måndag 13 april 2015

Resfebern äro kommen

Helgen försvann fortare än någonsin. Miiki har jobbat hela helgen, vilket inte beyder speciellt mycket avlastning, så känns inget vidare att börja på med en ny vecka. Men, vi mårår åpåå som vanligt. Har mycket program för veckan så helgen kommer tillräckligt fort hoppas jag. Tror vi ska styra mot moffas föus en sväng ikväll.

Turkietresan kryper närmare och vi börjar vara smått redo, vad gäller att skaffa saker åt barnen som de behöver i allafall. Uv-dräkt, sommarkläder o.s.v

pegasos world

Hotellet heter Pegasos World och finns i Side (endast en timme från flygfältet till skillnad från te.x Alanya som är två timmars bussresa från flygfältet och Antalya. Det är fem strjärnigt och rätt så förmånligt sådant tyckte jag. En familjesvit var inte mycket dyrare än enkelrummen och underlättar mycket för oss som har både stor resevagn och en massa väskor. Det är nog det barnvänligaste hotellet jag sett i mitt liv och den kortaste flygresan till värmen för oss, alltså precis det ideala för oss för tillfället. Och sist vi reste med Nazar var vi jättenöjda.

Jag har haft en rätt så passiv inställning till Turkiet innan, men det ändrades nog när vi var där för ganska exakt ett år sen. Det bästa tycker jag är att det är enkelt att utnyttja lokaltrafiken, främst buss då även fast vi har resevagnen. Och så erbjuder de rätt så mycket aktiviteter och sånt. Det finns en massa restauranger som det var enkelt att beställa mat på. De satsar bra på turismen och vet vad vi vill ha ut av en semester helt enekelt. Det enda dåliga jag kan komma på direkt är trugandet och deras kassa internet. Fast det sägs att de är snällare med barnfamiljer angåenda trugandet. Vad gäller internet kom jag in på facebook och insta en gång på hela veckan sist så det kan nog bli lite fattigt med blogginlägg. De har helt enkelt inte lika utvecklad teknologi som här. Wifi och sånt finns men det är superlångsamt.

Vi åker med Mommo, vilket betyder sex par fullvuxna händer på två barn så det ska nog gå bra. Vi har ju bara rest med ett barn tidigare så det kan nog behövas. Dessutom fanns det en stor lekpark, fräscht gym, pilbågsskytte och så är hotellområdet en vattenpark så där finns nog något för alla. Ett minishoppingcenter fanns också intill hotellobbyn, All inclusive och mat utan regelbunda tider för barn gör det ju också lite bekvämare. Det bästa är nog att jag behöver varken tvätta, diska, laga mat eller städa. Frukkost och mat på nolltid i en hel vecka. Kan det ens bli dåligt?

I övrigt finns det väl rätt mycket kultur med gamla ruiner och sånt i Side, men vi kanske inte riktigt kommer oss så lång med barnen. En och annan marknad nåndag, och butikerna kring lobbyn räcker nog bra för oss tror jag.

Ska dela med mig av vår packlista här sen och vad vi aldrig reser utan, så kanske någon får lite tips om ni tänkte resa med småbarn.

Min faster sku eventuellt slippa hem idag så det är ju supernyheter. Nu ska vi göra mat sålänge lillan sover så slipper vi iväg sen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar