onsdag 14 november 2012

3 cm!?

Var till sjukhuset i måndags för en synnytystapa-arviointi.. Knodden uppskattas väga 3 kilo och 400g för tillfället.. går jag mina 40 veckor ut uppskattas födselvikten bli 4 kilo..

Han är med andra ord ENORM i mina öron.. =) går jag fortfarande och släpar på magen om 2 veckor ska jag dit och undersökas igen.. och blir eventuellt igångsatt om han växt mycket.. en vecka innan BF då..

Sen undersökte en läkare hur bebisen liggen och hur livmodertappen ser ut.. och det fakto är att huvudet och hela barnet har intagit ställning till att komma ut och ligger såpass lågt så jag är kissnödig konstant.. någon livmodertapp är det inte att tala om mera, utan jag går här och är öppen 3 cm sen i måndags!?

För de som inte har koll är livmodertappen ett par cm lång under graviditeten och minskar sedan för att helt försvinna när bäckendet och allt börjar öppnas.. jag trodde ju som då att när tappen försvunnit går slemproppen och värkarna startar.. eller vattnet går.. inte att man kan öppnas 3 cm utan att känna av det minsta.. för då finns det ju de som går omkring och har våldsamma sammandragningar innan tappen ens helt är borta... Beats me, men jag tackar för dessa 3 av 10 cm jag fått för "assit" redan nu..

3 cm är ju normalt sett en ganska onödigt liten sträcka, men handlar det om att föda barn är det ju hästlängder.. vet faktiskt inte hur jag känner för att gå omkring såhär som en tickande timebomb.. läkaren kunde inte heller uppskatta något..  och man tycker ju att det någorlunda skulle fortsätta om det börjat.. Men änn sålänge inte den minsta känning av någon sammandragning.. inte ens en liten..

Är ju inte precis rädd att han ska ploppa ut när jag stiger ur soffan eller nåt, tror inte så många fött så.. =) men läste precis på en blogg om nån som fött på hallmattan och en på familjeliv som fött stående i en snödriva utanför sjukhuset.. helst inte en sån förlossning, tack.. kan nog ta emot något slags sign före.. =)

Men påriktit.. man börjar fundera så sjukt mycket när det är såhär.. och innan man vet ordet av är man ett tusenfrågors nervvrak.. har det lämnat på 3 cm eller har det fortsatt mer utan att jag vet om det? Är sånthär ärftligt? Min mommo har aldrig haft en fullgången graviditet, ej heller min mamma.. inga prematurer, men det bara var dags då.. ingen är typ född efter v.38..

Och jag som var så cool och tänkte att den nog kommer när den är redo.. det gör den väl också, men hade varit mycket nöjdare med diagnosen, tappen har minskat och bebisen har intagit positionen.. inte, du är öppen 3 cm!? Fast läkaren var lugn, och tyckte att det inte var något att oroa sig över..

Fast det gör att jag börjar vänta.. och sen blir jag rastlös och förbannad.. jag är ensam kvar gravid av alla par från förberedelsekurssen.. och fast det är vänttat, eftersom vi hade bf sist av alla, vill jag in nu.. jag är peppad.. let's do this shit! =) kommer antagligen få äta upp mina ord sen och få labourpains from hell, men det kvittar.. bara det sku framskrida..

Men.. somsagt.. tässä sitä ootellaan..

image



Bilden förklarar väldigt bra hur jag känner mig.. enorm mage och svällda bollar till fötter..

Come out, come out... Mamma börjar bli trött på magen nu!! *suck*

6 kommentarer:

  1. Att vara öppen tre centimeter behöver inte betyda så mycket ändå så du kan nog bara ta de lugnt. Förlossningen kan starta idag likaväl som den kan starta om flera veckor. Precis som den kan göra fast du int sku vara öppen alls. Jag var själv öppen tre centimeter ett bra tag innan det drog igång. Första förlossningen kom jag dessutom in till bb helt utan värkar och var öppen nästan 8cm! Jag hade iofs haft lite förvärkar under de föregående dagarna så man visste ju att nåt va på gång men ändå inga normala värkar som behövs för att klämma ut ett barn. Så där fick jag massor för "assit" oxå. Högst antagligen kommer du nog att känna av om du börjar öppnas mera. Eventuellt kan vattnet börja läcka som de gjorde för mig är jag var öppen 3cm nu andra gången å de märker du ju oxå :)

    SvaraRadera
  2. Ojoj, hä byri verkligen närm si nu. Ja e riktit nervös fö di, å tu verkar så lugn * go girl* :) Hoppas äntå babyn hals in ännu på lödan fö ja sko noo vila rååk di tå. ;) Om du bara ork så. Vi hörs & syns, kram!!

    SvaraRadera
  3. Spännade tider! Ska ta och önska er lycka till redan nu, för man kan ju aldrig veta när det är dags! :)

    SvaraRadera
  4. Tack,tack! Ja.. Int veit ha na når a får fara.. Men no kan i va uslit ti vänt.. =) så liiti kvar, men entå så leng fö ha som vänttar på na..

    SvaraRadera
  5. Jag var nog redan medveten om att jag kan gå mina hela 40 veckor ut, när jag lämmade sjukhuset... Så jag är inte orolig eller så, men det är bara hur min hjärna uppfattade informationen om att jag redan har öppnats.. Om det hade konstaterats att tappen har minskat och att babyn ligger rätt hade jag kunnat vandra hem igen som den coola jag som kom dit, och fortsatt att ha uppfattninen om att den kommer när den är klar. Tillochmed var jag förberedd på att jag säkert kommer att gå över..

    Jag hade liksom inte förstått att man kan öppnas utan värkar, och även om jag vet det konkret att det kan dröja närmare två veckor änn, säger hjärnan att "anytime now" .. Och det gör förståss att jag vänttar.. Och vänttar.. Och blir irriterad för att det inte händer nånting.. Det kom bara så fort på, eftersom jag inte ens tänkt tanken att jag kan vara öppen när jag kom in för undersökningen..

    Och det är just dethär jag lyckats undvika under hela graviditeten.. Har inte tänkt på hur mycket tid som är kvar I annat än månader, och nu senast I veckor, men nu efter dethär funderar man om det faktiskt är bara frågan om dagar eller inte.. Och plötsligt är det störande att det är så lite kvar, men som ändå känns så länge för den som vänttar på något..=)

    Fast de var lite oroliga för vikten på barnet och jag fick en ny tid för att uppskatta vikten igen efter två veckor, och blir sen eventuellt igångsatt för att inte låta honom samla på sig mer.. Så vi siktar på bf datumet 1.12 så blir det nog bra.. =)

    Har nog redan gett upp att hoppas för mycket, eftersom det somsagt kan dröja änn..

    Intressant.. 8 cm.. Man får ju fråga sig om det är säkert att det hålls kvar I Magen då mera.. Om man går omkring så menar jag.. Fast det är klart att det behövs starkare värkar för att faktiskt få ut barnet.. Men det var väl ingen lång förlossning du hade? 2cm och sen får man krysta.. Fast det kan ju ha varit de jävligaste mest långdragna 2 cm, vad vet jag.. Men det är nog så, att allt man får för assit I denhär frågan tar man gladeligen emot.. Och bra är det att det är såhär, speciellt om Han är stor och jag hamnar att kämppa ut honom sen.. =)

    Ei tietoa.. Får nog bara försöka sysselsätta mig tills Han vill ut.. =)

    SvaraRadera
  6. Våra pojk uppskattast å väga 3,4 kg tå vi var på synnytystapa arviointi å vaalt uppskatta ti väga 3,8 kg vi beräkna datum. Ut kom an 4 dag furi BF å väga int na mejr än 3125 g :) Lycka till tå saan! :)

    SvaraRadera