torsdag 1 oktober 2015

En vanlig dag hemma

Godmorgon! hade tänkt återuppstå efter att jag hade lakt barnen igår, men en lång nattssömn lockade mer så det blev så. Igår var jag och Vanessa hos Linda ganska så många timmar medan William var med moffa och körde traktor, var i föusi och torkka säädä. Livsviktiga uppgifter för honom redan som 3 åring. =) Till mat hade de fiskpinnar som han bestämt gav domen "Ja tykkä int om hädee", men då moffa snabbt som blixten trollade fram en bit grillatzöti (samma fiskpinne de nyss erbjöd honom) ville ha tillochmed ha mera. =)

Hos Linda åt jag och Vanessa också mat, och tonnvis med kladdkaka. Jag och Linda då förståss, hon kalasade mest på russin efter maten. Så vi hade det bra som prinsessor. Bra att få lite egentid med mamma ibland också då det är en konstant kamp om uppmärksamheten oftast hemma.


Idag får vi fixa dittan och dattan igen som det oftast blir till såna veckor som vi är mer på språng än hemma. Men det är bra att sakna hemmet ibland också, så har man lite mer inspiration till att röja undan då man får göra det i egen takt. Okej, sällan det händer att jag inte behöver avbryta hela tiden ändå med båda barnen, men man blir ju van. Van hur man ska göra för att få något gjort, men att inte ha någon tidsram på någonting annat än maten i stora drag är skönt. Tror inte att vi orkkar oss i sandlådan idag heller då det blåser rätt så mycket här. Och sovrummet måste verkligen dammsugas och torkkas. alltså jag gjorde det för kanske max två veckor sen och det ser ut som om man inte gjort det på ett år. Så är det då fyra personer sover, bökar och svänger sig där. Borde börja fundera på NÄR vi ska flytta barnen till eget rum också. Men sålänge Vanessa vaknar om nätterna ännu en och annan gång ibland får de nog vara kvar. Och jo jag vet, det sku säkert gå jättebra och vi får det värre sen, men dom är ju små ändå bara engång, så antar att JAG eller vi inte får bestämt oss. Nåjaa, nog hinner vi med det också då tiden känns mera rätt.

På hösten är det mysigt i skogen. Och jag har sen liten haft en bild i mitt huvud på hur jag och mina barn sen då jag är stor är och plockar bär och sånt, men nu på senare tid är det inte så bara då de faktiskt sett av en och annan nalle här i trakten, så vet inte riktigt vad jag skulle göra om jag själv har båda barnen och träffar på en björn. Okej, chansen är kanske inte så stor, men det finns ju i bakhuvudet alltid. Nånting som däremot sku va jätteskoj är naturstigen i kortjärvi. Ska nog muta med dendär Mosti nångång så vi sku slippa och se på alla roliga gubbar och verser efter vägen.. =)

Jaja. Det var denhär morgonens tankkar.. Nu ska vi börja med det vanliga. Byta bort pyjamasen, lassa i lite tvätt och plocka i och ur en diskmaskin.. Exiting shit, men ibland är det hälsosamt med en helt vanlig vardagsdag också. Och dom gillar vi ju också mycket.

Om ni förresten har en favoriträtt som platsar sig i kategorin vanlig husmanskost får ni gärna tipsa om något nytt jag kan laga här. Hittills har det blivit mycket makaroner med köttfärs, potatis med köttförssås, tacos och Köttförslimppa.  Vad annat är gott och äter era barn?

Bästa bloggmånaden ever bakom också. Nästan 40 inlägg (eftersom det ena försvann), vilket är helt fantastiskt för att vara jag. Men har hittat en slags annan flow nu och fått bloggandet in i vardagen, eller den är en del av mina egna dagliga rutiner numera, precis som jag ville hela tiden.

Vad tycker ni om vad den levererat den senaste månaden? Idéer om vad jag ska skriva om? kommentera gärna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar