fredag 29 maj 2015

New in from Turkey

Ja, vad köpte vi då från Turkiet?

Mest blev det åt Vanessa både nu till sommaren och sen till framtiden. Då William var liten var det kul att ha färdigt lite nytt som han fick växa i, och mycket fick vi ju i present också som var lite för stort. Nu har han växt i nästan alla sina sparade plagg, och har för tillfället ganska bra mängd med kläder som kommer att passa bra länge ännu då de inte väx så snabbt mera i denhär åldern.




Vanessa fick en röd Adidasdräkt då det inte fanns någon rosa. Den är st.86/92, Men hon har en svart nu i st.74/80 som verkar lite liten enligt storleken, så den större röda hupparin kommer nog att användas redan i sommar. Den svarta köpte vi ifjol då vi var i Turkiet då jag inte visste vilken sort som bodde i magen, så då blev det en svart. =) Sen fick hon en rosa större Hello kitty dräkt för framtiden, och en frozen t-shirt. Den är nog allt för stor nu, men i nästa sommar blir den bra som tunika och sen som T-shirt. Lite leopardmönstrat, surprise! =) Och de övriga (Converse och Minnie T-shirten, samt Burberry pantsen) är från en slumpkorg där man fick välja 3 plagg för 12€.

Ja, och så en svart Hello Kitty T-shirt också. Vi har en massa färgglada byxor, men lite enfärgade plagg så den var fin tyckte jag.






Min favorit var dessa burberry Haremsbyxor. Visst ät de fina? =) Det tycker jag är det bästa med att köpa kläder till barnen utomlands, att man får sådana som inte alla andra har. Det blir ju lätt att det mesta handlas får H&M, kappahl och lindex (och lite Po.p) och det gör ju väldigt många andra också. Men nu har vi lite eget. Dessutom är det lite gulligt med äkta fejk eller vad man ska kalla det, för sku nog aldrig investera i äkta burberrybyxor åt damen så som det äts här, men dethär är väl nästintill. =)



William fick en Dustyhuppari, en monster T-shirt (vald av hans far, vet inte riktigt varför det är så häftigt men det är det tydligen) och en spiderman T-shirt. Dessa var från en outlet butik där det också var färdigt prissatt och dessa råkade vara mellan 3 och 5€, så dom fick det bli. 


Till mig själv hittade jag också sånt jag inte direkt letade efter men som jag kom över åndå. En Burberryjacka i collegetyg. figursydd och satt bra på mig tyckte jag. Att den är jyst "Burberry" bryr jag mig inte så hårt om, men det verkar ju vara min stil. 


Och en Tommy Hilfiger pikéklänning att ha vid villan typ. Den blir nog bra med conversen.

Så att, helt okej tycker jag om man tänker på att det kostade ganska mycket mindre än det brukar hemma. Det är också en märkbar kavlitéskillnad på kopiorna i Tukiet och i Asien.  Turkiets är bättre, och lite dyrare också, men det måste det ju vara om de håller längre. Huruvida de är etiskt rätt producerade tror jag ju inte, men enligt min egen forskning är det väldigt lite kläder över huvudtaget som är det tyvärr. 

Ifall ni har vägarna förbi eller till Manavgat i Turkiet är det nog värt att ta en sväng via outlet butiken "Dickman" som den så fint heter. 

Överlag tyckte jag bättre om att bo i Side eller på Pegasos world då det är nära både till Side centrum och till Manavgat. Marknader hålls i Side centrum på fredagar och i Manavgat (där den är märkbart större) på måndagar och fredagar tror jag det är.  

I Konakli där vi bodde ifjol som är tja, ca 20 minuter med buss från Alanya gick det nog också smidigt att ta sig fram tillochmed med resevagn. Där i Konakli hade de också  markand en dag och i Alanya har de väl också, minns dock inte vilka dagar det var. 

Men i år orkade vi inte med någon marknad. Trugande försäljare, 30 graders värme och barn i åldrarna 0-2 är ingen bra kombo direkt så vi skippade det, men annars bruka nog JAG tycka att det är rätt roligt att gå på marknad. Det brukar dock INTE Miiki. Men han bruka få följa med ändå eftersom han får allting billigare än jag. =)



En Temix förpackning köpte jag ju också. Det står som förslag på baksidan att göra Icetea av det så det ska jag testa i sommar. 


Och min "balkonglykta", som jag köpte att bränna mina teljus i om kvällarna. Jyst en sån sökte jag senast också utan att hitta där. Spegel och glassplitter  limmade på en burk och sen fogade med svart fogmassa tippar jag. Jag gillar den mycket av nån anledning. 

Vad blek jag ser ut såhär i dagsljus. Fast fick nu inte nån vidare bränna då vi jämt var i skuggan jag och Vanessa. Jaja.. Helt nöjd med inköpen kan vi nog vara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar