torsdag 2 februari 2012

Myggirritation & konstnärliga naglar

Fick nog av mina svullna myggbett imorse och tog mig till dr.Salarins klinik på long beach som fungerar som hotellets doktor.. nu har jag fått antihistamin, mera kortison och en tablett att ta när det kliar som mest..

Jag har aldrig i mitt liv upplevt något liknande.. mina ben är värst och är oskojat täckt till 50% av myggbett.. jag ser nu ut som någon som bär på någon allvarligare smitta och skäms lite om dagarna att gå omkring i bikini bland folk.. 
På apoteket ett par kilometer från hotellet är jag numera stammis och kvinnan i kassan ler och frågar "more mosquito spray and creme?" Utan att jag behöver fråga.. det börjar minst sagt gå mig riktit ordentligt på nerverna.. myggbetten alltså, inte apotekstantten..

För att pigga upp mitt vedervärdiga utseende gjorde jag dessa ikväll..

image



image



Fina eller hur? Fatta att dom målar dit varendaste en blomma för hand med små trådtunna penslar och korta drag, och detta tog henne endast runt en halvtimme att göra.. mina tår hamnade lätt på andraplats och jag ska göra om dem också imorgon.. synd bara att nagellack inte håller så länge..

Även idag har vi haft sol och lite växlande målnighet omvartannat.. jag har mest förbannat mig över mina kliande kroppsdelar och försjunkit mig i min viveca sten bok..

Nu på kvällen har vi som vanligt förätit oss och vilar som bäst åv den värsta stinnheten.. och hör och häpna, det är mest thaimat och glass som slinker ner. Min numera halvkines till man lassar in thaimat så det nästan sprutar ur öronen.. undrar om han skulle uppskatta en riskokare till födelsedagspresent nästa gång han fyller år?

Möjligheterna till att ta sig till krabi och ao nang stranden härifrån med lokaltrafik är nästan omöjliga om man inte betalar en halv förmögenhet.. så vi skippar det tillsvidare i allafall..

I denna lilla by, som bäst kan förliknas vid thailands åland, är allt lite enklare än större turistgetton och här kör man mopedtuktuks.. bestående alltså åv en moped med en fastskruvad kärra.. och vanliga paketbilstuktuks, men de tar samma priser som en hel van i phuket, så ska man långt med en luftkonditionerad skåpbil härifrån är man nog tvungen att vara en full sådan om man inte vill betala saftigare priser än hemma.. vågar nästan påstå att det är billigare att ta sig från phuket till ao nang än härifrån fast det är minst två gånger längre.. men det är bara så det är..  fast det är nog inte någonting som hänger på livet om vi hinner dit eller inte.. det blir förhoppningsvis flera resor till thailand nångång..

Ifall någon undrar varför jag bloggar på så konstiga tider är klockan fem timmar mer här än i Finland.. vi äter alltså frukkost  här halv 4 på natten och somnar runt kl. 8, finsk tid alltså.. får se hur enkelt det blir sen att svänga om klockan när vi kommer hem.. ;)

Nu är det småningom dags för den numera oändligt långa kvällsrutinen tvätta fejset, kortisonisera sig svälja piller, tvätta tänder och smörja in rästen av kroppen med vanlig lotion.. och sist sätta handdukar både vid över och underkarmen av ytterdörren för att febrilt försöka stänga ut, helvetes myggen..

Hoppas att kylan släpper för er där hemma.. helst tills nästa veckas lördag och söndag när vi kommer hem, men med vår tur är det antagligen -27 grader då och knäpper i knutarna.. nästan så armhåren reser sig bara jag tänkker på det.. men framför allt är det myggfritt ännu i månader frammåt.. nästan så jag får hemlängtan bara för den sakens skull..
Och för att jag sakta men säkert börjar sakna Tim lurven vår.. fast jag tror att han lever ett minst lika kalasigt liv med svärmor medan vi är borta.. han är ju trots allt en envis liten cockerspaniel, som bemästrat konsten att få narrat till sig godsaker av sin bonus-familj.. man vinklar bara huvudet ordentligt på sne, och tittar med stora glansiga tallriksögon, och sitter ner regelrätt med framtassarna i samma linje, right?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar