torsdag 1 oktober 2015

En hiss och en diss

En hiss och en diss jag upptäckt på nätet den senaste tiden..

Hiss: Sidan http://brapodcast.se/ där ni hittar min nya favoritpodd "Vattnet går", och "Skvallerpodden" som ges ut av redaktörerna på veckans NU! Man kan helt enkelt inte få för mycket av förlossningsberättelser och läser numera inte skvallertidningar då jag inte riktigt hinner, är mest intresserad av vilka som vänttar barn och sånt och kan då rekommendera att lägga till kontton som celebritybaby och kändisbebisar på instagram så blir man uppdaterad vartefter knoddarna föds. Men skvallerpodden kan jag höra på bara sådär annars för att få lite mer onödig allmänbildning. =)

Diss: Katrin Zytomierskas medverkkande i programmet Malou efter 10. Alltså, har alltid respekterat Katrin jyst för att hon är så rak och ärlig och kan ofientligt vädra sin åsikt om vad som helst. Hon har alltid varit så målmedveten och ambitiös även fast hon ibland tramppar folk lite väl hårt på tårna. Men alltså hennes kommentarer i dethär programmet angående en kampanj som ett gäng kurvigare tjejer har starttat för att lite ändra folks syn på idealkroppen, "Detdär är ju sånt man skrattar åt", "Känner ingen människa som ser ut sådär och är lycklig". Alltså.. Hur kan hon känna att hon har rätten att säga vem som har rätt att vara lycklig eller inte? Om nu någon som te.x jag kände sig någorlunda tillfreds med sig själv fastän man kanske har ett eller annat kilo förmycket, ska vi granska oss själva i spegeln och säga. Nej, du har så rätt. Vad äkliga och feta vi är! Visst, Jag skulle också kanske må lite bättre om jag var närmare min normalvikt än vad jag är idag, men varför har hon rätt att säga att man inte kan vara lycklig om man inte är smal? Går det på något sätt hand i hand att det är och ska vara en förutsättning för att ens kunna vara lycklig för henne?

Hon sjönk något fruktansvärt i mina ögon nu faktiskt. För att hon för mig få ha sin åsikt så mycket hon vill. Det är helt okej, men att lägga fram det som att det är OK att skratta åt en kurvigare persons kropp är bara regom ruttet! Du har rätt om att vi inte ska uppmunttra till övervikt som att man inte ska sträva till att äta hälsosamt och röra på sig, men det är varje persons eget val. Man här väl ändå inte rätt att skratta åt någon hur dom än väljer att leva sitt liv. Det har med så många faktorer att göra och jag tror att väldigt många människor mår dåligt även om de är lika smala som du Katrin, vissa kanske jyst för att de noijjar över allt som har med vikten att göra. Lagom av allt är bäst.

Här kan ni se programmet, och här kan ni läsa katrins försök till ursäkt för vad hon har sakt. Jag tycker dock att vissa grodor inte slätas ut sådär smidigt och att det var rejält ruttet uppförande i tv. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar