tisdag 21 april 2015

How our story began

Halleluja va bra det kändes i kroppen efter baljubadet i helgen och lite ensamtid tillsammans. Ni vet då man får sitta där på två utan skrikande barn och kan diskutera allt mellan himmel och jord. Som bränsle för själen. Vi satt där säkert i tre timmar tills brasan slocknat för länge sedan och vattnet började kallna. Och vad långt vi kommit på vår väg tillsammans sedan dendär nyårsaftonen då 2003 blev till 2004, kan vi konstatera.

Tänkte dela med mig av lite bilder jag rotat fram i form av en tidslinje, fast vissa är fotade av foton då orginalfilerna är nånstans jag inte exakt vet var kan man säga. Vissa är väl bara framkallde foton också. Men here goes:

vi7

Jag träffade Miiki första gången då jag började högstadiet hösten 2001. Jag var 13 år och han 15. Han gick på samma klass som en kompis och jag kände igen honom från deras klassfoto. Varför han nu stack ut mera än nån annan vet jag inte men det gjorde han på nåt sätt. Efter en tid hörde jag att han kommenterat att jag såg bra ut eller nåt sånt i klassen. Och sen bad jag väl kompisen att fråga chans, hahaha!! jag dör så tönttigt det känns att skriva dethär. Nåjaa.

1me3

m

Den andra bilden är från Miikis rippi då han var 15 sku jag säga. Förhållandet sprack efter 6 månader då kompisar och what not kom emellan och vi dejtade båda andra ett tag tills nyåret 2003, som firades hos min pappas minns jag.







Då gick jag på nian, hade fyllt 15 och vi började umgås intensivt. (Fotot överst är från högstadiets avslutning) Miiki gick i yrkes på bygglinjen under hösten, böt sen till lannäs på våren för att sen ge upp skolan helt nån månad senare och fick tjänst på Finells tarnsport som sopbilschafför, Snygg meritlista haha! Men det kanske lönade sig då han är där han vill vara jobbmässigt idag.

Efter att jag gått ut högstadiet började jag på ett tionde skolår hösten 2004 vid kristliga folkhögskolan i Nyykaabi. Är inte speciellt troende av mig så det var nog mer att en del kompisar började på barnledar-linjen som drog mig dit. Där gällde internatslivet med besök en dag i veckan, så det var nog en kontrast till de föregående månaderna då vi levde och andades varandra kan jag säga. Jag ville komma in på Optimas kosmetologlinje och läste därför upp betygen lite, framförallt matte. På helgerna hade vi ju lite mer tid dock. Miiki hade fyllt 18 och fått körkort. Och körde en volvo 850.

Efter tian kom jag in till optima Hösten 2005 och vi flyttade ihop i jeppis. Jag hade fyllt 17 och Miiki 19. (Det ni!) På sommmaren efter mitt första yrkesår rykte Miiki in i militären. 17 år och krigsänkka ensam i vårt gemensamma hem. Int va hä hävt vetni! =) jag hade nog en massa kompisar runt mig så det gick nog bra, men så mycket tid som vi brukade bara var tillsammans och göra inget så var det nog ganska uslit ska ja seij. Vilken fin bild av Miiki förrästen, haha!







Han skaffade en vakthund åt mig som skulle hålla mig trygg. Jag döpte den till Buster, och den finns fortfarande kvar i vårt kontor. =) Samma år på vintern före Miikis mili var vi på Miikis andra utlandsresa, en Caribien-kryssning med mamma. I Nassau Bahamas där båten stannade en dag besökte vi ett delfinreservat. Året innan var vi till Rhodos och bl.a hälsade på min kusin som bor där.



vi3
 
Middagsfina på a la carte restaurangen på caribienbåten. Bilderna är oretuscherade, och vilken fin hy jag hade kan jag tycka. Not a spot. Inte illa för en sjuttonåring. Sen kom väl åldern och livet emot antar jag. =) Jag fyllde småningom 18 och fick körkort och körde en volvo s40.


1vi2007


Den 24.2.2007 Befann vi oss första gången i Thailand och bytte ringar. Lång flygresa som tog oss till ett paradis på jorden vi inte visste fanns. Från den dagen har vi alltid haft Thailand i våra hjärtan. Sydde upp en klänning där till förlovningskalaset och den observante ser att vi står vi det gamla föuset som brann ner för nått år sen.





Sen var vi också en månad på Rhodos där jag gjorde min praktik på en Spa-avdelning på ett hotell. Det var en jättebra erfarenhet på alla sätt. Man fick lite insikt i hur de jobbar i andra länder och lära känna kusinen och hennes familj bättre. Det fick ju Miiki också förståss, och det är ju int så ofta kusinen är hemma då hon bor i Grekland så det var roligt. Miiki fortsatte inte på sin gamla arbetsplats efter militären utan började på Finterpuu på UPM området. Körde lastbil och senare skruvade han och servade maskiner har jag förstått.. Såpass insatt är jag i makens jobb. =) 

Nånstans här flyttade vi till Tärjär-city i ett parhus och jag pendlade de sista månaderna av kosmetologutbildningen.



1viparis

Hösten 2008 drog vi till Paris en helg, och kanske till skillnad från andra tyckte vi faktiskt att det var rätt tråkigt där. Fint, men mest en massa kultur som kanske inte är så optimalt för ett par bondlurkkar som oss. =) Men Eiffeltornet och Disneyland var helt klart värt att se så det var rätt okej ändå. Gatorna och miljön var mysig, men hotellen var trånga höghus med tobaksluktande heltäckningsmatta. Och så var allt jättedyrt där, inte bara i märkesbutikerna utan sådär överlag att leva. London tror jag hade varit ett bättre alternativ för oss.



Hösten 2008 påbörjade jag också min frisörutbildning. Bodde onsdag till fredag i Vasa och livet fortsatte i rätt så samma banor som tidigare. Förutom att jag var borta halva veckorna då förståss. Egentligen hade jag nog fått ganska nog av skolan och ville göra något annat. Vad som helst egentligen. Resa långt, jobba, få barn? Fast med min envishet drog jag mig ändå igenom utbildningen som jag hade planerat. Miiki hade uppgraderats till arbetsledare på jobbet och befann sig väl ungefär där han ville vara jobbmässigt.



                                                                Vi engång på ollis..

Annars gjorde vi inte så mycket speciellt 2009 annat än semestrade i Grekland en månad. Bodde hos min kusin, solade dagarna långa och lånade hennes honda för att roadtrippa till Lindos. Började skissa på det som skulle bli vårt framtida hus. Och var till Ruka nån vända.




2010 däremot var händelsernas år för oss. Min hund som jag haft sedan jag var ca 10år vandrade vidare till himlens gröna ängar, och jag blev beebisjuk. Strax efter att vi påbörjat det nya året hämtade vi hem vår nya familjemedlem.



Mamma fyllde jämnt och firades i Thailand. 




Och samtidigt planerade vi bröllop och byggde hus.

2011 kom och bröllopsplanerna fortsatte liksom husbygget. I maj sku jag minnas att vi flyttade in i vårt fina nya hus.


Och till slut kom bröllopet. Resten av året pustade vi ut för att undvika att bli sinnnessjuka. =) 

2012 började med vår "Thanimoon", Bröllopsresa till Thailand.



Vi var en vecka per ställe på Koh lanta och Phuket och hade inte kunnat få en bättre bröllopsresa. Har aldrig bott så fint på hotell i hela mitt liv,


Vilket mer eller mindre ledde till dethär..



Sen dess har livet varit ganska så perfekt på sitt sätt i mina ögon. Vi har haft många fina familjeögonblick, rest en del och utökat familjen ytterligare. Nu ska vi bara nöja oss med det vi har en tid framöver, och fortsättning följer kan man väl säga.. Miiki är fortfarande i samma tjänst på jobbet och jag är väl mest väldigt mammaledig och funderar lite smått vart jag ska söka mig och jobba då den tiden kommer. En sak är ändå ganska säker - We did pretty good babe! =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar