lördag 16 maj 2015

Packa, packa, packa!

Busy mamma här hej! Igår var vi hela daan i Kokkola och införskaffade det sista och utförde lite ärenden. Och varför vi var hela dagen kan vara för att jag var själv med båda barnen. Jag skriver ofta att jag inte helst ränner på med dem båda om det är något som måste bli gjort, men likväl händer det ändå ganska ofta. Nåjaa. värst är det tycker jag numera då man ska äta.  och fast vi valde ett så fancy ställe som Hese tänkte jag ändå vilja sjunka genom golvet vid flera tillfället. Dom har ju en slags rutschkana där också vilket är både bra och dåligt i sammanhanget att äta med barn. Bra för at William är sämst på att väntta och river i all mat så att allt hamnar på bordet, och för att han där han underhålla sig på 3x2 meter utan att skada sig ch tränar upp sin sociala sida då det oftast är många barn där. Dåligt för att han lätt blir för busig och högljudd och lyssnar noll då man försöker säga till honom. Och äter inget för att han inte har tid. Nåh. halvbra åt han i allafall igår och vi hann med allt vi tänkt så det är väl helt okej med två barn.  Men jag finner mig allt oftare vara i denhär situationen med det mest omöjliga barnet i en stor folksamling . Sådär som man intalade sig själv att det aldrig skulle bli.  Trotsåldern då den är som underbarast..

Det enda vi inte fick fixat var den förbenade medicinen åt hunden. Leveransen hade inte hunnit fram än då jag var dit igår och inser nu att apoteket hunnit stänga. Alltså hinner jag inte innan vi åker och det som finns här hemma är nästan slut. Nåjaa. Kanse fammon orkar hämta, eller så räcker det ganska jämnt tills vi kommer tillbaka.

Det andra (återkommande) irritationsmomenttet är att försöka syncronisera mannen till mitt packande, alltså hela resten av familjens. Har sakt och påminnt ända sen i måndags kanske att jag börjar tvätta nu. Get your shit to the laundry room.. och när kom han med smutstvätten? Imorsse.. och vi åker i morgonkväll. Underbart hur män tänker med att pack. "No händas hä imoro, vi far jo föst på kvälldi" JO, men är det ens rent då? "Nenåhä.." Som vanligt köpte han i stället 4 T-shirts och tänkte att problem solved, men nu när han konkret ska ha krafsat ihop sina saker är det ju tusen saker och EN vit T-shirt. Janå veit ja vi tvättar den ensam i en 9 kilos tvättmaskin. Sucka mitt hjärta, så underbart organiserad som vanligt min man.

Annat jag organiserat klart är lillasysters mathög för veckan. Och Williams mjölk.


Va feilar är,  har int di na båånä i Turkiet? kanske ni tänker. Men orkar helt enkelt inte lägga mig i vad de har för utbud på barnmat där. Och så är det inte sagt att det går för sig för vår lilla matkritiker, så föredrar nog att pina ner denna hög i vår packning.Inte minst för att vi andra har en hel buffé till vårt förfogande. + ett 50 tal blöijor och badblöijor, har hört att de som finns är rätt så parfymerade och ingen hit åt vår atopiker William. Men har nog lärt mig att packa ganska bra sen vi varit förut och vad ska väl inte allt få plats på de 70kg vi har till förfogande + lite i mommos väska ifall någon av väskorna kommer bort så hamnar vi att sprida ut både mat och mjölk lite på alla väskor.

Det som hade ändrat sen vi senast rest är att det är som vanligt 20kg/person, alltså också för William då han har en egen plats numera. Och så är det bara 10 kg för famnbarn. Då kan man välja att packa flera personer i samma väska och den får då max väga 32kg. Allså kan vi ta två väskor på 30kg var för mig, Miiki och William, det som var understruket nu var att babyns packning får ej packas ihop med te.x min väska utan den ska vara skillt en väska på max 10kg. Va konstigt. tycker de inte sku vila ha en massa små väskor men ja såhär är det på Freebird!? har jag för mig att vi åker med. Dessutom får inte babyn ha något handbagage. Men mitt handbagage blir väl skötväskan och Miiki får ta Williams saker. Fast i April ifjol hade William nog sin Skiphop reppu som jag antar att de inte räknade då. men då var det väl Sunexpress vi åkte med tror jag. Nåjaa, nog blir det bra.

Såg att nån bekant på facebook också är i Side, så kanske man ser några kända ansikten där. Nu ska jag hänga upp Miikis tvätt och börja välja ut kläder åt barnen. Snart ska vi grilla och tömma kylen lite mer, och så kommer mommo hit med sin väska så vi kan tillsätta käket och mjölken i den. Miiki och William plockar nabbar ut vinterringarna på bilen vi ska åka med så det blir lagligt och imorgon borde gräsmattan bli klippt ännu. Hoppas det är varmare här hemma också då vi kommer tillbaka.

Hoppas ni får en fin helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar