måndag 23 mars 2015

Mera maat!

Tänkte berätta lite vad damen äter för mat nu då hon blivit så stor..
 
 

Jag har börjat vänja henne med butiksburkmat så hon ska bli van med det innan resan om ca en månad. Och dessa har hon ätit med ganska så god aptit. Kör helt med ekologiska alternativ eftersom de smakar (och doftar) överlägset bäst av allt i hyllan. vet nu int om jag har det som sådan stenhård princip, men det hon äter bäst blir det helt enkelt, och dessa har hon slukat såpass bra så jag tror vi fortsätter med dem hela vägen.
Hipps Rotfrukter med kött, Nudlar grönsaker och skinka och pasta bolognese. Och så Sempers Couscous med kyckling och basilika och Lasagne. Couscousen är grynig och bra för motoriken då man vill frångå de slätaste puréerna och lasagnen har klippt små små stumppar av spagetti så det funkade för William minns jag.
Änn så länge sänker hon inte så stora mängder och en såndär burk äter hon nog tre gånger av ganske. Men för att få varierat smakerna lite brukar jag varva två olika. en sort på lunchen och en sort på kvällen. En öppnad burk håller i två dagar så då hinner man oftast äta det mesta.
Egen mat tänker jag nog göra ibland också. Potatis, Batat, morot och broccoli tycker hon om så det kunde man frysa in i iskuber skillt så får man mixa ihop lite olika enligt vad man vill ha. och lite kykcling och fisk också färdigt  uppmätt enligt en portion så går det enklare.
 
Fruktpurèer har inte varit någon hitt. hon tycker att allt är för surt. Tillochmed mosad banan och päron som mer är riktigt söt. men har köpt hem lite olika med yoghurt i så vi ska se nu. brukar ge några skedar efter maten och blanda med i gröt men änn är det lite segt.
Gröten är ju somsagt under prövning så får se vad vi hittar på.. nog ska väl någon börja slinkka ner snart. Nan2 ersättning kör vi i mjölkväg och så dricker hon gärna vatten ibland också.
 
Och käkar majsbågar då tänderna kliar.. 😍

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar