måndag 6 juli 2015

Helgen och träningsstatusen

Fredagen fortsatte med en snabbpizza för hela familjen. (Receptet hittar ni under etiketten Recept) Och jag älskar den! Dels för att den är lite hälsosammare än vanlig pizza då man har halften havregryn och hälften vetemjöl. Och så innehåller den ingen gäst vilket gör att magen inte blir så svullen och spänd. Tillochmed mannen gillar som är skeptisk till det mesta.




Annars har vi inte gjort något speciellt i helgen. Jag har försökt koncenterar mig på träningen och framförallt att få den gjord då fler normalt jobbande händer är lediga. och vi har mest  hängt här hemma.

"I also want my snack in a cup like my bro" .. yupp, that was a good idea.. or not. 




Fåtöljerna har förrästen varit en hitt här! Vår mommo hade med sig dem från jysk här engång. Perfekt att bänkka sig i framför barnkanalen och äta mellanmål. Tycker också att det är en bra storlek för båda, och eftersom de ar helt mjuka kan Vanessa krypa i och ur den själv. Hon kan inte riktigt sätta själv förståss, men kypa på den i allfall och båda har gillat dem.




Igår lånade fammo Vanessa och William körde balar med Pappa, så då tramppade jag iväg på cyckeln. Över 20km blev det i ett underbart väder. Men idag har jag nog en paus. Har kommit in ganska bra med träningen och upplever det inte som speciellt jobbigt att göra det heller så det är ju jättebra. 



Tillskillnad från förut har jag ingen speciell diet och håller mig inte i något strängt piskrapp. Vill vi äta glass på en onsdag så äter vi det och vill jag ha något i helgen så äter jag det också, men lagom av allt förståss. Under veckorna håller jag nog bort största delen av kolhyrater och socker och äter mycket grönt och massor av proteiner. Såntdär att vara petnoga och jämföra en massa index hit och dit om just vilka grönsaker eller frukter skiter jag nog i. Te.x så är ju allt rött sämre än grönt te.x paprika och tomat, men har aldrig hört om någon som gått upp i vikt av tomat eller paprika!? och dressingar använder jag alltid, juice dricker vi på helgerna i allafall. 

Denhär gånger väljer jag att inte vara så "All or nothing". Jag har ingen tid för när jag ska vara min normalviktiga volym, utan alla gånger jag väger mindre än i går och förra veckan är hemmåt. Nästa gång jag är gravid, ifall det blir fler gånger så måste jag verkligen jobba på att fortsätta mina matvanor som jag har nu och inte hysteriskt häva i mig socker. Ifjol gick jag ner 30 kilo innan jag blev gravid igen, och det var nog en nyttig erfarenhet. Jag har alltså gått upp 20 kilo från det med lillasyster och börjar ha skalat av mig de första 7 kilona tillbaka. Och vet ni, det går undan nästan lika fort som sist nu. Har inte gjort något alls dehär fösta 8 månaderna, men en del har ju rasat ändå. 

Om änn väldigt lite. Vi har alla olika kroppar vad gäller graviditet. Vissa har nästan ingen mage alls och det lilla som putar efter att babyn är ute är borta inom någon månad. Och så har vi sådana som jag. Vars kropp fungerar som en svamp som suger åt sig allt man stoppar i sig och väldigt lite avdunstar sådär bara. Nu har jag i allafall motivationen så vi kör vidare. Som flerbarnsmamma blir man en mästare på att multitaska. Och hålla rutiner. Vissa dagar blir nog ändå allt så fel så man hade lust att sätta sig ner på golvet och pyyla. =) Men den senaste tiden har jag blivit rätt bra på att greppa tag i situationer och göra det bästa av dem om jag får säga det själv. Att trolla fram tid till det jag behöver ha gjort.

Det jag konsumerar mest nu i hälsoväg är kanske: Skyr lågkolhyrats smaksatta kvarger, Chiafrön och liten mängd kellogsgranola mysli, sallader i all variation, Fullkorns tortillor, Bananplättar med skyr och bär, Ägg eller omelett dagligen och cocovi's supersnacks med kaffe ibland. Den med appelsin innehåller dadlar, cashew, russin, rå kakao och appelsinolja så bara nyttigt.



Vädret har ju varit toppen nu i helgen iallafall och helst hade vi varit på villan hela tiden, men det äro grästider och bråttomt för våra bondkarar och mommo har golfat och sånt så det blev ingen villa. Men ännu hinner vi vara där också. Bara värmen kunde komma tillbaka lite. Det kan nu inte ha varit där med sommaren änn!?  För kallt för att ens bada i poolen idag så vi ska ta en sväng via S-market efter lite smått och se vad dagen medför.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar