fredag 16 oktober 2015

Om framtiden och studier och sånt

Blev en bloggfri vecka. Har haft mycket tankar och funderingar att redan ut så behövde lite ledigt från allt annat.

Och Tack! för all feedback om barnmorskestudier, både här på bloggen och på facebook. + att jag haft kontakt med en bekant som har gjort dethär förr, och jo.. Jag måste faktiskt överväga att INTE ge upp denhär drömmen direkt.

Japp, det kan mycket väl vara att jag spenderar otaliga timmar och kilometrar efter riksåttan från nästa höst. Livet som studerande (och pendlande) tvåbarnsmor sku säkert inte bli lätt. Mer orgniserad och rutinerad tror jag absolut om alla ska hinna i tid, men det ÄR en möjlighet. För det finns faktiskt folk som bor mycket längre bort och inte har möjlighet att flytta för de studier de önskar, så för en utbildning som förhoppningsvis leder till drömjobbet så.. vad gör man inte? =) Och praktiken kan man ju då avlägga i kokkola te.x.

Har ganska mycket mer motivation till att studera nu också känner jag, allt i läroplanen lät ju intressant. Bra det, för tror det kommer att behövas mycket av den varan i min eventuella framtid. =) Men om jag sku börja med att söka nu först, och hoppas på att jag kommer in! Gemensam ansökning kan väl lämnas in från februari nångång, urvalsprovet är i maj och beskedet kommer väl sen under sommaren.

 Bild

Det kommer inte att bli lätt hur jag än får ordnat det om jag får en stuideplats. Det kommer att kräva mer av både mannen, fammo, faffa, mommo och moffa för att dethär ska gå vägen för mig, men om det gör det blir jag nog världens lyckligaste. =) Andra har ju gjort det innan fastän dom har barn, så antar att det på nått vis är möjligt. Och de närmaste var nog peppande då jag började prata om dethär. Alla tyckte kanske inte att det var en superidé tillföst. Och det har krävts en massa gemensamma funderingar med mannen om hur framtiden med en skiftesarbetande skulle bli och hur vi skulle ordna allt det praktiska (för att inte tala om ekonomin).  Men tror nog att det sku kunna bli rätt bra ändå om man kan planera och försöka prioritera tid tillsammans. Framförallt det att han kan jobba mot samma mål för att jag ska uppnå dethär känns ovärderligt! Att vi båda kan sammarbeta för att få allt att gå ihop är egentligen den enda vägen. Jag varken kan eller har rätt att göra dethär själv sen barnen finns, så jag kommer alltid att vara tacksam för att vi kunde prioritera min karriär nu. If there's a will there is a way! <3

Nu kan jag återvända till vardagen då vi bestämt att jag ska söka in. Blir alltid sånt stressbomb när det gäller sånthär, och har beslutsångerst delux. Främst förståss då barnen är med i bilden med dagisstart och allt sånt, men tror nog att det blir bra på nått sätt. Kommer att vara lång väntan till sommaren säger jag bara. =)

Tills dess har jag hittat en ny favoritserie på youtube som heter "The midwives" och går igenom barnmorskans arbete ganska bra. Om hur studeranden lär sig, om hemmaförlossningar och traumautbildade barnmorskor som de som behöver pratar med innan förlossningen. Väldigt intressant!


Bild 

Ikväll ska jag iväg på middag med några andra mammor. Några nya ansikten är också på kommande så det är ju alltid roligt, då jag i allafall inte känner dem alla så bra sen innan. Nu ska vi fixa ihop nån sen lunch tror jag. Vanessa har varit ganska varm i pannan från och till hela dagen så hoppas det inte blir nån ihållande feber.

7 kommentarer:

  1. Gar int e ti ta på läroavtal ??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Veit faktiskt int hor e er me he.. Men tå ska man vel äntå ha na teori i en skola så antar att närmast er i vasa horsomhelst eldä? Hor ansöker man ens om läroavtal? Känns naveg entå säkrari ti heilt enkelt sök in ti utbildningen tenkkä ja fast e sko ga.. Kan man ens ta en 4 1/2 åri högskoleutbildning på läroavtal? Har ingen aning..

      Radera
    2. Min mor berätta bara om en kvinno som hadd tagi via läroavtal :)

      Radera
    3. Okej! nå no kan hä jo va at i gar naaleis.. Arcada i hesa sko ha passa mi betär tå man kan ta teori på distans å praktik vann man vill, men tå er i jo entå no na teori på plats, så sko vaal fö langt om i er na ofta. Kan tenk mi et i sko ga ti ta hadi barnmorskedeiln på läroavtal om man er sjuksköitar från förr, men tenkkär no et i er vääl mytsi ti lär si sjölv å åv aadä utan na lärarä å söis om man int er meir en kosmetolog som jag.. =)

      Radera
  2. Gar e ti vaal ti sjuksköitar först i kokkola tå? Å bygg på me barnmorsko i vasa saan baket? :) Lycka till i allafall, he gar no säkert bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säkert sko e kona ga.. Men som di sa har man jo int naasorts garanti fö ti koma in ti barnmorsko saan oberoend vann man gaar.. fösto at di int rikti har na grömtti ströplatser heldä, er vel bara om naan skuter opp utbildningen som har en barnmorskeplats eldä na toko, å at man har sama som sjuksköitarä hor som helst i 2 1/2 år, men at e saan vaal inrikta.. å sjuksköitar er jo 3 1/2 år så veit int hor di komplettrar eldä om di måst hä naaleis.. =)

      Radera
    2. Hor di kompletterar om di saan far vidari ti barnmorsko mena ja.. Tack! vi får halld tyma.. =)

      Radera