tisdag 6 oktober 2015

Små viljestarka individer

En annan vanlig vardag börjar vara till ända. Vi försöker hålla linjen att göra så lite som möjligt ännu ett tag, och det har faktiskt gjort under för våra rutiner. Bara det att Vanessa återgått till 2 dagslurar och någorlunda bra dygnsrytm gör mycket. Ett tag här sov hon bara en gång på dagen och var jättetrött och gnällig om kvällarna, men vägrade ändå sova. Och åt då också jättedåligt då hon oftast inte hade nån vidare aptit, men nu går det somsagt bättre. Både vardagen i övrigt och ätandet. Vi fick kaffebesök av dessa..


..Vilket togs emot med blandade känslor tydligen. De växer så det knakar våra små och nu börjar också trotsfaserna, lovely! =) Vanessa har plötsligt fäst sig hårt vid sina ägordelar och det blir minst sagt kaos i paradiset om någon sku vilja ha något som är hennes. Om William har den sparkbil som hon vill ha skriker hon ganska slätt tills hon får den. Och till min stora lycka ger William oftast ifrån sig den. "Beebi får ha hä" säger han bara för att jag ska bekräfta att han var duktig. Huruvida det är rätt eller fel att låta henne få allt kan ju diskuteras ändlöst.. Och ifall det sku vara någon annans sak eller som nu då vi har gäster får man helt enkelt tramppa in och kräva att hon delar med sig. Men tror nog knappast att hon har kapacitet att förstå ännu om man säger "Nej, nej, nu är det någon annans tur" hon börjar nog skrika i vilket fall som helst, för vill man ha så vill man tydligen, men det gälller väl att välja gångerna man låter henne ha det då. Det är väl någonstans nu det ljuva syskonbråket börjar också antar jag. =)

Sökte förresten fram vilka stjärntecken barnen är födda i då jag fyllde i babyböckerna, och kan nog inte alls intyga att jag tycker att deras personllighetsdrag stämmer enligt dessa:

William - Skytten: Ärlig, generös, idealistisk, optimistisk, överdrivande, entusiastisk, sökare
Element: Eld

Vanessa - Jungfrun, Blyg, självmedveten, analytisk, produktiv, kritisk, föränderlig
Element: Jord

Williams stämmer kanske delvis, men sku nog tillägga tempperamentsfull och tycker att eld är ett bra element för honom. Vanessas stämmer ju inte alls. Vadå blyg och föränderlig? Visserligen är hon ju bara ett år, men tvivlar nog på att hon blir sådär jordnära enligt hennes element utan rejäla chill pills. =)  Minns att jag kollade upp det innan då jag var gravid och visste vilket datum hon var beräknad till, att oj, va fint! Hon blir säkert sådär lugn och chill som min bror var som bebis. Lite var man parkerade honom såläge han inte var hungrig, trött eller hade våt blöija. Ehmr.. Det blev hon inte. =)  Fast enligt hennes beräknade födelsedatum 23.9 skulle hon blivit en våg med elementet luft och det tycker jag inte att passar in på henne bättre det heller. Nåh, time will tell, kanske hon blir mer jordnära med tiden.  =)

Mitt tycker jag att passar in ganska bra faktiskt. Väduren:  Varm, entusiastisk, social, känslosam, stressad, impulsstyrd, aggressiv.
Element: Eld

Och Miikis. Lejonet: Storsint, kärleksfull, viljestark, svartsjuk, ledare, trofast, plikttrogen
Element: Solen

Eller ja, speciellt svartsjuk tycker jag väl inte att han är men det andra stämmer ganska bra tycker jag. Här.kan du läsa om ditt. Miiki har varit ute och rastat barnen som har spenderat dagen inne så de inte sku klättra på väggarna, och lite frivilligare gå och lägga sig. Jag har rett upp i tvättrummet och ska skura vessan innan denhär dagen avrundas här. Märks att man har en liten som övergått från potta till vessan. Det är liksom sällan speciellt fräscht i det minimala badrummet vi alla använder främst numera. Men oftast (läs:alltid) är det ju jag som har äran att städa det. Gonatt på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar