tisdag 7 juli 2015

5 saker som underlättar matrumban i en familj

1. Slicer dicern.

Visst, man måste skära till större bitar först, men då man har mindre folk som äter i huset och inte kan äta så stora bitar är det super med sånthär. Lika så till då jag gör smörgåstårta. Hatar att stå och skära och skära och tycker att det är den jobbigaste processen i bakningen. Med denhär kan William också hjälpa till under uppsikt då man inte vågar låta barnen skära själv änn. Tacos blir klart på nolltid te.x. Sen finns det säkert en massa andra funktioner på den som jag inte ens orkat testa. Vi kör med ett och samma bett oftast. tvins.com säljer den, och såg precis en uppdaterad version av den tilloch med för (89,95€), tja inget super billigt men vi använder den såpass mycket så jag nog anser den vara värt det.



 2.Tupperwares microkokare



Vi har egglådan och den är det smartaste jag kommit över ever! Rör ihop två ägg, tillsätt lite mjölk, riv i lite skinkka och ost eventuellt och in i micron i 2-3 minuter (beroende på äggmängden 1 min/ägg brukar jag köra). Och voila, ångkokad omelett! Det lär inte vara microvågorna som gör omeletten utan ångorna som bildas innuti lådan. Inte speciellt dyr heller (19,90€). Riskokaren har jag inte testat, men tänkker mig att den fyller samma funktion. I med vatten och ris och in i mickron x antal minuter och så har man ris. Och det lär ska vara väldigt perfekt kokat också. Då man äter hälsosammare men kanske lite avvikande från barnen så behöver man inte sätta ner en masssa tid på att tillreda flera olika saker så det passar alla. Eller alternativt jobbar, tränar och har 15 järn i elden samtidigt finns ett enkelt och hälsosamt och framförallt tidssparande sätt att kocka. =) Ikväll bestod min mat av en omelett och sallad. Yummie!



3, Cerafit fusion stekpannor.


Ni vet då man steker mat samtidigt som ena eller båda har någon toalettincident som inte kan väntta. Eller då dem annars är rastlösa och hungringa och vägrar låta dig tänkka klart. Då är dessa bra. De bränner inte fast maten i pannan och te.x kycklingstrimlor i marinad fick behålla nästan all sin marinad som med vanliga pannor blir bortkokad så det blir ganska torrt. Dessutom är de ju tillverkade av ett hårt keramiskt material som inte flagnar av i maten som teflon gör efter en tid. Bananplättarna blev super i dessa. (139,90€) för tre stekpannor samt en mini slicer dicer på köpet.


4. Termosar.





För morgonkaffet som alltid blir kallt, för mellanmålet som ska med i en varm traktor, för 
ersättningen som ska hänga med hela dan på stan. We love termosar! Kopparna finns väl mer eller mindre överallt, lisom mattermosar. Skiphop hade jättefina mattermosar såg jag och Tuttflask termosen hittade jag på matkamuksu.com

5. Non-spill pipmuggar

Köpte denhär engång då vi lämnat Williams pipmugg hemma. Köpte aldrig något annat igen. Denhär liksom termosarna sparar ju inte tid i matlagning sådär direkt, men en massa om man ej behöver torkka golv samt möbler samtidigt som man gör maten. Märket heter canpol babies som jag gillat skarpt under dessa tre år som mamma. (De har även en perfekt nagelsax för nyfödda naglar då den från mammalådan var för stor först.) Denna kopp alltså finns i flera olika färger, (rosa, röd, grön, blå och svart) och hittas vid Halpa-halli. Priset kommer jag ej ihåg. 




Hur gör jag då för att få ihop viktnedgång kombinerat med hektiskt tvåbarnsvardag.. 


Det första sku jag säga som är den största utmaningen är rutiner. Helst ska vi vakna 8 för att äta frukkost 9, lunch 12, mellanmål 15 och middag 18, och kanske kvällsmål innan läggdags 21, beroende på hur dagen sett ut. Dethär är det optimala för oss. Passar barnen bäst och mig bäst att vi äter lite men ofta och inte blir hungriga. Det dock gör ju att man hamnar att förbereda lite för att inte behöva stå och koka hela daan. Och nej såhär optimalt blir det inte nära på varje dag. Ibland sover Vanessa konstiga tider, ibland somnar William på dagen som han inte gör varje dag numera och beroende på vad vi gör helt enkelt. Om vi är hemma eller på språng gör ju också en skillnad då man hamnar att försöka greppa rutinerna på ett annat sätt en hemma. Eller planera om vartefter saker sker. 
Visst kan man låta bli att planera, men lägger huvudet i pant på att viktnedgången inte blir av då, eller i allafall tiden till träning.

Ibland äter jag mer till frukkost och ibland mindre, beror helt på hur hungrig jag är då jag vaknar. Blir nästan alltid en Skyr med mysli och chiafrön, och kanske en halva rågbröd (köper vaasan minihiilari om det finns då jag handlar),  med två ägg varav jag tar bort gulan på den ena. Och lite gurka och paprika. kaffe med mjölk eller te med mjölk och honung.

William äter rostat blandbröd med ost och grönsaker samt en liten yoghurt med musli ibland. Vanessa äter Sempergröt med fruktpuré och båda sin egen mjölk. 

Jag tillreder mat ofta för två dagar i gången så vi kan göra annat dagen efter eller nåt. så till lunch blir det ofta kyckling tortilla med fullkornsbröd och grönsaker. på sätter jag ännu grynost och lite dressing eller lättgräddfil med citronpeppar. Ibland äter William tortilla och ibland kokar jag ris åt honom och tar bort lite av kycklingen till min mat och gör sedan en sås. Jag brukar koka så mycket ris som såsen räcker till, och efter att jag tagit mat åt William lägger jag resterna i tommat barnmatsburkkar så har man att värma en annan hektisk dag. Ifall jag bara stekt kycklingen och det lämnar över kör jag en sallad eller något dagen efter. 

Steker jag malet kött blir det ovannämnda tortilla med tacokryddat kött. Det är helt okej i kryddväg för William också så det går hem. Ibland kokar jag fullkorns makaroner åt William och blandar i köttet. Eller en sallad med amlet kött till mig, funkkar också. Har vi jättebråttom värmer jag en burk ur frysen åt William (kyckling/ris är nästan det enda han äter fast det inte är färskt), eller så äter vi lite plock av varje. Nån knackkorv, lite bröd. perunareiska är favoriten här jyst nu, gurka, körsbärstomater grynos,t vad som hälst som han bara äter. Och jag kör en sallad med tonfisk.

Vanessa äter nog burkmat från butiken i majoritet. Lite plockmat har vi börjat med. små brödbitar, grynost, banan och mitten an en gurka. Det mesta som inte fastnar i halsen och slinkker ner lätt. Fullkornsskorpor är en favorit då tänder är på G, och de är så skarppa så det inte lossar stora bitar som fastnar i halsen. Och majsbågar. 

Mellanmål kan nog vara allt möjligt, och där äter vi oftast alla samma. Bananplättar med kvarg och bär, eller en frukt och nötter te.x. Och kvällsmålet blir ju inte alltid av beroende på hur sen middagen blir så det är lite olika, men sempers färdiga gröt i klämpåsar finns i passligt många smaker så man kan variera så det har hon ätit om kvällarna nu den senaste tiden. Bara sådär som den är klämmer jag ur den i en skål och matar med sked. Hon distraheras bäst om hon får hjälpa till med ätandet med att te.x plock in lite brödbitar mellan grötskedarna. 

Tja, förr tyckte jag att det bara kändes komplicerat att försöka äta hälsosamt då man ska kombinera det med kost för ett växande barn som nog ändå behöver kolhydrater mer än jag, men det gör jag inte mera. Det går nog ganska på rutin bara man kommer igång så nu löper det på helt okej tycker jag. 

Det som inte är så mega-hälsosamt, men som kan vara en räddare i nöden som man kan trolla fram en plåt av på en halvtimme är snabbpizzan. Eller en paj av samma recept.

Vad gäller själva träningen och kanske främst att få till den i vardagen brukar jag försöka få alla att äta middag vid 12. d.v.s få Vanessa att äta innan hon somnar första gången. Är det helg är William oftast med pappa efteråt och är det vardag gör jag honom delaktig och drar en cirkelträning här hemma. Behöver jag ha det tyst i mitt huvud drar jag gärna iväg på en cyckelrunda eller ifall det bara är jag och Vanessa ut och skutta med vagnen en sväng. Det gäller att inte ta sådan stress över träningen och låta den ske då det är möjligt. Med spädbarn vet man ju inte hur dagen blir eller vad man orkar med, men numera är det nog sällan jag inte får klämt in en träning av något slag om jag vill under dagen eller kvällen.  Men åndå klär jag på mig träningskläder från morgonen om vi tänkt vara hemma och sen drar jag igång så fort jag bara får tillfälle till det. Till träning HAR jag inte tid för tillfället, det TAR jag någonstans ifrån. Om den mindre sover borde jag göra en massa här omkring, men prioriterar jag inte träningen blir den inte av så vi får helt enkelt acceptera röran och hoppas att det blir bättre nån dag. =)




Smakliga måltider till er också! =)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar