tisdag 13 november 2012

Rundvandring hos oss..

Jag lovade rundvandring inifrån vårt gråblåa hus i skogen, och ett sånt ska här bli..

Från utsidan..

image

Det var så dystert och hemskt därute idag när jag fotade, så ni får en vintermysig bild med den första snön.. gården gör sig i allafall bättre med ett snötäcke.. =)

Hallen..





Lill-WC..



Observera ljuslyktan jag hittade vid indiska vid senaste vasabesöket.. fint va?





Hjälpkök/Tvättstuga





En improviserad skötstation så man inte behöver gå upp på vinden varje gång det ska bytas..


Ett egendesignat vitrinskåp till handdukar..



Dusch..




Bastu..








Trappan..



Vardagsrum.. Älskar levande ljus nu när det är så mörkt stor del av dagen.. fast med småbarn som ska känna på allt, kan man antagligen inte ha sådär många utspridda.. Men än så länge går här åt mängder av ljus.. =)



Nunna.. och för lite countryfeeling har Miiki hängt stråhatten han köpt i thailand på spjälldet..


Kontor..



...som också till stor del står för förvaring av släktklenoder.. =) Bokhyllan har varit moffas och hörnskåpet från 1830 är från mommos hemgård..



 Inte alla som har ett sånt spritskåp.. =) För mig är det speciellt, eftersom jag aldrig hann träffa min moffa, men jag kan ändå se framför mig hur han häller upp en whiskey ur karaffen.. sparade dessutom alla whiskeyglas och sånt som alltid stått där vi mommos.. när jag var liten brukade jag gömma skatter i luckan.. Radion har också alltid stått där i skåpet, så det fick hänga med det också..


Matsalen.. fick också en prägel av ljuskronan som varit mommos..




Glasterassen, med värmeslingor i golvet.. ibland har vi den varm, men oftast på vintrarna står den kall eftersom det drar rätt mycket ström och ingen riktigt sitter där.. men på julafton brukar vi vara en del här så då är det behändigt..






Och köket..



En massa saker, fast ändå organiserat.. så ska det vara så allt är nära tillhands när man kockar.. Inget modernt och trendigt kök med plastluckor åt oss, tack utan ett användbart lantkök siktade vi på.. och nöjda är vi.. älskar stenkaklen på väggarna, även om man får akta lite när man exempelvis vispar något med blåbär eller så, men förvånansvärt har de klarat första året av användning..




Hallen på vinden..


 



Salongen.. som egentligen var tänkt som ett spa-badrum med jacuzzi och allt i framtiden.. men nu används utrymmet såhär.. Inget stort och fancy, men tillräckligt med utrymme för det jag behöver ha gjort.. med lite ommöblering då, beroende på om jag ska göra behandling eller frisera..



Jag utför nog jobb normalt för min firma Fma Emma Skuthälla här hemma då.. klipper en del, oftast de närmast lidande.. =) men också lite fotvård och varför inte en spamassage.. Ska testa en sån på Miiki så fort jag får min kropp tillbaka.. En aromaterapi-helkroppsmassage med levande ljus och eteriska oljor och avslappnande musik.. Kom hit bara sen om nån annan vill ha.. =) Dessutom säljer jag fortfarande av lagret från mammas salong till -50%.. Det finns massor med balsam, leave-in, inpackningar och silkesdroppar.. samt olika stylingprodukter.. och en del hudvårdsprodukter och nickelfria örhängen från blomdahl.. bara att hämta.. =)
 


Extra rum/Gästrum/Bibliotek.. =) kanske framtida lekrum.. det är hursomhelst bara extra utrymme utan nåt större användningssyfte för tillfället..




Garderob..



Finns inte många dyrgripar till väskor eller designerplagg, men det är så mycket roligare att få ihop nånslgs outfit när man ska nånstans längre än bara till matbutiken, när allt har sin egen plats och är framme.. Detta kräver dock att man gör sitt yttersta för att behålla ordningen om man ska hitta nåt.. =) Linneskåpet är super (mommos förståss).. en skild hylla för nytvättade babypåslakan är fixad..  Och klackarna står radade i skohyllan..=)



Vårt sovrum.. med sänghimmeln som jag älskar!! det är så mysigt..





Och de tre stora fönstren får verkligen in ljus i rummet.. Det enda negativa är väl att jag sover på den sidan och då borde babyvaggan stå brevid sängen.. fast det drar eventuellt en del då fönstrena är så stora.. får se om vi blir tvugna att försöka byta sida.. =)



Detta är då vaggan!! Den är från Faffas släkt från 1800-talet nångång.. förr var den brun med blommor målade på sidorna, nu senare har den målats om vit.. och jag ÄLSKAR den! den är så fin på alla sätt.. Dessutom kan man sätta lite böcker eller nåt under medarna, om man vill höja upp huvudet åt en snoring bebis som kanske får lättare att andas och sova då.. Underbar!!


Och tillsist, men finast i hela huset enligt mig.. =) -> Babyrummet..




Idén är att det ska vara en liten fantasiskog med skogens djur.. Dominerande för tillfället av ugglor och ekorrar (serla-ekorren jag tänkt sätta till loppis blev hur fin som hälst brevid bokhyllan).. mjukis kor och traktor från Ikea är ju självklart obligatoriskt för en bondpojk.. =) men också detaljer som handmålad lampa med apa i kokosträd, nappbox och spargris från Cultdesign var jag tvungen att beställa.. och limegrönt och turkos blev sockersött pojkrum på vår vind.. väggtarror är super till barnkammaren eftersom de är skonsamma mot väggen och får sitta kvar tills man tröttnar på dem och sen drar man bort dem utan att de lämnar märken..
 
Väggarna är målade med en gräddvit färg och sen har mamma orkat dutta och fixa stjärnor med chabloner av något som kallas hohtomaali och reflekterar de silverfärgade stjärnorna fint.. bra för oss som i byggnadsskedet inte visste av vilka barn som ska bo här, och med väggtarror till får man nästan till vad som hälst.. förr var det ett hobbyrum med stjärnor på väggarna, nu barnkammare.. och hade vi väntat på en liten tjej hade det funkat lika bra med rosa färgklickar till.. stjärnor funkkar helt enkelt till allt.. och präglar ju ganska dominerande i inregningsvärlden.. framför allt hos Gant.. som tips för folk som bygger och eventuellt tänkt ha barn i framtiden men inte vet vad dom ska göra av något rum.. Stjärnpåslakanen som jag bäddat med i vaggan köptes ju i stockholm på NK, när vi firade vår första bröllopsdag.. De är av märket Frank & Poppy och hittas säkert på någon svensk nätshop som levererar till finland om något vill ha sådana.. fortsätter stjärntemat i allafall och var så bedårande söta i vaggan så jag nästan fällde en tår.. Nu fattas bara användaren.. =)



Skötbordet och byrån med alla bebiskläder, båda inom räckhåll med en bebis på skötbordet... =) Praktiskt också att det lämnar ett mellanrum bakom skötbordet, så kan man te.x sätta dit en blöjroskis och inte behöver ha den direkt brevid dörren.. Den blir lite mer obemärkt då av besökare om den inte står direkt i dörrhålet.. Dessutom är den ju då också närmare och gör att man räks och slänga en blöja, också med en bebis på skötbordet.. hur som haver är den mer undan där den är nu.. Väggförvaring och förvaringskorgar och skötunderlag av vaxduksmaterial som ej gör något om man klottar lotion eller olja på, utan torkas lätt av med trasa från Färg & Form.. De flesta produkter finns på lekmer.fi eller på en Webbshop -> House of hedda där jag också beställt väggtarrorna ifrån.. levererar till finland och betalningen sker enkelt från kronor till euro med visa..

Själva inspirationen till sköthörnan är mycket från Färg & Forms inspirationsbilder och från ikea.. både bilderna på nätet och från "Rummen" i butiken.. En del planering och fundering kring detaljer har ju gått åt till barnkammaren, men det har för min del varit den roligaste inredningsbiten på hela huset.. =) Barnkammare är såå min grej, och vi är båda rätt nöjda med hur det blev.. bra om man kan va det också.. det är ju trots allt vi själva som bor här..

Och det gäller väl hela huset överlag.. jag är uppriktigt sagt nöjd med alla rum i huset för tillfället.. alla färger och detaljer.. nu är det bara att njuta av att bo också.. men de flesta rum har fallit på plats nu under tiden ja sorterat och städat.. och mest efter att vi var till ikea.. de rum vi redan använde fick ett lyft och andra tog sakta men säkert form under tiden, tills helheten blev såhär..

Helhetsintrycket hos oss är mycket mörka färgen med kontrast av lite shockfärger och spotbelysning, men på ett smakfullt sätt vill jag tro.. =) Det är mycket gamla möbler blandade med nya.. men känslan som jag får av att bo i huset jyst nu är praktiskt, fungerande och inbjudande.. Det blir inte trångt fast vi är många här, och bor man mitt i en urskog så vill man ha spontanbesök.. =) Sovrummet fick helt annan betydelse för mig bara med att tillsätta en sänghimmel.. det är mysigt och lugnar ner mig på något sätt.. =)

Och känslan av att ha helt organiserat och städat 216 kvadrat är lölligt tillfredställande.. =) jag har sån otrolig kontroll och vet precis var allt finns.. tror det antagligen är första och sista gången jag kan säga det.. =) men om det överhuvudtaget är möjligt är jag glad att jag fick gjort det jyst nu.. I´m at pice.. nu kan jag med bra samvete åka in för förlossning när som helst.. visst finns det alltid småsaker att fixa, men det viktigaste är gjort.. vilken high.. trodde faktiskt inte att jag skulle hinna.. =)

Detta blev ju antagligen bloggens längsta inlägg ever, men you asked for it. så här är det.. Välkommen in på spontanbesök för att beskåda live.. =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar