torsdag 31 december 2015

Årets sista

Nu blev det gjort precis tvärtom än det vi sa angående när barnen ska flytta i eget rum, och de har i skrivande stund sovit sin första natt i nya rummet. Vilket gick över förvänttningarna faktiskt!


Vi har ju somsagt mentalt visualiserat. Främst med William då, som är lite känsligare för förändringar kanske nu då han är äldre och förstår mera. Om var hans säng ska stå och hur rummet ska se ut i övrigt, och igår efter att vi handlat klart funderade jag och Miiki i bilen om vi skulle försöka flytta dem i allafall. Greijen är väl den att vi aldrig har sånahär saker spikade och gör dem enligt planen, utan då tutten ska bort, eller blöijan eller vad det nu kan vara så händer det ganska långt på feeling. Vi vill inte pressa barnen, samtidigt som vi vill göra det smidigast för dem. Vi har inte kännt något behov av att ha sovrummet för oss själv ännu och måste nog säga att det blev väldigt tomt där nu. =/ Hur ska liksom jag klara mig? =)

Orsaken till att vi flyttar dem nu är väl nog mest att det ska gå så smidigt som möjligt. Enligt egen erfarenhet är det svårare med äldre barn när det kommer till att sova i eget rum, och jag som dragit mig för att flytta Vanessa då hon enligt mig ännu är så liten fick se att hon klarade sig mycket bättre och somnade mycket snabbare än William som låg och berättade och svängde sig i nästan en timme. Men efter en timme sov de båda och fortsatte så hela natten. <3

De somnar inte själv änn, utan vi har en madrass under Williams säng till en eller båda av oss då vi nattar tillsvidare. Har ingen direkt plan på hur jag ska fortsätta heller utan där tänkte jag nog bara väntta ut dem tills de kan somna själv. Vi läser saga sen då de orkar höra och försöker få dem att själv somna sen eller nåt, men sådär som vissa kramar och säger gonatt för att sen gå ut och stänga dörren kan jag inte riktigt relatera till. Inte så att jag tycker att det är fel alls, men kan inte tänka mig det scenariot här bara. Men tillräckligt bra såhär för oss nu tycker jag.

Lite före och efterbilder på Syskonrummet nudå, Såhär såg rummet ut före: 




 Babyrum gone lekrum och klädförvaring, till: 




Ett någorlunda syskonrum. Klädskåpen har ju varit där ett tag och Vanessas garderob vänttar ännu på rosa dörrar annars är det ganska klart sådär. 


William fick min mommos gamla nattduksbord som vi hittade på garagevinden bland hennes möbler. Lite mål har lossnat så det ska få lite fix här i sommar nångång då jag ändå tänkt måla lite andra möbler, men för nu får det duga såhär. Var sku Alfons och Minion annars vara? =)


Vanessa sover i sina nya frozen påslakan som hon fick av tomten.. <3


Och visst var skip hop natt-ugglan bara så mysig? Jättebra produkt som jag definitvit kan rekomendera till er som söker saker till babyrummet och kanske har tänkt flytta era barn i eget rum tidigt. den lyser och spela 4 olika melodier/ vaggvisor och kan ställas på timer så den slocknar efter 30 min. te.x och så har den en projektor som lyser upp en stjärnhimmel i taket.

Nya mattor och gardiner, samt en happylights slinga i lite mer barnvänliga färger har jag klickat hem så då får ni en uppdate då rummet är helt färdigt..

Ikväll gör vi inget speciellt för att välkomna det nya året.  Barnen är förhoppnngsvis inte ens vakna då, men Miiki eldar tunna så tunnebad ska det bli i allafall. Vi ska till svärisarnas på tortilla och sen om tunnan är varm vill barnen säkert bada innan läggdags. Men får se ifall de inte vaknar av raketerna i allafall.. Vi har inte många raketer så det lär inte ta sålänge. Och så har vi sprakastickor som vi ska gå loss på här lite tidigare.. Ni ska få en årsresumé också inom kort med tanke på att den uteblev ifjol och det har varit ganska dött här från och till. Men nu ska vi avsulta dethär året först.

Gott nytt år önskar vi er alla!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar