lördag 2 maj 2015

Vappen och Cheesecake

Glada Vappen i efterskott bara! Här hade vi för omväxlingsskull ett litet partaj i glasterassen med roligt folk och senare lite baljubad.


Barnen somnade segt då det var happening i huset, men till sist slockande energilågan trots långa protester även för den förstfödde. Det blev lite hastigt planerat att vi sku grilla med ett par andra par så på dagen städade jag och lillbossen och kara fick smälla iväg till Abc efter grillbart.


Vanessa testade conceptet pipmugg medans jag svepte ihop en philadelphia ostkaka. Det hamnade nog mer på bordet och kläderna, så lite mer får vi nog träna änn. men hon är iver att hålla i själv så länge lär det inte räcka innan hon kan dricka själv.


Cheesecaken blev inte alls så tjock som jag ville ha den, dels för att jag hade bredare form än i receptet och dels för att jag inte hade tillräckligt av ingredienserna  för att göra den tjockare så då pimppade jag den med lite Toblerone, dajm och bananer samt grädde. Gott, men väldigt mättande. Extra allt typ. =) Blev lite cheesecake och Banofeepie i ett. Men den smakade precis som på Café så för en större fest täckt med te.x färska jordgubbar gillas den väl nog av de flesta.

Här kommer receptet på själva Cheesecaken som jag i huvudsak skulle göra. (Jag har en form med löstagbara kanter med diametern 23cm. Så enligt receptet blir kakan dubbelt tjockare än på bilden som jag kommer att göra nästa gång. Och räcker åt 15 pers minst, så har man en mindre form kan man halvera receptet.)

* 4oog Digestivekex
*160g smör
*6 st. Gelatinblad
*4 dl Grädde
*3 tsk Vaniljsocker (eller 2 vaniljstänger)
*500g Philadelphia Orginal Naturell
*3 dl Florsocker
*Färska bär till garnering

Gör såhär: Klä in bottnen på formen med bakplåtspapper (klipp ut en rund cirkel i ganska precis storlek med bottnen). Krossa kexen och smällt smöret, och blanda sedan ihop dem och fördela jämnt i bottnen på formen. Platta till med en sked för jämnare yta. Ställ i kylen en stund.

Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten ett par minuter. Värm 2 dl grädde i en kastrull försiktigt under omrörning (Grädden ska ej koka). Kläm ur överflödigt vatten ur gelatinbladen och lägg dem i den varma grädden. Rör om tills de löst upp sig.

Vispa ihop philadelphiaosten, florsockret och vaniljsockret till en jämn smet. Vispa resten av grädden (de resterande 2 dl) och tillsätt i philadelphia-blandningen och tillsist tillsätt också gelatinblandningen.

Blanda väl och slå i formen på kexbottnen och låt stelna i minst 4 timmar i kylskåpet. Klart! =)

Servera med färska bär enligt säsong.


Nåjaa. Nu ska jag och Vanessa iväg och handla lite. Damen blir ju åtta månader om några ynkka dagar så då har vi fler möjligheter i matväg från butikshyllan. Vi borde börja introducera lite grövre mat småningom också så vi ska se vad vi hittar. Borde börja hamstra hennes veckoranson till turkiet så vi har det färdigt. Om två veckor bär det av.  =)








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar