jag minns det. Vi kom precis innan de skulle duka bort och fick lunch till halva priset, och gott var det med skinka och plättar till efterrätt så vi var nöjda.

Sen fortsatte vi till Kaustby och Halpa-halli för att handla lite kvällsmat bl.a och så for vi tillbaka hem till moffas. Jag gjorde kvällsmat åt oss och så kom Katrine-mommo hem från vasahållet. En heldag för moffa verkligen.

Slog mig förresten då jag paketerade in julklapparna att det var väldigt mycket frozen jag hade panttat på åt Vanessa och det finns ju liksom allt av det. Precis allt, även våtservetter vid Tuuris barnavdelning som btw. kostade samma sak som de jag skulle ha så vi måste ju prova. =)

Men faktiskt kan det skapa två tiondelssekunder av sinnesfrid åt en ettåring man försöker villa bort så helt godkänt får de faktiskt. Annars verkar de nog inte vara bättre eller sämre än andra våtservetter bara finare förpackning. 


Idag har vi gjort inget hittills och det är underbart för engångsskull.. Eller ja inget och inget hemma är ju två igångsatta tvättmaskiner minst och lite mat och sånt, men inget speciellt. Bara det man ids jyst nu. Miiki och barnen byggde duplo imorsse och typ AAAAaalla andra fattade tydligen var dethär ska föreställa utom jag.

"Hä e jo bolibomppa drakens huusi"

Jaha. ja-a det liknar det väl ganska bra.. Om stöktrollen sku kunna ha nån ordning så sku man rymmas och bygga bättre också, men såhär är det ju oftast..



Rockyroad, julmust och Svenska hjältar-galan. Ingen dålig lördag. Snart kommer killarna hem och vi ska dra fram och pyntta granen. Vinden är städad och klar.. snart får julen knacka på..

Ha en bra tredje advent!  Och grattis till vår Mobbo som fyller år idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar