fredag 24 juli 2015

Våra stora små barn


Idag är Vanessa 10 månader, 2 veckor och en dag gammal enligt hennes lilypie-ticker, och eftersom vi inte fått in nån uppdatering vid 9 månader så kör vi en här mittemellan:

- Har ganska växlande humör numera då jag oftast skiner upp som solen själv då någon ger mig uppmärksamhet. Men brorsan är lite väl egennyttig och brukar knycka saker ur händerna på mig. Tidigare blev jag bara lessen och började gråta, men numera grabbar jag tag och knycker saken tillbaka, en mycket effektivare metod har jag märkt. och hjälper inte det tar jag i för kung och fosterland för mig kör man inte med. Ibland kan jag leka med brorsan en kort  stund så mamma hinner med lite tvätt eller disk, men oftast vill jag nog ha henne under uppsikt. Hon smiter så lätt och börjar göra något eget som inte ingår i vår uppfostran, vet ni. Dagens föräldrar..

 - Jag kryper jättesnabbt och går med lära gå vagnen, men än är det nog inte så hundra med balansen. Lite för svaijigt för att våga gå några steg änn, men jag övar flitigt dagligen och är ingen cry baby fast jag faller på rumppan. man blir härdad då viljan att ta sig fram är stor.




-Första vanliga maträtten sänkte vi igår och så testade vi lite naturelljoghurt och fruktpuré efter gröten.




-Vägde 9905g och var 75,5 cm lång på förra veckans rådgivningsbesök, vilket landar oss lite över meddelsträcket på längden. Men det är väl inget oväntat precis då William också numera är betydligt längre än medelmåttet.

-Fattade "penngreppet", vilket William inte gjorde i denhär åldern om alls. Så det var rätt ovänttat. alltså då dem strör ut lite nonpareller på bordet för att se hur bebisen reagerar. Vanessa försökte fånga dem mellan tummen och pekfingret, medan William borstade dem av bordet i ett svep.

-Sover bra som alltid, två gånger om dagen varierande tider och hela nätter så mamma och pappa har inget vidare att klaga på.

- Har lärt mig att kliva upp på en bil som William skjutsar mig runt på. Ibland går det för fort och då kan vi vurpa innan mamma hinner fram till oss, men det brukar nog inte vara så farligt.

-Vinkkar me handen om någon säger "baj baj" och lägger huvudet på sned om någon vill "Aijja" (gullas). Sötast åldern helt klart. =)  

-Har upptäckt musiken på allvar nu. Kan ej låta bli att "headbanga" eller ljuda med i en svengig låt.

-Att handla mat är inte min favoritsyssla då jag helst inte sitter fastspänd under någon längre tid. I vagnen går det bättre om det är en växlande miljö, men jyst mathandlandet ser jag till att går undan numera. Min mamma borde faktiskt tacka mig då jag reducerar risken för impulsköp.

-William är fortfarande min stora idol och ingen förgyller min dag som när han kommer hem om han varit borta. Snart fyller vi 1 och 3 år och har många barndomsår kvar att uppleva och hyss ogjorda. Can't wait! 










William är idag 2 år och 8 månader, så en uppdate är nog på sin plats. Det ändrar ju inte så mycket från månad till månad så ganska samma är det ännu som för ett par månader sedan då han blev två och ett halft.

- Har verkligen växlande humör då vi nu förstått den sanna innebörden av tvåårstrots. Ibland skär det sig utan klar anledning så vi måste väntta ut det. Och ibland går det att förhandla sig ur sämre siuationer.

- Har blivit jätteduktig att gå på pottan här inne och kissa i gräset ute. Det händer ofta självmant också utan uppmaningar och det enda som behövs är hjälp med att få på byxorna igen rätt väg. Ibland då jag leker för koncentrerat händer olyckor, men poängen med hela pottan verkar nog ha gått fram. 

- Cycklar med stödhjul och jättehårt med Pukyn. Hoppar på studsmattan och gräver på i sandlådan längre stunder. Mamma säger att jag är väldigt kvick och hinner med mycket om dagarna, som mamma inte alla gånger finner så roligt. Bäst trivs jag då det är mycket program med släkt och lekkompisar eller att köra baalar med någon här på gården eller med moffa.




-Jag har börjat följa med mommo och moffa och fammo och faffa ensam flera timmar ibland och det är jag rätt stolt över.  Mamma hinner göra tråkiga saker under tiden som att städa och sånt. "Baj, baj, syns saan" brukar jag säga ivrigt idörren då jag blir hämttad.

-Äter avvikande saker som många andra i min ålder inte gillar som: musli, saltgurka, fetaost och olika sortters nötter.

 -Är mer eller mindre en meter lång sedan jag sist vägdes och mättes i december och väger ungefär 15 kilo. Det är nog lite i överkant från normallängden och följer rådgivningens +2 kurva. Men mina föräldrar är inte direkt kortta heller så följer fint min egen kurva.

-Upprepar mycket ord och lär mig massor med nya hela tiden. Vem någon är, vad saker heter vad man brukar änvända något till.

-Den absolut intessanttaste prylen ever är sälvgående kläsklippare. Munnen går nonstop då vi kommer in på mommo eller moffas gård som har såna. "mommos gräsklippa heitä Albert", "vann klippär a?", "Ha firi å ladas". "moffa ha massitattoon å gräsklippa", "Ska vi fa skåda?" "Ny firi å ladas".



-Hjälper till med allt möjligt i köket numera. Öser upp kaffe åt mamma och grötpulver åt Vanessa och hackar grönsakerna till middag. (Dock kräver det ett visst tålamod av mamma). Jag tycker mycket om att baka också,  och speciellt att smaka på visplarna. =)

-Kan otippat krama mamma utan anledning, vilket ju onekligen är en supermotvikt till trotset.

-Sitter ibland och räknar upp alla som jag tycker om sedan jag lärde mig innebörden av ordet.

-Ibland leker jag lite för hårt med lillasyster så mamma får avbryta, inte minst då avundsjukan är framme, men Vanessa är ändå den jag kramar mest och ler mot först varje morgon.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar