onsdag 16 december 2015

Snart är det jul igen

Done, done and done! Nu är alla julklappar handlade och inpaketerade. Nu får ni ha julstressen för er själva. =) 


Bild

Mommo var här med barnen igår sålänge jag sprang på stan så nu kan vi bara varva ner och invänta dagen. Så bra! Kanske lite mer julstämning hinner infinna sig nudå? Den har väl kommit lite till och från med sen då man stressar på med något kan man nog inte bry sig mindre om det är december eller maj. =)

I år ska vi vara hos oss igen. Det var vi ifjol också då Vanessa var så liten, men vanligtvis brukar vi köra vartannat år hos oss eller svärisarna, men fammon jobbar ganska stor del av julen, så vi kör teamwork här i år igen. Jag städar, fammon gör skinkan och en del av maten och så gör mommo plommonkrämen och sånt som hör till våra traditioner och handlar det vi brukar ha på julbordet.

Så brukar någon av farbröderna smyga iväg och byta om till tomtekläder.. (Ifjol hade ingen sökt fram någon tomtedräkt så då blev det lite improvisation, men nån dräkt fick de ändå lånat till sig i sista sekund.) Och så ser vi på Kalle anka nånstans emellan och öppnar paket.

Moffa brukar vi träffa på juldagen, i år blir det väl annandagen för att passa allas scheman med tomtegröt på dagen, typ. Och sen mera presenter!

Bortskämda blir lillfisarna också då Vanessa fyller i September, William i November och sen jul relativt tätt ändå. Sen händer inget igen innan augusti då Miiki fyller och så sitter allt ihop i ett enda stort kalas tycker jag. Det är farsdag och Halloween och alltmöjligt emellan som ska firas i ett. Eller ja, Halloween är ju ganska frivilligt, men mycket är det ju oberoende så det gör inte så stor skillnad. Kommer det fler barn hit får de gärna komma på första halvåret så man kan varva ner lite emellan. Bara jag som fyller i April. =)

Mommo kom förbi här endag med mina gamla kläder hon skulle föra till återvinnigen och ville jag sku gå igenom dem. Blev lite T-shirts från nittitalet. =)  Ska sprida ut kläderna i två påsar där en går till lappland och en till sommarstugan. Kan ju alltid behövas extrakläder där man vistas med barn, men tror nog inte det är något vi kommer ha i allmänheten. =)



Bakade pepparkakor hela familjen en kväll som jag ska sätta ihop ikväll då barnen somnat. Sen är det bara att dekorera på med kristyren och valfritt godis. Brände en hel plåt mot slutet då inspirationen tog slut och jag var den enda kvar i köket som kavlade. Det lämnades inte kvar någon god doft av pepparkakor utan luktade lite bränt ännu på morgonen efter. Familjelivet i ett nötskal numera.

Nå, man måste ju se det från den ljusa sidan att de inte började brinna i ugnen. Evigheter sen NÅGON städade ur den också. Jag brukar ränsa skåpen på torrvaror och slänga allt som blivit gammalt och sånt samt skura ugnen till jul. Det blir lätt att man bara trycker in mer och mer i skåpen och kommer att tänka på att man kanske inte äter 3 olika sortters flingor eller gör något med detdär konstiga proteinpulvret som blev handlat till nått konstigt hälsorecept för ett eller flera år sen.


Idag snöar det! <3 Men vi hänger inomhus då Vanessa är så förkyld. Har varit här alldeles för länge tydligen då jag har två brandalarm till barn som tutar kring öronen. Ska lägga ner Vanessa för dagsvila och se om William vill modellera lite så jag kan börja med ugnen.

Stressa lungt! snart är det jul igen.. =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar