onsdag 6 maj 2015

Packlistor och packtips




Tänkte lista lite fler smarta packtips angående att resa med barn. Har lite mer erfarenhet om vad som faktiskt varit nödvändigt och användbart nu då vi börjar packa för vår tredje resa med småbarn tycker jag. Inför vår första resa googlade jag nog nästan sönder datorn haha, och kom flera gånger in på denhär bloggen, som skrivs av Liniz som är flygvärdinna och reser ofta med sin familj. Så många av tipsen är direkt därifrån. Andra är av egen erfarehet. Det är aldrig bekvämt eller enkelt att resa med småbarn det kan man inte komma runt, men förutom mat till Vanessa, mjölk till båda, kläder och toalett greijer (och det jag listade här tidigare) finns det saker som underlättar resandet om man är bra att planera. Jag brukar tänka att man noggrannt funderar ut vad man VILL ta med hemmifrån och vad man kan köpa på plats. Det mesta finns ju vart man än är påväg, men jyst eftersom småbarn inte helst vänttar eller har tålamod kan det underlätta att man lägger sig i och planerar på allvar litegrann. Det som du inte orkar sätta tid på hemma lär ta tid av dig och din semester på plats istället. Dessa listor använder jag mig av sedan varje gång och sätter till eller tar bort något allt efter insikter man får efter vägen. Nåjaa, here goes:



Och med det menar jag främst hans handbagage som ska underhålla honom i flyget och även där på plats.

1. Småsaker gömda i små påsar. Påsarna finns på de flesta hobbybutiker eller på nätet. Och vad mycket roligare det blir att leka med en sak som varit gömd än att bara plocka upp den ur väskan. Sakerna jag haft i har varit allt ifrån småbilar till russin. (Tänk dock på att inte ha en massa sött tillgängligt under flygresan. Ett sockerhögt barn är ingen dröm att resa med.)




2.Paketera in något större som ytterligare tidsfördriv. behöver inte vara något fancy ifall barnet inte fyller år eller nåt. Själv tänkte jag paketera in ett mindre paket dupplo i tidningspapper, tejpa överallt så det inte blir för lätt att öppna och dra nåt slags snöre runt. Klart!





3. Ritblock, Pysselbok, Tarrabilder och en penna. Allt som kan vara intressant för en liten pysslare. Tänk dock på att köpa "super washable" tusch så det enkelt går bort av kläderna och brickan i planet om barnet ritar för vilt. Finns t.o.m på S-marketar har jag sett. Det står nog på paketet ifall det går att tvätta bort då man ritat.



4. Små pixiböcker att bläddra i. Ännu vidare tisdfördriv för en nyfiken tvååring. Då William var mindre brydde han sig inte så värst om böckerna, så åt en spädis eller ett barn under typ två kan man nog ta något annat istället ifall de inte visat något intresse för böcker. Samma gäller kanske också pysslet här uppe. Fast då finns det pixiböcker med mycket bilder så det kan ju vara kul att titta på för en bebis. Svenska småböcker hittar man bäst på bokhandlar har jag kommit till. Jeppis bokhandlar levererade bäst då jag jagade dessa och vi ska nog ta en sväng dit ännu innan resan och se om vi hittar några nya.



5. Snacks. Något att knappra på under resan. Något annat än direkt godis sku jag säga. Ett kinderägg sku ju va smart då det finns en leksak i det, men vi har valt att helt skippa rent godis för att lite hålla tillbaka sokret från jyst flygresan och bussresan till hotellet, och före det också förståss. väl framme är vi inga sockerpoliser, men för allas trivsel blir det bäst såhär.





Och för att inte klotta ner sig (och de tre närmsta sittgrannarna) så förskräckligt..



En mehujehu. (Tripphållare) Finlands i särklass bästa uppfinnig som nu säljs på deras hemsida http://www.mehujehu.fi/. Kan det finnas något behändigare? Speciellt för en 1,5 åring som helt enkelt inte fattar att man bara inte KAN klämma i mitten på trippen.

6.Och slutligen Ipadden med "tattospili" (traktorspel) och alla möjliga appar för att kunna byta och se något nytt så man håller sig lugn på 1x1 meter sådär en 6 timmar.






Jag vet att vi nu bara ska flyga under 4 timmar och folk reser vitt och brett fast till thailand med sina kids (som kanske kräver denhär typ av planering) vad är nu fyra timmar typ. Men tro mig man har bara inte FÖR mycket underhållning med sig. Speciellt inte för ett så kvickt barn som William då en sak blir gammal på 5 sekunder. Så gör inte misstaget av att plocka med något i farten om du ska resa med barn. Av vissa kan det uppfattas löjligt att planera såhär mycket, men jag lägger all värde i att göra resan så stressfri som möjligt så om det hjälper att planera som för att flyga till andra sidan jorden så gör jag det. Det var Williams väska det.

Åt vanessa tror jag inte att vi tar med något speciellt som underhållning. Hennes Sophie giraff och en nyckelpigsskallra som hon gillar får komma med i skötväskan, men annars får hon dela med William.
Hon är ju rätt nöjd men att inspektera inpaketerade bestick eller annat som kommer med maten så homn behöver nu inte så mycket eget.








Dethär är vårt reseapotek:


* Värkmedicin till alla. Båda barnen enligt deras vikt och burana caps till Miiki och mig. 

*Bedövningsdroppar till öron åt vanessa. i förebyggande syfte för trycket.

*Nässpray åt vanessa. också i förebyggande syfte för flygresan. Vet inte om dessa hjälpt, men våra flygningar har gått relativt bra så vi kör på samma recept som de rekommenderade på apoteket.

*Gefilus mjölksyretabletter. Påbörjar kuren en vecka innan avfärd och äter en om dagen under hela    resans gång och nån dag hemma också.

*Codemax. Mot rethosta. Drar man på sig nån större förkylning så är det bra att ha med. tar oftast bara en och anna stycken då det är något vi oftast har hemma så tar det inte så mycket plats om man inte änvänder det sen.

*Immodium. då magen inte är på topp och kanske reagerar mot annorlunda mat.

* Spritservetter samt desigel. Ska finnas i väskan at all times. Alla tar en klick i sina händer innan vi äter. UTAN undatag.

* Myggspray Off hemmifrån! Det viktigaste för mig som har utvecklat nån slags allergi mot myggor i alla länder. började med att jag blev biten i Thailand och sen har jag reagerat mot alla mygg utomlands. Får stora varfyllda bölder runt bettet och ser ut som om jag vore mässligsmittad så i
förebyggande syfte är vårt myggmedel helt enkelt bäst. Citrongräs och sånt de använder i te.x asien luktar bara unkket och funkkar dåligt, så glöm inte myggmedlet hemma för guds skull.

 *Aloeveragel hör nog till våra måste-ha produkter det med, men det är oftast billigare utomlands, finns överallt och funkkar lika bra, så brukar köpa på plats.

*Plåster och Skavsårsplåster.

*Febertermometer.

Vad gäller vaccinationer fick William nyss Twinrix som var från 1 år förstod jag. eller 1,5.. minns inte så noga men det tyckte vi att han ska ha då vi ändå reser en del. Vanessa följer vaccinationsplanen från rådgivningen och fick något vaccin lite tidigare nu då vi ska resa, annars finns ju inget hon kan ta ännu.






1. Lugn, bara lugn. Ska inte strypa barnen med buntbanden. =) De är till för att bunta ihop sängar då det ganska ofta är två enkelsängar brevid varann och inte en hel dubbelsäng på hotellrummen. Och mest ifall man hamnar att sova med barn då det är ett nytt och främmande ställe så faller de inte emellan. bussigt ifall man kommer ihåg att klippa bort dem innan man åker sen också. De kan vara användbara till många provisoriska lösninngar tror jag då man vill fästa fast nånting.

2.Snöre klädnypor och tvättmedel. Definitvt. Jag har inte heller tänkt tvätta kläder för hand på min semester, men vissa saker hamnar man nog att skölja upp. William har fyra par shorts, vilket han inte i misstag heller kommer att klara sig hela veckan på. Här hemma är det annat och han klarar nog sommaren bra med de kläder vi har så fler orkar vi inte köpa,  tvätt pulver med it is. Och dendär älskade traktor t-shirten som vi bara inte kan leva utan. I Thailand är det å andra sidan ganska billigt att föra till tvätteri så det sku jag väl nog göra där.

3.Diskmedel, diskborste, trasa och flaskborste. Kyllä. Vart vi änn reser (med barn under 2) blir vår wc lavoar till ett provisoriskt kök. Flaskor ska diskas även om man har all inclusive. Brukar hälla diskmedlet i en mindre flaska då man inte har rum för eller behöver en megaflaska på en vecka, och diskborsten vi har liknar damen där uppe som tar ganska lite rum i väskan jämfört med en vanlig. har sett såna vid clas ohlsson sku jag minnas.

4. Liten bit galltvål. okej, dethär var ju inte riktigt så det hänger på livet ifall vi har med eller inte, men det tar såpass lite plats så har knäckt av ett hörn av galltvålsbiten för att få bort eventuella svåra fläckar på kläderna. kan också komma till användning tror jag.

5. Litet skärbräde och en grillkniv. lika medelviktigt punkt tycker jag men tänker mig att jag kanske köper frukt eller bröd från marknaden (eller annat från ett supermarket som behöver skäras) som man vill äta på rummet.

6.Vattenkokaren, Te,(finrexin) och några sockerbitar. Finns inte alltid på hotell och eftersom vi ändå ska ha med vattenkokaren så kan man ju använda den själv. speciellt ifall jag sku få nån flunssa tänkker jag mig att vilja ha något varmt att dricka.

7.Blåbärspuré har jag läst på många ställen att folk har med sig. Då magen är i oskick eller att blanda i hett vatten om man blir sjuk. Och vi ska ju ändå ha några burkkar med så några få bli blåbär. Sen hade många också mjukost på tub och surskorppor typ, men då vi har all inclusive denhär gången tror jag det blir onödigt.

8. Några värmeljus och en tändare. Tror aldrig att jag har uppskattat värmeljus så mycket som jyst då jag har haft med mig några på resa. Helst doft-värmeljus, eller teljus heter de väl som man tänder på balkongbordet efter en tröttsam dag då barnen somnat med en kall cider i handen medan man slösurffar, Ai että! Och vill man ha det extra mysigt kan man köpa en ljuslykta i första bästa souvenirshoppen som man sen tar hem. Kronar verkligen det hela om man råkar få bra utsikt från balkongen. 

9. Myggnät till resevagnen. Ska se ifall jag hittar det vi haft och om det funkkar att sätta på bara halva dubbelvagnen. Kanske främst då vi varit ute och ätit sent och något trött litet barn har somnat där i vagnen så vet man att det inte blir kalasmåltid för myggen. Men tror verkligen inte att de kommer att hända att hon somnar denhär gången då vi bara äter vid hotellet och inte så sent så kommer nog att skita i det om det vi har inte passar. Men idén är bra tycker jag, speciellt om man reser med spädbarn.


Packtips: Om ni tar med mat och blöijor hemmifrån är det bäst att packa in en matburk i en blöija och sen in i en minigrip-påse. (alltså alla matburkar och blöijor skillt).  På så sätt gör det ju inget ifall en går sönder. i allafall klottar det ju inte ner kläderna. Och sen är minigrip-påsarna super att packa i och sen slänga in hela talriken i påsen ifall bebisen inte ätit upp all mat om man äter på restaurang.

Vagnen skrev jag ju om här i föregående reseinläg hur vi brukar packa så det kan ni läsa om ni klickar på kategorin Resetips.


Ja.. Det var våra packlistor och packtips. Kommentera gärna ifall ni har något tips som jag inte har med här.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar