söndag 6 december 2015

Julkalender, tatuering och snorig näsa

För bedrövligt tyst här igen, jag vet. Har väl inte så mycket nytt att komma med egentligen.. Julkalendern blev klar och barnen delar den varannan dag. Visst blev det fint med påsar och klistermärken för varje dag som jag hittade på ica då vi var på loppisresan i sverige. Är helt besatt av det röd/vitrandiga pappersbandet jag hittade vid Ikea. passar att knyta runt typ allt nu till jul. =)  

Läste en text om dethär med hysterin kring alla dessa julkalendrar, och att julkalender betydde en med bilder och en choklad på höjden då vi var små och nu ska det vara paket varje dag tills den stora finalen med en sjuk mängd presenter, och så är det väl kanske idag tyvärr. Jag minns nog att en kompis mamma alltid gjorde "sak-kalender" till deras familj, men minns inte att jag själv fått någon sådan. Det kanske också bidrar till att jag vill göra en till vår familj, mest för att jag själv tycker det är roligt. Men skulle nog inte för något i världen göra varsin till alla barn, det går nog till överdrift. 48 småsaker att köpa och omsorgfullt packa in som sedan är intressanta i ca 3 sekunder. Nej, tack! Men en till familjen kan jag bidra med, och det har gått helt okej att dela faktiskt tycker jag.




Idag fick Vanessa en pippibok som jag hittade på loppiset, och hon gillar bilderna jättemycket. Har bläddrat i den flera gånger redan sen imorsse. Och annat hittils har varit småbilar och olika figurer. Det är ju lite knepigt att hitta saker åt en ettåring, men om jag hittar något bra så har jag bara plockat bort smådelarna så hon kan ha dem.


I måndags var det dags för denhär morsan att lägga sig under nålen igen, spännande!


Jag hade ju en fjärilgrej på höften sen 2009!? tror jag, och den har väl sett sina bästa dagar kan man säga, inkl. två graviditeter. Mailade en bild på den åt tatueraren och sa att han skulle skissa nånting. Hade själv inga idéer alls, var bara inte nöjd med helheten.  Dessutom var den ganska grådaskig och allmänt ojämn.

Eftersom den är helt i svart och har så tjocka linjer är det ju ganska omöjligt att täcka den med någonting. Istället hade jag ungefär två alternativ: Att göra lite skuggor och saker omkring den så den får lite jämnare kantter och helhet, eller att sänkka den i något annat och kanske lägga till nåt annat som tar den största fokusen. Jag valde det sistnämda..


Kalkylering..


Och konturerna på plats. Dethär ska alltså bli en slags "lacetattoo", där de yttersta linjerna ska fyllas till svarta kantter, rosorna ska skuggas och se realistiska ut samt att fjärilen och allt det mittersta ska få spets som botten. Och det kommer att bli så bra!! I mars nångång knattrar vi vidare på den.

Fick annars en kommentar angående plastfilmen de sätter på tatueringen då den är klar med rekommendationen att den ska vara kvar i två dygn och varför det är så då tidigare rekommendationer säger typ 2-3 timmar. Denhärfilmen är som ett megastort klistermärke, eller som ett skavsårsplåster kanske, som sitter bombsäkert på tills du tar bort det. Det betyder att du kan duscha och allt som normalt och att bakterier inte slipper in under filmen. Överloppsfärgen och eventuellt blod eller annat som pressas ut slipper nog bra ut ur porerna ändå, sku jag säga. först är ju konturerna klara och fina som då den tejpades dit och sen blir den blurrig då allt överlopps samlas mellan tatueringen och plastfilmen. Trots dethär sku jag säga att de läkte lika bra om inte bättre efter att jag tog bort filmen. Ett slags skorv hade ändå bildats och det var bara att tvätta noga och börja smörja med helosan. Inte alls rått eller svidande som då man tar bort ett vanligt plåster och huden inte fått andas.

Kan tänkka mig att det med 2-3 timmar gäller typ färskfolie eller något som inte tejpas på utan bara sitter mot tatueringen. Eventuellt finns kanske också varianter med nåt slags läkande ämne i sig enligt min nätreserch. Är inte så 100% insatt, men såhär är rekommendationerna på detdär stället, och det har funkat bra tycker jag.

Annars har vi bara försökt julpyntta lite. I fredags var vi till grannarnas på hemgjord pepparkaksglass och lite lek. Mera snö kom hela tiden, ungarna trivdes och grannpappan fick ett rejält träningspass att dra runt kälkken hela tiden.  =)

Igår var jag på skithumör! Jag och Vanessa styrde näsan mot Jeppis för att handla lite mera julklappar då hon kanske inte riktigt vet vad det är frågan om. Svor mig igenom trafiken i den stan och hittade tillsist en parkeringsplats med mycket möda. Konstaterade att trafiken helt säkert är bättre i Bangkok än i Jeppis som jag såg någon artikel om. Nåjaa.. vecklade ut vagnen och installerade barnet i den, för att i sista sekund upptäcka att jag inte hade med mig några pengar, bankkort eller telefon heller för den delen. Alltså.. HUR kan man vara så tankspridd? Jag drev på för att komma iväg så svetten rann fem före att lessna, och drog iväg med allt annat än det viktigaste. Nåh.. bara att styra hemmåt då det började bli matdags för damen och vi inga pengar hade.

Då jag kom hem var jag så less och bitter på livet så vi tog vårt presentkort till Maggies och drog dit på luch, vem orkar liksom kocka då man är arg som ett bi? Dagen vände sakta men säkert och vi for vidare till Kaustby halpa-halli och handlade någon kontakt till julbelysning och sen till min fasters. Där drack vi kaffe och skrev brev till tomten samt utrustade kuväret med minst 100 klistermärken eller så. Tur att min faster tycker om barn, hon hittar alltsomoftast på något skoj med dem. Bara sådär för att, och William älskar det. Som en extra morförälder typ. =)


"Knepp åv mi" säger William och gör sånahär miner medan han modellerade sälänge vanessa sov häromdagen. 



I allafall vill han ju va på bild nuförtiden, förr skrek ha bara "Nee!" om han inte var koncentrerad på något då jag fotade.


Nu ska vi dra ut sålänge det är ljust självständighetsdagen till ära. Vanessa är mega förkyld och täppt i näsan och jag har sovit kanske 4 timmar inatt. Hoppas på en bättre natt nu. Vet inte om det är bra eller inte att hon sover ute då hon är förkyld, men tänkker att vi balttar på henne tillräckligt med kläder och att det kan vara lättare att andas i kallare luft en här inomhus!? Hon har ju ingen feber änn sålänge så, och det är inte kallt ute heller. Viruset angriper väl sombäst ändå oberoende vad vi gör.. Huhhu! hoppas vi andra klarar oss lite bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar